Hur hitta vettiga kläder? Bred och kort.

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
nosen

Inlägg av nosen »

Hej!
Glad kille på 28 år snart.
Spelade airsoft för många år sedan och funderar på att börja igen, kombinera hobby och motion är ju aldrig fel?

Mitt problem är dock, att på dessa åren har jag gått upp en hel del i vikt, vilket gör att jag behöver nya kläder.
Men jag är relativt kort, 171cm och väger in någonstans runt 110-115kg. Midjemåttet är okänt men gissar någonstans runt 120-130cm?

Köper jag kläder i XL är dem för trånga, köper jag i XXL så är dem för långa i ärmar och i själva tröjan, byxor blir på tok för långa.

Ringde garderoben.se och försökte få hjälp med lite mått på deras plagg för att se vad som skulle kunna tänkas passa, men dom var inte vidare intresserade av att hjälpa till tyvärr.

Jag bor ju utanför Göteborg och här är det väldigt dåligt med butiker för den sakens skull, Terräng, ja. Men hutlöst dyra.
Blir till att beställa från nätet, men jag kan knappast ringa till varenda butik och fråga om mått på majoriteten på deras plagg.

Funderar på ren OD då det endast blir söndagsspel.

Så någon som har bra tips på vad man kan hitta på?

Ni får ursäkta det lätt förvirrade inlägget. :-)

/Mvh Patrick.

EDIT:

Sitter och tittar på http://store.tactical-performance.com/

Där skriver dom faktiskt ut midjemått och innerbenslängd.

Tar man t.ex deras http://store.tactical-performance.com/a ... 00AFG.html - A-Tacs FG Tactical Combat Shirt (TCS) Gen II - Size XXL: Chest 54 3/4" Length 31 1/2" - Vilket jag får till 136cm över bröstet resp. 78,75cm i längd. Borde inte denna tröja/jacka isf fungera med mitt midjemått, eller är det något jag missar här?

http://store.tactical-performance.com/a ... 62AFG.html - A-Tacs FG Assault Force Trouser - Size XL: Waist 40"-44" Inseam 34" - 100-110cm midja resp. 85cm innebenslängd.

Kan detta stämma eller är jag helt vilse?

Mvh.

Nixon

Inlägg av Nixon »

Nejdå. Titta på Bdu-systemet. Xxl där i midjan är 43-47 tum, det måste du kunna ta. Rangershop.de har om du vill köpa i Europa. Xxl/short om du har mindre än 30 i benlängd, annars Xxl-reg. Det finns butiker i Sverige som Armyshop.se som har Propper. Jag köper på Ebay, men då får man ha litet tålamod.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

ministry

Re: Hur hitta vettiga kläder? Bred och kort.

Inlägg av ministry »

Ryska uniformer benämns i bredd och längd, amerikanska gör väl likaså? Det roligaste jag sett var en sovjetisk m69 i 64/4, alltså 128cm bröst och 170cm längd...

Så det borde finnas åt dig där ute! Det är bara lite knepigare. Du har tur iallafall som söker moderna grejer; det kan vara ett helvete att hitta överskott och använt gammalt man behöver i större storlekar ibland!
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

nosen

Inlägg av nosen »

Jamen sedär ja!

Då får man tacka så mycket! :-)

Blir nog enklast med armyshop för min del, min tyska är lite väl dålig.

Men det är bara att ta tum-måttet * 2 för att få fram måttet i cm då? det är inget annat jag behöver tänka på?

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

1tum x 2,54 = 1cm, inte x 2 :) men annars så
Jobbar på Röda Stjärnan

nosen

Inlägg av nosen »

Ehm ,jag missade decimalen där!

Fast jag brukar ta x2,5. Men där lärde jag mig ändå något nytt, dock är det ju bara en bonus för mig att det är ,54 och inte ,50 .. ;-)

Metalman_666i

Inlägg av Metalman_666i »

Hej !

Här kommer en billig sida. Jag har själv köpt kläder där i butiken (och inte över nätet). Jag är mycket nöjd över mina köp och ska man bara köra OD som du skriver då är denna sida kanon om man inte vill lägga allt för mycket pengar på uniform. Dessutom har dom en bra storleksguide tycker jag iaf.

http://www.armyshopen.se/index.php

Hoppas den kan vara till någon hjälp.
Äntligen en stolt ägare av en VFC 416 och en G&P Navy Seals MOTS M4 :D

nosen

Inlägg av nosen »

Tackar tackar. :-)

zexz

Inlägg av zexz »

Kan också rekommendera armyshopen då jag köpt en del saker där, dom är väldigt hjälpsamma om man nu har några funderingar. Har enbart handlat i butiken och inte över nätet dock.
ZE NOODLE PATRASK

nosen

Inlägg av nosen »

Hmm.
Nu blir jag förvirrad igen.
Verkade hitta vettiga BDUs på Ebay, med bra angivna mått och möjligheten att få dom i "short".

Men om man tittar på dessa, så står det ett mått för "Waist" och ett för "Hip"
http://www.ebay.com.au/itm/ULTRA-FORCE- ... 721affb824

jag som har en vääääldigt stor mage förstår inte riktigt vilket mått jag ska gå efter?
jag kommer knappast ha byxorna över naveln, utan mer exakt över höfterna... på ett ungefär, annars går det inte :-P

Halp!

Skriv svar