Lite hjälp på vägen inför köp av CQB vapen

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
kungaron

Re: Lite hjälp på vägen inför köp av CQB vapen

Inlägg av kungaron »

ok

19 augusti 2012, 14:17:

Skepparn, du prata om dåliga kuggar i G&Gs modeller.

Menar du de som har plastkuggar?

I min sitter metall i typ hela gearboxen, menar du även dem?

jonjon

Lite hjälp på vägen inför köp av CQB vapen

Inlägg av jonjon »

Man ska undvika G&G's SPORTline bössor, då kinakloner är mycket bättre val. Dock har Proline bössorna generelt fått väldigt bra kritik. Har själv haft en g&g m4. Bästa bössan jag nånsin ägt, ångrar grovt att jag sålde den, gick helt perfekt direkt ur boxen.

Finns nog inga kuggar som är gjorda i plast, dock kan lagrerna (bushings) vara gjorda i plast.

rasalhauge

Inlägg av rasalhauge »

Skepparn skrev:Jag tittar inte på märken, jag tittar på enskilda modeller.
På vilket sätt känner du att du tillför något till den här tråden genom att bara kritisera varenda förslag TS kommer med?

Till TS: G&P är bra modeller överlag, vare sig man kollar på enskilda modeller eller märket som helhet. Geväret som du länkade är riktigt grymt, särskilt med tanke på att det bara kostar ca 2700;-. Letar du efter ett grymt stabilt vapen som utan problem gör bra ifrån sig direkt ur lådan är nog det där det mest prisvärda alternativet du kan hitta. Även finishen på vapnet är hur grymt som helst, så om man fäster stor vikt vid just utseendet kan det ju vara intressant att veta att det både är stabilt och ser stabilt ut=D

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Wtf. Jag svarade på en rak fråga med ett rakt svar. Och TS kommer inte med förslag, TS kommer med frågor, som jag svarar på. Om du säger att ett märke är bra rakt av så har du fel oavsett vilket märke du pratar om för inget märke gör enbart bra saker. VFC har ingen hemlig VFC-kemikalie som de tillsätter i sina vapen, och det har ingen annan tillverkare heller. Sluta prata om märket som egenskap, för det är helt irrelevant. Material, konstruktion, design, hålfasthet, toleranser, eftermarknad, DET är intressant.
Till TS: G&P är bra modeller överlag, vare sig man kollar på enskilda modeller eller märket som helhet.
Bra på vad? Jämfört med vad? Någon detalj överhuvudtaget vi ska diskutera? Det här är vad vi kallar en youtube-recension.
särskilt med tanke på att det bara kostar ca 2700;-
2700kr är inte "bara". 1400kr är "bara".

edit:
Nej, jag pratade inte om några plastkuggar. Första uppsättningen satt i en G&G RK (skitbössa från pipa till kolv) som rasade första spelet, andra paret fick jag löst och rasade på samma vis.
Jobbar på Röda Stjärnan

kungaron

Inlägg av kungaron »

Ok det är ska inte bli till något tjafs. Jag frågar för jag är ny, jag får de svar jag vill ha. Fattar själv att man inte kan säga att alla modeller från en tillverkare är bra. Alla tillverkare har bra och dåliga modeller. Men man KAN säga att en tillverkare generellt hållet högre kvalitet än en annan.

Och skepparn med fler. Tack för era svar! Uppskattas. Men Skepparn. Jag har faktiskt länkat tre vapen och du har inte svarat varken bu ellet bä just på de tre modellerna. Så förslag har jag faktiskt länkat. Men jag har fler förslag så lägger ut dem och så får den som känner att den kan svara på den modellen om kvalitet, hållbarhet osv svara.

Tack!

rasalhauge

Inlägg av rasalhauge »

Du kanske saknar fundamental läskunnighet, men vad av följande är inte förslag/funderingar?:

http://www.redwolfairsoft.com/redwolf/a ... odID=29153

http://shop.ehobbyasia.com/aeg/g-g-taiw ... eries.html

http://shop.ehobbyasia.com/aeg/g-g-taiw ... n-aeg.html

Är det något jag har missat eller är inte ovanstående diskussionsunderlag? Det senaste vapnet TS länkade till G&P/Magpul-geväret är ett bättre vapen ÖVERLAG än motsvarande kinaklon (Dboys/JG/eller dylikt). I förhållande till vad man faktiskt får för pengarna är priset billigt (både bra externals såväl som internals).

Man behöver inte förlita sig på engelska recensioner för att inse att G&P ÖVERLAG gör stabilare grejer än JG/VFC/Dboys etc, det räcker med att ha erfarenhet av åtminstone något gevär från vardera tillverkare för att själv kunna konstatera att G&P är bättre på att tillverka såväl internals som externals. Vapnet som TS länkade senast, eller valfritt Sentry/MRP/Magpul-gevär från G&P är garanterat stabila till konstruktionen och betydligt mer hållbara än någon kinaklon därute.

Eller du kanske tycker att övertrimmade kinagevär generellt sett är hållbarare än kvalitetsgrejer som inte har 120+ i utgångshastighet från fabrik? Svara inte på den frågan förresten, det är ganska uppenbart att om du fick som du ville skulle alla springa runt med JG och annat skit ute i skogarna (för varför lägga mer än 1000;- på ett gevär?).

Du ville ha några saker som är bra med G&P:s modeller, så jag kan väl bistå med de mest erkända:

- Hållbara och högpresterande internals i så gott som alla modeller
- Redigt bra ytfinnish på åtminstone majoriteten av deras modeller med metallkroppar
- Hög kompatibilitet gällande magasin (Både Magpul såväl som vanliga Stanag).
- Generellt sett mycket bra kabeldragningar och kablar överlag
- Välavvägd ratio mellan utgångshastighet/eldhastighet (självklart beroende på både batteri och internals)
- Sällan man upplever vobbel med en G&P bössa

Eller?

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

rasal:
Det där är frågor med exempel, inte förslag. Det är vi som kommer med förslag. Han frågar om vapnet är bra, och vi föreslår köp eller att han avstår. Du blandade in semantiken nu, och jag kommer att rätta dig när du har fel. Ser inte varför du måste bli personligt otrevlig, men visst var det.
Eller du kanske tycker att övertrimmade kinagevär generellt sett är hållbarare än kvalitetsgrejer som inte har 120+ i utgångshastighet från fabrik? Svara inte på den frågan förresten, det är ganska uppenbart att om du fick som du ville skulle alla springa runt med JG och annat skit ute i skogarna (för varför lägga mer än 1000;- på ett gevär?).
Jag diskuterar inte trimnivån i vapnen i fabrik överhuvudtaget, för det är inte relevant. Utgångshastigheten skiftar alltid, till och med från butiker som testar den, för det är airsoft. Trimnivån är något som airsoftaren själv reglerar i efterhand. Om du köper en AEG och ser till vilken fjäder som sitter original som ett plus eller minus överhuvudtaget så gör du fel. AEG:er är inte färdiga produkter, bara om du ska plinka burkar på bakgården. AEG:er är plattformar som ska modifieras utifrån behov, och det är plattformens byggkvalité som skall betygsättas när man recenserar vapen, inte den tillfälliga setupen som råkar sitta i boxen när man får den. Du kan ha en annan inställning till hobbyn om du vill, men det kommer att kosta pengar och du kommer att få dras med dåliga grejer i onödan, och jag ser inte varför jag ska bli påhoppad av nån som du på nätet för att jag försöker se till att någon gör rätt från början för sin egen skull. Jag äger inte en enda JG-produkt vad jag kan komma på, och jag känner inte till någon JG-produkt som inte kan ersättas med en bättre och mer prisvärd produkt från en annan tillverkare. AK är mitt område, och JG är bland de sämre tillverkarna av AK-modeller. Siffran 1000kr var väl ganska onödig att dra in när den enda siffran jag nämnt var 1400kr. Jag tycker att 2000kr i Sverige är vad en bra AEG är värd, och det är ungefär vad en bra klon kostar, ofta mindre. Säljs en lika bra bössa för 1000kr så är det ännu bättre, men jag känner inte till någon sån.

Ja jag ville ha detaljer, men det fick jag inte.
- Hållbara och högpresterande internals i så gott som alla modeller
- Redigt bra ytfinnish på åtminstone majoriteten av deras modeller med metallkroppar
- Hög kompatibilitet gällande magasin (Både Magpul såväl som vanliga Stanag).
- Generellt sett mycket bra kabeldragningar och kablar överlag
- Välavvägd ratio mellan utgångshastighet/eldhastighet (självklart beroende på både batteri och internals)
- Sällan man upplever vobbel med en G&P bössa
Svar: det kan man säga om många tillverkare. Och det är inte mer hjälpsamt för det.

Det finns liksom ingen som helst vinst i att prata om märken. Det ger ingenting alls. Det kommer alltid att variera inom märket, och du tjänar inget i längden på att vara så lat att du bara går till affären och köper det med rätt logga på förpackningen. Det kommer att bli fel mer än en gång, så sluta bara. Speciellt i airsoft blir det fel. Man ska lära sig hur saker och ting fungerar och bara se till tekniska egenskaper hos en produkt uppvägt emot pris, och inte använda gamla hushållsuppfattningar om ungefär vad man ska köpa för att det kanske ska bli rätt.

Jag är redigt jävla trött på att nån otrevlig människa jag aldrig hört talas om kommer och ska tala om för mig och andra vad jag jag tycker och tänker. Speciellt irriterande är det när du antar att jag har samma inställning till kinamärken som märkesfolk har till märken. Det finns massor av kinagrejer som är kass, och jag köper dem inte, och jag rekommenderar dem inte. Jag har sagt det många gånger, alltför många gånger: jag bryr mig inte om vem som har byggt skiten - bara slutresultatet.

kungaron:
Men man KAN säga att en tillverkare generellt hållet högre kvalitet än en annan.
Ja det kan man, och det är därför Apple fortfarande går runt.

Jag tänker inte kommentera vapnen du länkat, för jag kan inte AR-modeller och låter någon som vet jämföra dem med resten av marknaden. Jag har bara sagt att det inte är bra att titta på märken utan på specifika modeller, sen blev jag påhoppad av någon och här är vi nu med ytterligare ett långt inlägg som inte skall behövas.
Jobbar på Röda Stjärnan

rasalhauge

Inlägg av rasalhauge »

När jag läser ditt inlägg vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Du kommer in i en tråd där TS efterfrågar hjälp kring en viss typ av vapen, men istället för att hjälpa honom/henne så satsar du helhjärtat på att kritisera allt som kan tänkas dyka upp. Du har inte en enda gång kommit med ett exempel på vad TS ska leta efter för att enligt dina preferenser uppfylla kriterierna för ett bra CQB-vapen. Eller har jag helt missat alla dina råd?

Det enda jag har sett dig påpeka in absurdum är att kinakloner is the way to go, allt annat är i varierande grad kasst (och är det inte kasst är det för dyrt). Du är medveten om att det finns fler människor än dig på den här planeten va?

Eller är det helt enkelt så att du tycker att dina preferenser gällande vad man får lägga på ett vapen är allmängiltiga och att allt annat per automatik är förkastligt? För övrigt får du gärna rätta mig när jag har fel, så länge du ser till att inte ha fått saker och ting om bakfoten;)
AEG:er är plattformar som ska modifieras utifrån behov, och det är plattformens byggkvalité som skall betygsättas när man recenserar vapen, inte den tillfälliga setupen som råkar sitta i boxen när man får den. Du kan ha en annan inställning till hobbyn om du vill, men det kommer att kosta pengar och du kommer att få dras med dåliga grejer i onödan, och jag ser inte varför jag ska bli påhoppad av nån som du på nätet för att jag försöker se till att någon gör rätt från början för sin egen skull
Tack för att du berättar för mig hur AEG:s fungerar, det betyder mycket för mig eftersom att mitt antal poster på det NYA forumet står i direkt korrelation till min kunskapsnivå. Som du kanske såg i mitt förra inlägg nämnde jag någon liten detalj gällande byggkvaliteten på G&P:s produkter, och som sagt var håller de generellt sett hög kvalitet rakt igenom. Utifrån de vapen som TS har länkat, och efterfrågat, har jag fått intrycket att han letar efter just något baserat på AR15-plattformen eller liknande och inte AK.

Om jag har missuppfattat detta får TS gärna rätta mig.

För övrigt, jag tror att det framgick av ditt inlägg att du känner dig fruktansvärt påhoppad så jag tar tillfället i akt att be om ursäkt för det. Om det är okej för dig avslutar jag gärna diskussionen kring kinakloner och dess vara eller icke vara nu, och återgår till TS ursprungliga frågeställning.

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Det enda jag har sett dig påpeka in absurdum är att kinakloner is the way to go, allt annat är i varierande grad kasst (och är det inte kasst är det för dyrt). Du är medveten om att det finns fler människor än dig på den här planeten va?
Det har jag inte alls gjort. Kinakloner är oftast ett bättre val utifrån tekniskt underbyggda fakta, men inte alltid, och jag ljuger inte om det när en klon inte är bäst. Jag kan ge dig en rad exempel på där en klon inte är bäst, men det vill du väl inte lyssna på. Det finns massor med andra människor på den här planeten, och nästan alla av dem som spelar airsoft tycker att kloner är generellt bra val, det är därför de säljer så bra. Ta en titt i vilken tråd som helst i nybörjardelen på forumet, eller på vilket airsoftforum som helst för den delen.
Tack för att du berättar för mig hur AEG:s fungerar, det betyder mycket för mig eftersom att mitt antal poster på det NYA forumet står i direkt korrelation till min kunskapsnivå.
Vad pratar du om? Jag har ingen aning om vem du är eller hur många posts du har, jag vet inte ens hur många jag har. Jag svarar på det du har sagt och inget annat.
Som du kanske såg i mitt förra inlägg nämnde jag någon liten detalj gällande byggkvaliteten på G&P:s produkter
Nja ett par detaljer, och sen lite egna åsikter, inte så mycket fakta. Och inte så mycket påtagbart kritiskt utifrån vad mer som finns på marknaden.
För övrigt, jag tror att det framgick av ditt inlägg att du känner dig fruktansvärt påhoppad så jag tar tillfället i akt att be om ursäkt för det. Om det är okej för dig avslutar jag gärna diskussionen kring kinakloner och dess vara eller icke vara nu, och återgår till TS ursprungliga frågeställning.
Du kan inte be om ursäkt i samma inlägg som du är precis lika otrevlig och på samma sätt förklarar för alla vad jag tycker och tänker om kloner.

TS ursprungliga fråga är i högsta grad relaterad till kloner eftersom han frågade två saker: vilket vapen skall jag köpa, och vilket märke är bra. Jag svarade på den andra frågan, inte den första, eftersom jag inte har ett svar på första, men jag har ett svar på andra frågan: sluta titta på märken, och titta på modeller. Så nej, vi avslutar inte någon diskussion av den anledningen, men är jag inte välkommen med min åsikt att man inte ska hålla sig till generella uppfattningar om nånting i airsoft så kan jag gå, om det är ok.
Jobbar på Röda Stjärnan

ministry

Inlägg av ministry »

Är det bara jag som tycker att attityden i denna tråd är jävligt kass? Pinsamt. Det finns väldigt lite som rättfärdigar dålig ton på detta forum och det står även så i just detta subforums rubrik. Det finns ingen anledning att vara så högfärdig och arg.

Jag tycker inte att Skepparn, som oerhört kunnig och en av de som bidrar mest till utbildningen inom AEG:er i Sverige inom gearboxar och elektronik, har gjort sig förtjänt av att få dålig attityd kastad mot honom för att han kommer med ett påpekande om att fabrikaten i sig sällan borgar för konsekvent kvalitet.

No offense, men rasalhauge, du förkastar ju Skepparns kommentarer av samma grunder som du kritiserar hans så kallande förkastande på. Om det finns någon sanning inom AS är det att det mesta är grovt subjektivt, varken du, jag eller någon annan är bättre än så.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Skriv svar