Gas drivna Airsoft = Olaga vapeninnehav?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Possum

Gas drivna Airsoft = Olaga vapeninnehav?

Inlägg av Possum »

Tjena!

Jag står i begrepp att handla ett GBBR och läser runt. Kommer över tråden angående vapenlagen och att just gasdrivna är exkluderade.

Innebär detta att alla Green Gas drivna Airsofts är olagliga? Hur katten kan dessa isåfall säljas i butik och flertalet airsoftare har just GBB pistoler och gevär?

Eller är det endast import som är olaglig?

Jag är förvirrad. Kan någon klargöra detta för mig?

Hasrik

Sv: Gas drivna Airsoft = Olaga vapeninnehav?

Inlägg av Hasrik »

I lagen omfattas för effektbegränsade vapen (t.ex. airsoft-, luft-, paintball-) endast fjäder, kolsyra och luft som drivmedel för projektilen. Detta innebär att allt annat per definition är ett regelrätt vapen som kräver licens.

Vissa anser att skillnaden mellan kolsyra och Greengas är så liten att det egentligen borde omfattas i lagen. Tullen håller dock inte med och beslagtar så mycket de kan. Polisen har mig veterligen inte gjort några tillslag än.

Det har varit ute på förslag att till de tre drivmedlen nämnda i lagen ska det tillkomma ett tillägg; "eller jämförbara drivmedel". Det uteblev dock i den senaste lagändringsrundan i somras. Nästa runda blir väl om några år, skulle jag tro.

Long story short; Greengasvapen är olagliga. Polisen har inte agerat än, men det kan nog snabbt ändras. Mitt råd är att avvakta tills lagen ändrats, OM den gör det.

Possum

Re: Gas drivna Airsoft = Olaga vapeninnehav?

Inlägg av Possum »

Aaaha. Kanske kör på co2 mag istället då tillsvidare.

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Det spelar, i lagens mening, ingen roll. Då din pistol kan drivas med Green Gas är den olaglig.

Possum

Inlägg av Possum »

Sverige, sverige älskade land

Titan

Inlägg av Titan »

Om vi ser på det såhär:
Tullen stoppar och retunerar allt de kan.
Hade det vart solklart OLAGLIGT, hade vi haft en helt hör med airsoftare som hade åtal om förberedelse till vapenbrott mot sig.... men det har vi inte.
Detta säger mig att det hela är en tolkningsfråga, där det inte finns ett klart ja/nej svar från myndigheternas sida.
Tullen anser sig ha stöd i lagen till att stoppa och avvisa försändelsen, men har vad jag vet, aldrig lämnat ärendet vidare till åklagare/polis för förundersökning.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

ministry

Inlägg av ministry »

Det kan vara så att polisen inte tycker det är det är viktigt att jaga i övrigt laglydiga airsoftspelare på grund av den [minimala] skillnaden mellan co2 & greengas. Däremot kan jag tänka mig att om du ställer dig och viftar med en greengas-pistol på gatan kan du nog mycket väl bli åtalad för olaga vapeninnehav, vilket du med en co2-pistol inte skulle ha blivit, utöver andra eventuella åtalspunkter som skulle fallit om man gör något så dumt :)
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

En tingsrätt har redan friat för innehav av gasdriven soft airgun, det är det enda fallet som tagits upp någonsin vad jag känner till. Fallet finns ganska noggrant beskrivet på gamla ASS. Några riktiga prejudikat (dvs hovrätt och uppåt) finns dock inte.

http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... =2&t=97086

Man kan alltså i teorin bli dömd för olaga vapeninnehav men det har aldrig hänt och det är osannolikt att någon skulle bli anmäld, åtalad och dömd för det. Användning och försäljning sker öppet och har så gjort i många år utan ingrepp av rättsväsendet, förutom tullen som bokstavstolkar lagen.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Stygge

Inlägg av Stygge »

http://new.airsoftsverige.com/forum/vie ... =20&t=4824 omöjligt är det ju inte. Kan man torska på vapensmuggling kan man nog torska på innehav med om det vill sig illa.

Skriv svar