Gasvapen här i Sverige

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Salami
СПЕЦНАЗ

Gasvapen här i Sverige

Inlägg av Salami »

Gasvapen som vi privata personer vill beställa in utifrån har ju diskuterats ett antal gånger om att det är en risk med tullen varje gång. men jag undrar hur det kommer sig att våra butiker här i landet kan sälja dessa vapen helt öppet i sina butiker samt gasen. Är det tullen som är så hårda på reglerna med om det slinker in en o en annan så struntar "polisen/myndigheterna " i det. Det verkar bara så dumt allt, har varit på spel med poliser som kör med oss o jag vet det skulle ju vara löjligt om dom kom fram o sa att du får inte ha den gasen så nu får du åka med oss..

jag vet men jag är bara så förvirrade över detta med gasvapen

Butcher82

Re: Gasvapen här i Sverige

Inlägg av Butcher82 »

Denna frågan har disskuterats hur mycket som helst, men saken är den att gasen är inte olaglig att sälja det är vapnet och magasinen som drivs av gasen som är olagliga.
Gällande hur ÅF lyckas ta i och sälja så har de sina knep på hur de går till väga, tyvärr så är inte lagen vattentät och det finns alltid kryphål som man kan ta sig runt.
Nu säger jag inte att de bryter mot lagen, definitivt inte men en lag är inte svart och vitt det finns onändligt med gråzoner.
Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)

Xelley

Inlägg av Xelley »

Är verkligen magasinen olagliga? Jag har hört att dessa är riskfria att importera pga att de räknas som gasbehållare och då är helt lagliga. Har jag förstått detta fel?
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Butcher82

Inlägg av Butcher82 »

Den informeationen jag har lyckats läsa mig till och hört från medspelare (om jag inte har tolkat det helt fel) är att magasinen är minst lika olagliga att ta in som vapnen då det är dessa som driver vapnen dvs de är den viktigast delen för att ett gasvapen skall kunna fungera ordentligt.
Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Så borde det vara, om lagen var skriven med tanke på vapen som fungerar som våra, men magasin och gasbehållare är inte tillståndspliktiga och lagen är inte skriven med våra vapen i åtanke.

18 september 2012, 21:24:

...och hade lagen skrivits med våra vapen i åtanke hade de garanterat undantagits tillståndsplikt precis som luft- och kolsyrevapen.

Det är bara att acceptera att lagen är skriven utan kunskap om airsoft och att det knappast är lönt att försöka förstå sig på den. Man kan inte hitta rimlighet där den helt enkelt inte finns.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar