Pang-regeln med gevär

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
FarbrorOscar

Pang-regeln med gevär

Inlägg av FarbrorOscar »

Har haft svårt att hitta en paragraf om detta på alla ställen jag letat på, så jag ställer frågan här:

Hur gör ni generellt med "pang"-regeln?
Senaste spelet jag var på hade jag smugit mig upp på en prickskytt med min AK74m som gör ca 125 m/s. Han hade inte sett mig och när jag tittade upp bakom en trästock bredvid honom, såg han mig inte heller. Avståndet var här ungefär 5 meter, dvs innanför min säkerhetsgräns.
Jag riktade pipan i hans riktning och sade "pang" klart och tydligt. Han tittade på mig och frågade vad jag hade för säkerhetsavstånd på mitt vapen, och när jag sa att det var över det avståndet vi hade mellan oss, sa han att det då inte är giltigt, då man bara får panga med vapen inom dess säkerhetsavstånd.

Så... hur ligger det till egentligen? Fick jag panga med geväret, eller var det bara att springa tillbaka till safe och hämta pistolen?
I am Russia. Very cute and sex.

Danno

Re: Pang-regeln med gevär

Inlägg av Danno »

Det är bara att traska tillbaka och hämta pistolen, eller givetvis tillbaka så att du ligger utanför 10 meters säkerhetsavstånd. Hela poängen med en "pang" regel är att du inte behöver skjuta en motståndare, det vill säga bespara honom eventuell smärta som kan förekomma av att bli påskjuten av en soft-air-gun. Det är något du inte kan göra när du ligger närmare än 10 meter eftersom du inte får.

Schultz

Inlägg av Schultz »

Smyg fram och kniva nästa gång :)
ODA 727
PTW User

Mina affärsredovisningar

harlekin

Inlägg av harlekin »

Han gjorde helt rätt.

+ 1 på danno.
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Det här är precis scenariot som gör att man har ett vapen som ligger under 100 m/s. Pistol, SMG eller till och med springerhagel.

FarbrorOscar

Inlägg av FarbrorOscar »

Då så. Dags att skaffa ett bekvämare hölster då!
I am Russia. Very cute and sex.

Xelley

Inlägg av Xelley »

Det säger sig självt =). Annars skulle alla kunna ha med sig ett Sniper med 200ms och 40m säk avstånd och gå och säga pang pang pang pang och bara plocka folk .

Köp ett skönare hölster och panga ner dom med pickan. =)
I dont do karate, i do Ka - Razy!

fredde85

Inlägg av fredde85 »

Låter helt galet, han borde rest sig upp och gått av. reglen är till för att folk ska inte ska bli skadade.

ministry

Inlägg av ministry »

Jag tror det sammanfattas ungefär såhär generellt;

Får du inte skjuta, får du inte panga. Får du skjuta, och det är en situation där träff är uppenbar, men man inte vill skada (och det vill man inte!), kan du panga.
Om man har ett vapen som har säkerhetsavstånd, skall man således se till att ingen kommer inom angivet säkerhetsavstånd.

Det finns säkerligen argument för eller emot, men till syvende och sist är det upp till varje arrangör att sätta sina respektive regler vad gäller pang och dylikt.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

fet_apa

Inlägg av fet_apa »

Finns en ganska uttömmande tråd om detta: Diskussion/frågor om "pang"-regeln [split]
<insert 'cool' one-liner here>

Låst