utgångshastighet kontra kulvikt
-
- Inlägg: 178
- Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:29 pm
utgångshastighet kontra kulvikt
Sitter och funderar på det här med att utgångshastigheten blir mindre om man går upp i kulvikt. finns det nån färdig kalkylator för vad utgångshastigheten blir om man ändrar enbart kulvikt?
Jag har hittat ett par men de räknar bara om till joule och tillbaka. (vilket jag vet är viktigt att veta det med).
om det inte finns så hur räknar man det lättast? jag menar. om man går från 0.20g kulor till 0.40g kulor så halveras ju inte utgångshastigheten, vad är då kalkylen?
Jag har hittat ett par men de räknar bara om till joule och tillbaka. (vilket jag vet är viktigt att veta det med).
om det inte finns så hur räknar man det lättast? jag menar. om man går från 0.20g kulor till 0.40g kulor så halveras ju inte utgångshastigheten, vad är då kalkylen?
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
Re: utgångshastighet kontra kulvikt
högst individuellt från vapen till vapen.
Beroende på hopup, pipa, piplängd, pistong, täthet etc etc etc.
Beroende på hopup, pipa, piplängd, pistong, täthet etc etc etc.
FNM airsoft
http://trackandstreet.se/
http://trackandstreet.se/
Re: utgångshastighet kontra kulvikt
Du ska alltid chrona med den kulvikt du tänker använda. Att räkna om kommer aldrig bli säkert.
Men OM du vill räkna på skoj så är formeln denna:
JOULE = HASTIGHET * HASTIGHET * VIKT / 2
Hastighet med kulvikt X = Hx
Hastighet med kulvikt Y = Hy
Kulvikt X = Kx
Kulvikt Y = Ky
Beräknad Hy = sqrt(Hx * Hx * Kx / Ky)
Exempel:
Hx = 150m/s
Hy = ?
Kulvikt X = 0.20g
Kulvikt Y = 0.40g
Hy = sqrt(150 * 150 * 0.20 / 0.40) = 106m/s
Men det är som sagt ren teori och i praktiken blir anslagskraften oftast högre med tyngre kulor d.v.s. hastigheten blir högre än den beräknade
Men OM du vill räkna på skoj så är formeln denna:
JOULE = HASTIGHET * HASTIGHET * VIKT / 2
Hastighet med kulvikt X = Hx
Hastighet med kulvikt Y = Hy
Kulvikt X = Kx
Kulvikt Y = Ky
Beräknad Hy = sqrt(Hx * Hx * Kx / Ky)
Exempel:
Hx = 150m/s
Hy = ?
Kulvikt X = 0.20g
Kulvikt Y = 0.40g
Hy = sqrt(150 * 150 * 0.20 / 0.40) = 106m/s
Men det är som sagt ren teori och i praktiken blir anslagskraften oftast högre med tyngre kulor d.v.s. hastigheten blir högre än den beräknade
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss
-
- Inlägg: 178
- Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:29 pm
Re: utgångshastighet kontra kulvikt
aha ok då förstår jag
inte konstigt att det inte finns någon lista eller omvandlare XD
men det här med att chrona med kul vikten man ska använda stämmer väl inte? man ska väll alltid chrona med 0,20g kulor? jag menar en bössa som gör 110m/s med 0,43 är betydligt farligare än en bössa som gör 110m/s med 0,20. eller?

men det här med att chrona med kul vikten man ska använda stämmer väl inte? man ska väll alltid chrona med 0,20g kulor? jag menar en bössa som gör 110m/s med 0,43 är betydligt farligare än en bössa som gör 110m/s med 0,20. eller?
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
Re: utgångshastighet kontra kulvikt
Man ska chrona med den kulvikt man använder och baserat på resultatet får man fram sitt säkerhetsavstånd.
T.ex.
110m/s med 0.20g = 5m
110m/s med 0.43g = 40m
Varför man ska chrona med den kulvikt man ska skjuta med är just problemet med ökad kraft med tyngre kulor.
En bössan som kanske får säkerhetsavståndet 10m med 0.20g kanske får 15m med 0.28g.
T.ex.
110m/s med 0.20g = 5m
110m/s med 0.43g = 40m
Varför man ska chrona med den kulvikt man ska skjuta med är just problemet med ökad kraft med tyngre kulor.
En bössan som kanske får säkerhetsavståndet 10m med 0.20g kanske får 15m med 0.28g.
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss
-
- Inlägg: 178
- Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:29 pm
Re: utgångshastighet kontra kulvikt
men hur vet man då vilket säkerhetsavstånd man har? nästan alla banor jag spelat på skriver att man ska chrona med 0,20 kulor och har sen därefter ett visst avstånd beroende på hastigheten man får ut där. man borde egentligen mäta säkerhetsavstånd vid ett visst joule. vore inte det säkrare?
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
Re: utgångshastighet kontra kulvikt
Säkerhetsavstånd för en viss kraft är tyvärr exakt lika osäkert som att chrona med 0.20-only.
Detta pga tyngre kulor tappar kraft långsammare än lättare kulor (och får därför längre säkerhetsavstånd).
Använd detta verktyg för att räkna ut ditt säkerhetsavstånd:
http://bbcalc.boopidoo.com/bbbic_adv.html
1.2 kg/m³ (air density)
0.3 (BB drag coefficient)
6 mm (BB diameter)
aktuell kulvikt g (BB mass)
uppmätt hastighet m/s (BB speed)
1 J (BB impact energy)
säkerhetsavståndet får du fram i sista fältet: m (distance to impact energy)
Detta pga tyngre kulor tappar kraft långsammare än lättare kulor (och får därför längre säkerhetsavstånd).
Använd detta verktyg för att räkna ut ditt säkerhetsavstånd:
http://bbcalc.boopidoo.com/bbbic_adv.html
1.2 kg/m³ (air density)
0.3 (BB drag coefficient)
6 mm (BB diameter)
aktuell kulvikt g (BB mass)
uppmätt hastighet m/s (BB speed)
1 J (BB impact energy)
säkerhetsavståndet får du fram i sista fältet: m (distance to impact energy)
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss
Re: utgångshastighet kontra kulvikt
Att man ska chrona men 0.20 är ett gammalt och förlegat sätt att se på säkerhetsavstånd. Tyvärr finns det kvar på en del ställen, och då får man helt enkelt köra på det, men är man en ansvarsfull spelare bör man chrona även med sin kulvikt och sedan mata in dess data i länken som ADAM länkade.
VSAF:s tabell är baserat på samma energimängd när kulan lämnar mynningen. Den är väl mest "standard" av alla varianter och fungerar bevisligen.
Ska man dock vara så säker och noggrann som möjligt bör man även tänka på hel luftmotståndet och massa hör ihop. Imo är det det enda rätta. Finn massor att läsa på gamla ASS (och även en del här):
http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... =9&t=81973
http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... =2&t=72835
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =20&t=2201
VSAF:s tabell är baserat på samma energimängd när kulan lämnar mynningen. Den är väl mest "standard" av alla varianter och fungerar bevisligen.
Ska man dock vara så säker och noggrann som möjligt bör man även tänka på hel luftmotståndet och massa hör ihop. Imo är det det enda rätta. Finn massor att läsa på gamla ASS (och även en del här):
http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... =9&t=81973
http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... =2&t=72835
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =20&t=2201
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch
-
- Inlägg: 178
- Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:29 pm
Re: utgångshastighet kontra kulvikt
underbara svar
tackar så hemskt mycket ^^
har inga fler frågor angående denna topic
p.s: man borde skicka över de gamla trådarna till det nya forumet då de innehöll väldigt nyttig information

tackar så hemskt mycket ^^
har inga fler frågor angående denna topic

p.s: man borde skicka över de gamla trådarna till det nya forumet då de innehöll väldigt nyttig information

*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
- Twist
- Sysop
- Inlägg: 1677
- Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
- Ort: Teckomatorp
Re: utgångshastighet kontra kulvikt
Ta en titt på den klistrade tråden precis ovanför denna, Kulhastighet och avstånd. 


