Nybörjarfrågor (Vapen, Lag)

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Jocke S

Nybörjarfrågor (Vapen, Lag)

Inlägg av Jocke S »

Hej Forumet!

Jag har insett att airsoft skulle kunna vara en bra och rolig hobby att börja pyssla med, tyvärr så kan det bli så att jag blir väldigt tävlingsinriktad i det jag tar för mig och med det i åtanke har jag ett par frågor som ni gamla rävar här kanske skulle kunna hjälpa mig att svara på.

Har lurkat här ett tag nu och försökt läsa på så gott jag kan, inser att hobbyn är något som man kommer lära sig mer om "on the go" så nån fråga kanske kan verka självklar för er mer erfarna.

Det är egentligen två saker jag undrar över, den första är kanske ingen skräll, det rör nämligen självklart inköp av primärt vapen.

Det känns spontant som om man skulle kunna läsa 30 hp i airsoft och fortfarande inte grepp vad alla dessa termer egentligen behandlar, men om jag har förstått det hela rätt så verkar SYSTEMAs PTW vara en bra benchmark. Så i mitt sökande stötte jag på STTS Team Alpha II (CTW). Min fråga här är, är den bössan en bra första bössa, eller skulle det rekommenderas att man som första vapen skaffar sig en AEG och uppgraderar den för att lära sig mer om hur det hela fungerar? Jag läste i en PTW-guide här på forumet att en PTW skulle vara mycket lättare att förstå sig på som nybörjare.

Följdfrågan blir då: Vid ett AEG-köp kan jag nå upp till samma kvalitet som hos det andra vapnet, med uppgraderingar etc., för samma peng?

Den andra stora frågan jag har är hur det fungerar med lag, som jag nämnde tidigare tenderar jag att bli tävlingsinriktad i det jag gör, i.o.m. detta så lär jag helst av de bästa jag kan komma i kontakt med. Vilket så klart leder in på frågan om lag. Hur fungerar rekryteringsprocessen generellt inom airsoft-scenen? Gäller det att dyka upp på så många småspel man bara kan och visa att man finns, eller bör man kontakta lag i närområdet egentligen det första man gör?

Hoppas ni vill hjälpa mig att reda ut dessa frågor.

Tack och bock.

ministry

Re: Nybörjarfrågor (Vapen, Lag)

Inlägg av ministry »

Undrar vad du menar med bäst? Bäst på att efterlikna ett ev. förband (det vi kallar impression)? Bäst på att rollspela en soldat? Bäst på att skjuta ut andra? Bäst på att aldrig bli träffad (this is a dark path to wander...)? Bäst på att mecka vapen? Helt enkelt ha bäst vapen?

Rent generellt är airsoft väldigt sällan tävling. Visst är det mycket speedball och liknande, men det är sällan i min erfarenhet som man faktiskt tävlar. De flesta verkar ha lika kul att vara på vinnande sidan som motsatsen. Det direkta problemet vad gäller just tävlingen som definition inom airsoft är att det är snudd på omöjligt att avgöra träffar - det hela vilar på en hel del personligt ansvar och en del klarar inte av det, märker man ibland. Prickskytte går att tävla i, men även där är det svårare än i paintball. Paintball har fördelen att ha färgade markörer vilket avgör ganska snabbt om man blivit träffad eller inte. Det är faktiskt ganska vanligt när man spelar airsoft att man faktiskt inte ens känt eller märkt att man träffats - man får helt enkelt ta och dra upp deathrag och gå till spawn om det känns rimligt att man blev träffad, så att säga.

För att extrapolera lite, och generalisera; pryltokighet, samlande, meckande, militär simulering (MilSim), rollspel/lajv och efterliknande av riktiga förband hittar du inom airsoften, och tävling kanske främst inom just paintball.

Detta är naturligtvis subjektivt och knappast någon generell sanning, men det är mina två ören, som man säger.

Edit: Innan du köper en Systema för ~15 000, köp en kinaklon av valfri modell, skyddsglasögon och ge dig ut på ett par spel och se om du verkar tycka det är roligt innan du gör som oss andra och förköper dig på obskyra vapendelar och uniformer från Sovjetunionen... Nom nom :3
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Jocke S

Inlägg av Jocke S »

Var klumpigt av mig att inte förtydliga, menar i första fallet inte tävlingsinriktad som i att jag vill tävla per se, snarare så är jag ute efter att spela dedikerat och optimalt om något sådant kan tänkas existera.

Detsamma gäller med bästa, i det här fallet kanske ett alldeles för subjektivt för att användas i sammanhanget. Vad jag tänkte på när jag skrev det är folk som utför sin uppgift med dedikation oavsett vad man ger sig in i.

ministry

Inlägg av ministry »

Du kommer att finna att denna uppgift och dedikation har helt olika mål inom airsoften! En viss grupp spelare/lag är dedikerade åt en sak, en annan åt den andra, en annan åt den tredje, och så vidare.

Vad känner du att du vill göra inom airsoften? Något specifikt?
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Jocke S

Inlägg av Jocke S »

Du får ursäkta mig, men nu är jag inte helt med på vad du menar. Jag förutsatte att varje spel har ett mål och att ett lag alltid var dedikerat till nå målet, utföra uppgiften, optimalt. Oavsett uppgiftens karaktär.

Hur som haver, MilSim/scenario-spel är det som verkar helt klart mest intressant dock så skulle jag gärna spela två-tre gånger i veckan i rent träningssyfte, för att uppnå ett bra samspel i gruppen. Jag tänker mig något liknande en insatsstyrka. Det skulle vara något åt det hållet jag skulle vilja uppnå.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Det du beskriver är en starkt förenklad bild av vad airsoft egentligen är. Airsoftspel är sällan rena tävlingar som är 100% inriktade på att lösa en uppgift. Mycket oftare är det till stor del en social aktivitet. Behållningen är för många att göra saker tillsammans, bryta av vardagen, snacka skit, visa upp/beundra snygga vapen och cool utrustning osv. Kanske grilla en korv eller två.

Därmed inte sagt att airsoftare inte tar scenariots uppgifter på allvar. Det gör de flesta av oss och en del gör det till och med bra. Det är bara inte så endimensionellt som du framställer det.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Jocke S

Inlägg av Jocke S »

Tack för det svaret, så med det i åtanke så borde svaret på mina frågor i topp-posten vara att skaffa ett lite billigare vapen och börja åka på småspel för att uppleva airsoften så, snarare än att gå all-out direkt?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Ja, det skulle jag nog rekommendera. Antingen kommer du på att airsoft är livet och tillbringar resten av ditt verksamma liv med att spendera löjliga pengar på hobbyn, vilket kommer att få din ursprungliga investering att försvinna i mängden, eller så inser du att det inte är något för dig och då har du inte gått back speciellt mycket. Speciellt inte om du säljer av grejorna.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar