GBB och dess följder

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
LeaD

Re: GBB och dess följder

Inlägg av LeaD »

Hej igen,

Ok, jag förstår att ni tycker detta verkar skeptiskt, och kanske helt av helt juridiskt helt fubar - men detta är sant.

Jag ska ta och scanna in de dokument jag har liggande framme och editera ut lite namn och sådant, så ska ni få se att detta inte är något skitsnack. TYVÄRR.
Angående advokat osv. Både Tullpolisen OCH restrerande jag pratade med sa att om jag ville ha advokat så påkostar jag den själv. Bötern var då för mig billigare än att dra detta till rätten.

Återkommer.

Och åter igen, tack för svaren.

Hasrik

Sv: GBB och dess följder

Inlägg av Hasrik »

Du ska inte scanna in någonting för att bevisa att detta ägt rum. Det hjälper inte dig i din situation. Jag ville mer belysa att du borde ha allting för handen.

Jag tycker, som tidigare nämndes, att du ska kontakta en advokat. Bara advokaten kan ställa rätt frågor och hjälpa dig.

Håll oss uppdaterade! Det ska inte behöva gå till så som du nämnt. Om advokaten menar att du borde agerat annorlunda, posta det gärna här. Om någon annan skulle stå inför samma sak så hade det nog varit bra att ha tillhands.

Håller tummarna!

LeaD

Inlägg av LeaD »

Åter igen, detta är ju någonting som har redan hänt, det har tagit mig lång tid att öppna käften bara :).

Jag har inte direkt tyckt detta har varit schysst, men jag har varit tyst för jag ville inte förstöra för er andra, nu i efterhand så ser jag ingen efter-effekt och därav tar jag upp det.

Det är väl inte ens möjligt att jag sätter mig in i detta och försöker vinna någonting utav det? Jag har redan pröjsat boten, jag har redan låtit det gå en bra tid.... min slutfråga var dock om det skulle ha någon direkt inverkan på min vapenlicens ansökan kan kommer göra framöver. Utöver det så är det självklart att jag vill varna andra, ingen - verkligen - ingen ska behöva bli såhär felbehandlad och inte kunna göra någonting åt det.

PS. Ja, så klart är min framtida vapenlicens för i fråga, dock har det inte direkt besvarats mer än "nej" - jag tror verkligen inte på det, ett bättre svar vore bra (inget illa menat till den som skrev det dock!).

För övrigt så har jag faktiskt scannat documenten så det är bara skicka mig ett PM.

trubadur

Inlägg av trubadur »

Tack för att du delar med dig och hoppas att du kan komma vidare med din licens.

Jag skulle be om ett utdrag ut belastningsregistret för att se om det finns något och sedan ta reda på information om hur detta påverkar din licenstagning.

http://www.polisen.se/Service/Registerutdrag/

edit: Det är bra att veta om det finns något i registret. Speciellt om du skall resa utomlands, då kan du behöva söka visum.

LeaD

Inlägg av LeaD »

För att varit helt ärlig så har jag faktiskt av ren motvilja velat skicka efter ett sådant där brev från polisen då jag med största sannolikhet kommer bli nedlåten. Ett medvetet val alltså.
Det enda som kan stå i det är antingen ingenting, eller just detta... detta blunder av rättssystemet som sätter dit laglydiga personer bara för pengar.

Jag blir tamefan ledsen av detta, på riktigt... jag har känt mig ganska knäckt över det här skiten - allt på grund av ett par pickor... så less på det så jag spyr!
MEN, jag måste dock lyfta upp det. Det är därför det tagit så lång tid för mig. Hoppas ni förstår.

Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Lider lite med dig

att något som igentligen är rätt oskyldigt kan få sådana konsekvenser.
men som flera sagt det är ju trots allt vapen smuggling.

Personligen är jag av uppfattningen att man skall dra att till tingsrätten det är ju det vi har det till.
tycker det är lite barnsligt att dom hota dig som dom gjorde men det är typiskt staten.

om jag inte har helt fel så har man väl någon typ av rättshjälp via hemförsäkringen + att det finns Advokater som "jobbar" gratis
min lillebror har varit i kontakt med sådana i arbetsrättsliga frågor.

Glöm inte att maila Politikern.

/Niclas
I don't need to "get a life". I'm a gamer, I have lots of lives

LeaD

Inlägg av LeaD »

Blåbär,

Tack för omtanken, verkligen!

Finns det möjlighet att driva detta rätt så det blir rätt? Hmm jag vet inte, men det var lite kanske därför jag skapade tråden också, väcka er lite om vad som kan hända.
Frågan finns ju kvar, "vad händer om jag importerar en GBB". Nu har ni fått den onda/fel sidan av det.

Saken är att jag har nog dragit på det här för långt och redan gett upp inombords när det gäller den här rättsliga saken med domen.
Det viktiga är däremot hurvida detta kommer påverka min licensansökan på ett riktigt vapen efter klargjord jägarexamen (som jag hoppas jag klarar av att ta snart).

Jag skapade tråden mer av att det skulle vara en "Heads-up" till er andra, vad som kan hända - oavsett hur jädra reko man väl är. Shit apperently happens, TYVÄRR!.

Bjarka

Inlägg av Bjarka »

Om tullen kan få för sig dylika saker, hur stor är chansen att polisen en dag helt sonika börjar plocka folk för olaga vapeninnehav?

Mycket tråkig historia! Det känns lite som en berättelse från bisarroland - man undrar ju om rättsprocessen gått helt rätt. Inte första gången det gått fel rent rättsligt i så fall.

Förstår verkligen din uppgivenhet inför hur det påverkat möjligheten till vapenlicens. :/

Bra att du visar att en chansning inte är värd riskerna. Att det finns värre påföljder än tillbakaskickade vapen.

LeaD

Inlägg av LeaD »

Hammerhead,

Jag skicka dig just ett PM.
Kolla länken och datumstämplarna så har du tiden inom en månad efter det som det hände.

Till er andra,

Ja målet drogs upp till tingsrätt av tullpolisen, dessa ville verkligen sätta dit mig.
Av motvilja att betala en egen advokat så avstod jag att komma dit - jag vågade helt enkelt inte (vad jag trodde då) lägga en förmögenhet på advokat.

Detta leder då till att jag därför hamnade i denna situation, ren utpressning av tullpolisen helt enkelt. De sa uttryckligen att allting är självbekostat när det gäller advokat osv. Klart som fan man blir rädd för en ekonomisk smäll som det kan ge, inte för jag vet vad det skulle kosta, men jag hade inte trott att jag skulle åka på så dryga böter.

Boogieman

Inlägg av Boogieman »

Vänta, så fallet togs till tingsrätt men du struntade i att ta i ärendet? Avgjordes det vid huvudförhandling så att du blev dömd i din utevaro eller hölls ingen huvudförhandling?

Jag är ledsen, men någonstans får man faktiskt ha lite jäkla koll själv. Om man blir misstänkt för brott finns det flertalet ställen att vända sig till för att få information om sina rättigheter, däribland domstolen.
Oavsett vilket är det en dom som vunnit laga kraft, då är det kört.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Skriv svar