RA-TECH WE HK 4168 GBB Open Bolt

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
DefconEagle

Re: RA-TECH WE HK 4168 GBB Open Bolt

Inlägg av DefconEagle »

trubadur: Det är inget jag gissade på, utan efter att ha själv upplevt det (använde 0.28 & 0.30) och fick samma resultat; kulan splitas i mitten. Tog inte långt tid innan jag kom på att det berodde på "misalignment" som orsakade detta ;) Löste det genom att köpa komplett bolt+nozzle men då var det försent eftersom hop up chamber hade tagit för mkt stryk från kulor som splitas :(

Dock var detta ett WA baserat system...

Magne

Inlägg av Magne »

c0rex: Personligen tycker jag att det är bättre, tycker att det har fungerat bäst så när vi byggt olika projekt och testat oss fram...det är helt klart tightare toleranser på dom kitten. Om man får problemet Defcon beskriver med en alu nozzel och motståndaren på andra sidan är hopup huset så kommer nåt att ta rejält med stryk. :)

trubadur

Inlägg av trubadur »

Defcon: Ledsen att jag inte var tydlig, mitt svar var mera riktakt mot c0rex och hans trasiga nossle. Min nozzle gick också sönder efter ca 60 kulor och efter byte av nozzle och kulor så har den nu hållit i ca 2000 kulor utan problem. Om det beror på tillverkningsfel på nozzle, aligment, kulor eller något annat lämnar jag för jag vet inte.

Ang RA-techs prylar kan man läsa en del på http://www.gasguns.info/forum/. I en av trådarna jämför man hur de olika boltarna ser ut och det skiljer på ett par ställen. RA-Tech har även ändrat på sin bolt under produktion. Den sista skall likna WE mera än den första. Hur den funkar lämnar jag osagt utan konstaterar bara ett det finns skillnader. Samma sak gäller deras triggerlåda. När jag jämför mina RA-tech delar med WE så är det skillnad och då speciellt på själva hammaren. RA delen är längre och har en lite annorlunda form. Dock så har jag inte märkt någon funktionell skillnad. Det jag ser är att bolten(WE) visar slitage där hammaren går emot. Jag kommer att byta ut min bolt och nozzle mot stål och aluminium och då kan jag jämföra slitage.

Hittade en av trådarna om stålbolten http://www.gasguns.info/forum/viewtopic ... 58&start=0
Samma person annat forum ang triggern http://www.airsoftcanada.com/showthread.php?t=132679

Det skall även finnas bilder på de olika ra-tech boltarna, får se om jag hittar dom också. Det är den första versionen han modifierar.

Ett problem som WE's M4 serie verkar lida av är bolt catchen. Många slutar funka efter ett par gånger, så även min. TSC har gjort ett par Bolt Catch Plates som jag skall testa i helgen.

c0rex

Inlägg av c0rex »

för bolt catchen fins de en väldigt billig lösning http://www.youtube.com/watch?v=wpL3ESLa1wU

ska nog skaffa hela bolt carrier group låter som en säkrare lösning på trasiga nozzle problemet.. men bössan fungerar ju just nu iaf :D

Possum

Inlägg av Possum »

Nu är jag officiellt med i den här klubben! Fick min bössa igår. Den är ju SÅ GRYM!! Hoppas den håller bra för mig. Bolt fettad och meckanismen fungerar fint! Fast ännu ej en kula skjuten igenom den.

c0rex

Inlägg av c0rex »

oh grattis var beställde du den ifrån?

trubadur

Inlägg av trubadur »

c0rex: Tack för länken, skall genast prova. Efter det att min nozzle gick sönder på samma ställe fick jag en hel del problem med att kulor fastnade i spåret i hopp-huset där nozzlen skall in i, knasig beskrivning men jag hoppas du förstår. Jag skulle byta nozzlen så fort som möjligt så man inte sliter ner hopp-huset i onödan.

Possum: Välkommen, du får säkert kul med din nya bössa.

Mackan999

Inlägg av Mackan999 »

Tja! Jag har haft bössan (we hk4168 från D-gear.se med ra-tech kitt) i ett par veckor nu, och är i stort sätt ganska nöjd. Har också fått shimsa sistaskottspärren för att den ska funka.

Men en fråga till er som verkar veta. Att byta org. slutstycket till ett i stål? Är det så bra när lådan är i aluminium? Samma sak med nozzel:n. En alu. Nozzel kostar över 1000:- ink. frakt. Och en plastnozzel kostar ca 200:-

När man förstärker delar här och där, flyttar man hela tiden den svagaste punkten till något annat ställe. Och då kan det ju vara bra att det är något billigt som slits ut.

Bara en tanke.

trubadur

Inlägg av trubadur »

Mackan999: Det är en väldigt bra tanke.

Tror man kan sammafatta det lite så här:
Stål trigger set -> mera slitage på bolt carrier och den lilla plattan som håller fast firing pin samt själva firing pin. Komplett Bolt carrier med nozzle ca $65 och en platta med firing pin ca $26
Stål bolt -> mera slitage på trigger och charging handle. hammaren med lager och fjäder ca $35 och charging handle ca $12
Aluminium nozzle -> Aligment är viktig samt slitage på nozzle guide. Hittar inga priser på orginal, stål från RA är $17.

Än har jag inte hört att själva lower reciver har gått sönder men om den går sönder kostar den ca $60, samma pris för en upper.

Sen finns alla uppgraderingsdelar och vad dom kostar får man räkna ihop själv :)

Se priserna som ett riktvärde utan moms, tull och frakt. Det finns bra butiker i Sverige som hjälper till med delar.

Hoppas detta kan ge lite grund för hur man planerar sin eventuella uppgradering.

Mackan999

Inlägg av Mackan999 »

Blir en del...

Som sagt. Har bara haft bössan ett par veckor så jag ska lära känna bössan lite och se vad som kan tänka slitas innan jag börjar uppgradera.

Ni som har dessa bössor. Vad tycker ni om träffbilden på ca 40 meter?

Min är ca en meter med gas och 0.25 g bollar.
Något mindre med co2 men skjuter mycket hårdare.

Är detta acceptabelt?

Skriv svar