"lättmekad" bössa

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Karre

"lättmekad" bössa

Inlägg av Karre »

Jag har varit sugen nu ett tag att uppgradera en bössa för första gången och tänkte då köpa en helt ny och slänga in lite nya delar i den. Jag tänkte därför bara kolla om det finns bössor som är mer eller mindre "lättmekade" för att göra det så enkelt som möjligt för mig såhär första gången.

Jag har varit sugen att köpa antingen en Dboys m4 cqb eller deras hk416 (båda finns hos röda stjärnan) och tänkte då höra om det finns någon med erfarenhet av dem och om de är bra alternativ som ens första airsoftbygge. Eller då om det finns bättre alternativ som är lättare att handskas med.

Jag hade planer att byta ut delar som innerpipa, hopuphus och cylinder och sen även installera mosfet

Tack på förhand för alla svar!

Franzie

Re: "lättmekad" bössa

Inlägg av Franzie »

Den mest lättmekade m4an är utan tvekan ICS m4. För övrigt den mest lättmekade av allt jag mekat med.
Bössor är inte oförstörbara, ta med en extra=) Mina Affärsredovisningar
2*Mp5k || Mp5a5 || P90 || PDR-C || ICS M4|| G36c || Beretta || 2*Hi Capa || Hagelbössa....och ca 60 magasin=)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

De mest lättmekade boxarna generellt är de delade boxarna, t.ex. ICS M4 och G&G L85/Army R85. När det gäller icke delbara boxar är det inte så värst stor skillnad egentligen.

V1 (FAMAS) nämner jag av historiska skäl. Den är inte svår egentligen men ganska föråldrad.

V2 (M4, HK416, MP5 osv) är rätt lätt att ha att göra med på vissa sätt men har kablarna på insidan och är därmed lite svårare att installera MOSFET i. Dessutom måste man skruva på pistolhandtaget för att testa.

V3 (AK, G36, MP5K osv) behöver man inte öppna för att installera MOSFET i eftersom elsystemet sitter på utsidan och motorn sitter i vagga men avtryckaren är svår tills man kommer på hur man ska göra.

V4 (PSG-1) vet jag mycket lite om.

V5 finns inte. 5 är ett olyckstal i Asien.

V6 (P90, Thompson) är lättmekad, har elsystemet på utsidan och motorn i vagga.

V7 (M14) se V6.

V8 (Type 89) är enligt utsago lättmekad men jag vet rätt lite om den.

PTW/CTW är ruskigt lättmekade.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Den absolut enklaste boxen jag skruvat med vad till min A&K M249. Robust, motorn i vagga, elsystem på utsidan, microswich och ingen fjäder att krångla med.

Crying Scum

Inlägg av Crying Scum »

Twist skrev:
V4 (PSG-1) vet jag mycket lite om.

V5 finns inte. 5 är ett olyckstal i Asien.
Jag är rätt säker på att 4 är olyckstalet i Asien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tetraphobia
War is won by the man with the bigger gun

Cpt

Inlägg av Cpt »

Är inte UZI lådan V5?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Ni har rätt båda två. Jag är lite trött i huvudet idag. :)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

veduren

Inlägg av veduren »

Nästan allt som har med ICS att göra är ruskigt lättmeckat.

Personligen har jag både m4 och l85.

M4 behöver man bara ta bort en sprint för att kunna byta fjäder och man kan även där se ifall något är strul med pistong, kuggar m.m. u name it! och på l85an så är det bara 2 st sprintar för att komma åt gearboxen, också otroligt lätt och tacksamt att mecka med.

mvh//

Karre

Inlägg av Karre »

Okej tack för alla snabba svar!

Om man vänder på steken och frågar vilka tillverkare man ska undvika? Har för nuvarande en Jing gong G36C som jag inte ens kommer in i...

TwinkleDew

Inlägg av TwinkleDew »

G36or är ju jättelätta? M4 usch nej. Bara krånglar när man ska sätta ihop den. En g36 kan jag troligtvis installera ftkkit i med förbundna ögon.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Skriv svar