Det står i lagtexten att man endast kan ge samtycke till misshandel av normalgraden och ringa. Det är jag 99,9% säker på. Det var nämligen just lagboken jag läste när jag först fick reda på hur det ligger till.
Jag är helt enig med dig. Jag är bara inte helt säker på att resonemanget håller i rätten, hur rätt du än har i mina ögon.
29 augusti 2012, 19:35:
Tydligen mindes jag fel. Jag läste lite andra juridikböcker vid samma tillfälle och min uppfattning kom tydligen därfrån och inte lagtexten.
I
brottsbalken står det:
5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393).
...
7 § En gärning som någon begår med samtycke från den mot vilken den riktas utgör brott endast om gärningen, med hänsyn till den skada, kränkning eller fara som den medför, dess syfte och övriga omständigheter, är oförsvarlig. Lag (1994:458).
Inte speciellt klart uttryckt men jag har en molande känsla av att en kula i ögat mycket väl kan leda till tillräcklig skada och smärta för att en åklagare ska kunna hävda att samtycke inte räknas. Uppsåt går jag inte in på. Det är för snårigt för mig.
Rättspraxis säger att man i princip inte kan ge medgivande till misshandel annat än ringa sådan. Källor hittas enkelt via google, sök på "samtycke misshandel". Normalgraden kan man som huvudregel inte ge medgivande till och där hade jag alltså fel för mig.