Tullen och våra GBBR

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
Noiseprojekt

Re: Tullen och våra GBBR

Inlägg av Noiseprojekt »

Är också nyfiken på hur det funkar med GBBR och tull då jag funderar på att beställa en Umarex MP5 ifrån WGC.
Vad jag har hört så märker dom sina paket med Co2.

Någon som haft problem med tull ifrån WGC?

Klacke08

Inlägg av Klacke08 »

Jag har lagt en fet beställning på en WE SCAR och en GHK AKM från WGC, och jag gjorde så att jag bad dem deklarera att allting som CO2 drivet och även hänvisa till CO2 magasins versionerna. Tog för säkerhets skull och såg till att magasinen är i ett separat packet, men i samma order så att magasinen inte ligger i original kartongen längre.
Grejerna bör skickas i September då GHK:n inte finns inne förens då, så kan återkomma när jag fått grejerna eller inte fått grejerna. Tipset om att göra så här fick jag från Packe här på forumet. Så ska ni ge cred till någon så är det han :).
Jag tror i alla fall att detta kommer att fungera. WGC verkade relativt vana med den här formen av speciella förfrågningar, så tror många gör så här.

Myt4z

Inlägg av Myt4z »

Jag trodde det är som så att så länge bössan KAN drivas med gas så spelar det ingen roll att det är CO2 magasin och hänvisningar till CO2 modellen. Men jag kanske har uppfattat det fel?

Mickey Mouse

Inlägg av Mickey Mouse »

Hej!
INFO ANG LYCKAD GBBR-IMPORT FRÅN HK:

Jag fick hem paket (5d sedan skickades från HK) med EMS, hämtade på postens Företagsservice-utlämningsställe. Fick betala 1604 kr i tull o införelseavgift vid hämtning.
Hade beställt från UNCOMPANY och valt EMS speedpost (hade ågren för ej valt UPS ända fram till det kom...).
De hade skrivit CO2 toy/outdoor sportsequipment på bipacksedeln.
Paketet hade inte öppnats i tullen.

Jag fick hem: en GBBR WE's SVD (trä o stål) + Real Swords scope for SVD + KAs original AK-sling + en recoilpad till M4.

Lycka till ni alla som vill beställa själva, trots risken för beslagtagning, innan lagen ändras :)

Hasrik

Re: Sv: Tullen och våra GBBR

Inlägg av Hasrik »

Mickey Mouse skrev: Lycka till ni alla som vill beställa själva, trots risken för beslagtagning, innan lagen ändras :)
Tycker att det är värt att trycka på att risken som sagt inte bara kan bli beslagtagning. Du kan också bli dömd för vapensmuggling och få dryga böter (kanske till och med värre). Inte kul att ha i registret om man vill till exempel ägna sig åt jakt eller söka jobb eller något annat trivialt.

Mickey Mouse

Inlägg av Mickey Mouse »

Det är sant och riktigt i ett värstafalls scenario. Inte så troligt kanske - men risken finns ju där faktiskt och var och en som försöker importera själva bör vara medvetna om det.
Vi ser fram mot nästa uppdatering av lagen, inom förhoppningsvis 1-2 år.

Puggen

Inlägg av Puggen »

Hm fick ett skumt sms från UPS om min beställning från Redwolf. Beställde en skjutbar kolv samt en nozzle i metall. Fick ett sms där de undrade vad det var för vapen samt vad den drevs av. Svarade så gott det gick. Kan man inte ens beställa vapentillbehör längre?
Airsoft är bara en många sysslor. Gemensamt för mina sysslor är att det kostar pengar, mycket pengar...

Min presentation!

https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... 65&t=39318

NonEx

Inlägg av NonEx »

Jo, men eftersom dom inte vet all info om paketet så frågar dom på det viset. Får du en sådan fråga och paketet inte innehåller ett vapen, så svarar du bara att det endast är tillbehör i paketet så är det inga problem.

Puggen

Inlägg av Puggen »

UPS skickar nu tillbaka mitt paket till Redwolf. De har restriktioner ang vapentillbehör påstår de. Fyfan vad arg jag blir. Det har funkat galant alla gånger fram tills nu. Det är en sketen skjutbar kolv och en nozzle i metall. Min förklaring om tillbehör gick ej hem....

Så undvik UPS...
Airsoft är bara en många sysslor. Gemensamt för mina sysslor är att det kostar pengar, mycket pengar...

Min presentation!

https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... 65&t=39318

Myt4z

Inlägg av Myt4z »

Mycket märkligt. Fick hem en beställning via UPS för ca 2 veckor sedan med AEG och diverse andra saker.

Skriv svar