Som tidigare sagts kan man endast och bara samtycka till ringa misshandel. Misshandel av normalgraden, grov misshandel och synnerligen grov misshandel kan man inte samtycka till. Eller, ja du kan samtycka till dem, men det kan inte rättfärdiga handlingen och undanta den från den absoluta åtalsplikten eller befria från straffansvar.
Det är (2006:1006) Lag om tillståndsplikt för vissa kampsportsmatcher som till viss del reglerar kampsportsdelen. Därmed kan man anordna sådana tillställningar, där det då är tydligt att straffansvar inte utgår så länge man följer reglerna.
Att detta skulle gå att tillämpa analogt ser jag som ytterst otroligt.
Sport har i praxis en särställning där man inte dömer för straffansvar så länge det ligger inom ramarna för sporten. I airsoftens fall har vi inte haft något sådant avgörande och jag rekommenderar ingen att försöka få till ett sådant.
Det vi kan utröna är att det idag är så att man kan bli straffansvarig, om inte domstolen ser det som en kampsport, vilket verkar lustigt.
Något som bör tilläggas, i viss mån med hänvisning till mitt tidigare inlägg, är att straffansvar kan krävas av folk som skjuter innanför sitt säkavstånd och där blodsutgjutelse förekommer, vilket vanligen innebär att det blir misshandel av normalgraden.
Diverse frågor ang Airsoft
Re: Diverse frågor ang Airsoft
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds
"SEALs letar refbilder på mig" -okänd
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Det där med säkerhetsavstånd/trimregler är intressant. Vad säger lagen/praxis i det fallet? Är det bara skadans omfattning som avgör?
Blodvite kan ju uppstå även när man håller sig till reglerna men om man inte gör det, t.ex. genom att spela med för högt trim, och skada uppstår undrar jag om skytten kan åberopa samtycke? Jag ger ju inte samtycke till att bli skjuten av en PTW med 130-cylinder när jag väljer att delta i ett spel med 1J i trimgräns, till exempel. Om jag blir skjuten av nämnda vapen, kan jag anmäla även om skadan jag får inte är värre jag skulle kunnat få av ett enligt reglerna godkänt vapen?
Blodvite kan ju uppstå även när man håller sig till reglerna men om man inte gör det, t.ex. genom att spela med för högt trim, och skada uppstår undrar jag om skytten kan åberopa samtycke? Jag ger ju inte samtycke till att bli skjuten av en PTW med 130-cylinder när jag väljer att delta i ett spel med 1J i trimgräns, till exempel. Om jag blir skjuten av nämnda vapen, kan jag anmäla även om skadan jag får inte är värre jag skulle kunnat få av ett enligt reglerna godkänt vapen?

Misshandel är ju ett effektsbrott, vilket innebär att det är effekten som är kriminaliserad, inte avsikten. Alltså blir det svårt att hävda att du fått en skada som du inte fått. han har brutit mot reglerna, men det har ju inte påverkat dig nämnvärt.
Skadans omfattning är det viktiga. Uppsåtet spelar roll, men du kan ha så mycket uppsåt du vill ifall du inte lyckas skada någon. Då blir det ju bara försök till brott.
Skadans omfattning är det viktiga. Uppsåtet spelar roll, men du kan ha så mycket uppsåt du vill ifall du inte lyckas skada någon. Då blir det ju bara försök till brott.
CO ST36
Jag tolkar dock det som att spelar man med ett gäng 18+ och det spelas normalt. Så bör skador osv inte vara något problem. Några småskador kan jag tänka mig dyker upp men det får man leva med.
Blir det så att vi anordnar uthyrning så får man vara mycket vaksam och ha koll på vad som händer, samt en "avbryts" signal om det är så att något skulle hända på på banan.
Blir det så att vi anordnar uthyrning så får man vara mycket vaksam och ha koll på vad som händer, samt en "avbryts" signal om det är så att något skulle hända på på banan.
What Twist said. Men ni som arrangörer är inte straffrättsligt ansvariga.
CO ST36
Låter trevligt!
Nu till något helt annat, jag har kikat lite på något dom kallar Impact grenade vilken ser rätt frän ut.
Är det något att ha eller är det bara skräp?
Om den fungerar tillfredställande, hur hållbara är dom, dom ser rätt robusta ut, men det jag ser framför mig är att en välanvänd granat går av för minsta lilla rubbning. Nu är jag då helt befriad från allt med teknik och mekanik, så det kanske inte alls är ett problem.
Någon som vet?
Nu till något helt annat, jag har kikat lite på något dom kallar Impact grenade vilken ser rätt frän ut.
Är det något att ha eller är det bara skräp?
Om den fungerar tillfredställande, hur hållbara är dom, dom ser rätt robusta ut, men det jag ser framför mig är att en välanvänd granat går av för minsta lilla rubbning. Nu är jag då helt befriad från allt med teknik och mekanik, så det kanske inte alls är ett problem.
Någon som vet?