Är så gott som ny inom Airsoft. Har några CQB-spel i bagaget, men ingenting som kan anses tillföra någonting i min frågeställning.
Det jag är nyfiken på sedan ett tag tillbaka är det här med större milsimspel. Vet att det pågår en hel del spel därute och efterhand så kommer jag säkerligen att delta i något av dem.
MEN... Det känns nästan som om att man borde varit med på några spel för att förstå hur det egentligen går till på ett organiserat milsimspel, även då med lajvinslag. När det gäller lajv - vanligtvis pratar man om att man tar en roll som, t.ex. soldat i ett mekaniserat infanteri tillhörande en fredsuppehållande styrka. Fair enough. Hur faller man in i denna rollen - brukar man få en "karaktär" med bakgrundsinfo och personliga egenskaper eller ska man bara vara sig själv?
Ni som varit med på milsim, gärna flerdagars, hur brukar det se ut från att ni kommer dit till att ni åker hem? Det pratas om incheckning och spelstart - två olika tider. Vad innebär dessa? Det praktiska - Mat/toabesök/sovplats/packning/batteriladdning? De spel jag sett ger ingen info om detta på sina sidor - ändå verkar alla ha koll på vad som gäller. Vad förväntas av mig när jag kommer till ett spel?
Tack på förhand!
P.S. Tidigare har jag fått info från två vänliga herrar (Supernaut och AO), men känner ändå att jag kan behöva ditt svar förutsättningslöst utifrån denna tråd.
Milsim och lajv
Re: Milsim och lajv
Jag tänker försöka besvara dina frågor i ordningen du ställer dom.
Ang "karaktär": Nja. Vissa spel har HVT's (high value targets) och vissa andra specifika roller men i gemen krävs det mest att en grupp t.ex. en gruppchef, en medic osv. Specifika roller som det finns i lajv existerar generellt inte. Däremot dyker det alltid upp order strax innan spel med utgångspunkt och starttid.
Allt (toabesök, matlagning, vattenförsöjning, sovande osv) brukar jag utgå från att jag behöver lösa själv och förväntar mig göra detta under spel. Milsim bryts inte för mattider eller sovande, däremot brukar andra trimregler träda i kraft vid mörkrets inbrott.
Ang "karaktär": Nja. Vissa spel har HVT's (high value targets) och vissa andra specifika roller men i gemen krävs det mest att en grupp t.ex. en gruppchef, en medic osv. Specifika roller som det finns i lajv existerar generellt inte. Däremot dyker det alltid upp order strax innan spel med utgångspunkt och starttid.
Allt (toabesök, matlagning, vattenförsöjning, sovande osv) brukar jag utgå från att jag behöver lösa själv och förväntar mig göra detta under spel. Milsim bryts inte för mattider eller sovande, däremot brukar andra trimregler träda i kraft vid mörkrets inbrott.
Sv: Milsim och lajv
Tack för ditt svar, instant.
Om jag blir tilldelad/väljer en roll som t.ex. gr.c. eller medic, förväntas jag då besitta vissa färdigheter inom ledarskap el. sjukvård?
När det gäller strid under natten, har alla då bildförstärkare och likn. med sig eller klarar man sig på ficklampa?
Lite papegoja här, då... Incheckning och spelstart vid olika tillfällen - vad gör man på incheckningen och vad händer i tiden mellan de två? Tänker t.ex. på CiD där det ligger en hel natt mellan incheck och spelstart.
Om jag blir tilldelad/väljer en roll som t.ex. gr.c. eller medic, förväntas jag då besitta vissa färdigheter inom ledarskap el. sjukvård?
När det gäller strid under natten, har alla då bildförstärkare och likn. med sig eller klarar man sig på ficklampa?
Lite papegoja här, då... Incheckning och spelstart vid olika tillfällen - vad gör man på incheckningen och vad händer i tiden mellan de två? Tänker t.ex. på CiD där det ligger en hel natt mellan incheck och spelstart.
-
- Inlägg: 316
- Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:56 pm
Milsim och lajv
Precis som Instant skriver så spelar man sällan en karaktär på samma sätt som i Lajv när man åker på Milsim...
Däremot så brukar det vara olika grader av krav på Gear och vapen för respektive fraktion.
Brukar åka på en del Milsim, så många som hinns, men boende i STHLM så är utbudet lite mindre, de flesta hålls norr respektive söder i moder Svea.
Däremot så brukar vi åka till Laxå på samtliga spel som SSMG arrangerar, grymt spel område med mycket mer potential än det används till.
På punkten packning så planerar vi ( mitt lag ) alltid för att vara självförsörjande med mat, sovmöjligheter och vatten.
Vatten är det största "bekymret" när man drar på Milsim, väger massor och går åt i massor.
Nu har vi två ingamefordon som vi använder som mobila baser med majoriteten av vårt vatten och annat börs som extra bössor osv, så det är ett mindre problem på så sätt.
I vår stridsutrustning bär vi 24H av mat, ammo, batterier osv hela tiden eftersom vi i stort sätt alltid opererar till fots.
Vatten får man lösa efter bästa förmåga när vi är iväg från bilarna.
Man behöver mindre saker än man tror för att klara sig i skogen, men en sak som är ovärderlig är ett par grymma kängor.
Kommer ihåg mitt första Milsim och hur mycket skit man bar på.....
Storspel där man ofta har baser och Arr fixar med vatten osv är ju inte samma sak som Milsim, men man kan ha hur kul som helst i alla fall, alla spel är vad man gör dom till och man lär sig efter hand att inte sitta och vänta på ordrar i flera timmar, då är det bättre att aktivera sig om man inte får en uppgift tilldelad sig.....
Så för att summera upp: Vatten=tungt och man behöver mycket, inte bära med sig för mycket bra ha saker, se till att ha sovmöjligheter fixat för egen maskin (en Tarp funkar klockrent)
Framför allt, det går ju att vila när man är trött, äta när man är hungrig osv...
Allt är roligare med en mätt mage och i alla fall ett par timmars sömn per dygn.
Edit: incheckningen kan innehålla lite olika moment, men generellt så anmäler man att är på plats, man chronar pangarna, kanske köper nåt i någon AS shop om det finns, man får ofta veta vart sin bas finns om det finns sådana osv...
På punkten nattstrid så finns det alla katogerier med folk, en del kutar runt med NVG av bättre kvalité, vissa har kanske någon enstaka NVG per grupp, andra kör med ficklampor och en del går helt enkelt och lägger sig....
Däremot så brukar det vara olika grader av krav på Gear och vapen för respektive fraktion.
Brukar åka på en del Milsim, så många som hinns, men boende i STHLM så är utbudet lite mindre, de flesta hålls norr respektive söder i moder Svea.
Däremot så brukar vi åka till Laxå på samtliga spel som SSMG arrangerar, grymt spel område med mycket mer potential än det används till.
På punkten packning så planerar vi ( mitt lag ) alltid för att vara självförsörjande med mat, sovmöjligheter och vatten.
Vatten är det största "bekymret" när man drar på Milsim, väger massor och går åt i massor.
Nu har vi två ingamefordon som vi använder som mobila baser med majoriteten av vårt vatten och annat börs som extra bössor osv, så det är ett mindre problem på så sätt.
I vår stridsutrustning bär vi 24H av mat, ammo, batterier osv hela tiden eftersom vi i stort sätt alltid opererar till fots.
Vatten får man lösa efter bästa förmåga när vi är iväg från bilarna.
Man behöver mindre saker än man tror för att klara sig i skogen, men en sak som är ovärderlig är ett par grymma kängor.
Kommer ihåg mitt första Milsim och hur mycket skit man bar på.....
Storspel där man ofta har baser och Arr fixar med vatten osv är ju inte samma sak som Milsim, men man kan ha hur kul som helst i alla fall, alla spel är vad man gör dom till och man lär sig efter hand att inte sitta och vänta på ordrar i flera timmar, då är det bättre att aktivera sig om man inte får en uppgift tilldelad sig.....
Så för att summera upp: Vatten=tungt och man behöver mycket, inte bära med sig för mycket bra ha saker, se till att ha sovmöjligheter fixat för egen maskin (en Tarp funkar klockrent)
Framför allt, det går ju att vila när man är trött, äta när man är hungrig osv...
Allt är roligare med en mätt mage och i alla fall ett par timmars sömn per dygn.
Edit: incheckningen kan innehålla lite olika moment, men generellt så anmäler man att är på plats, man chronar pangarna, kanske köper nåt i någon AS shop om det finns, man får ofta veta vart sin bas finns om det finns sådana osv...
På punkten nattstrid så finns det alla katogerier med folk, en del kutar runt med NVG av bättre kvalité, vissa har kanske någon enstaka NVG per grupp, andra kör med ficklampor och en del går helt enkelt och lägger sig....
Senast redigerad av 1 maximillian, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Milsim och lajv
Hasrik:
En gruppchef förväntas kunna leda sin grupp. Normalt blir det den i gruppen som har förtroendet från de andra, då de de flesta as-lag är kompisgäng. En medic kan förväntas ha med sig t.ex. bandage för att simulera förband men det beror på spelets medicregler.
Personligen väljer jag att inte strida nattetid, då jag anser skaderisken vara stor, jag är oftast sjukt trött på nätter och äger ingen bildförstärkare. Ficklämpa funkar väl men jag skulle inte använda det. Jag sover på natten. Blir jag knifad/dödad...meh, det tar jag.
Under tiden mellan incheckning och spelstart som på CiD är det ypperligt att fixa till sitt läger om man har ett fast sådant, bekanta sig med andra i sin fraktion och pilla med sin utrustning. Att orierntera sig med Pluton/fraktionschef och de andra gruppcheferna vad gällande kartan, radio osv är också bra.
En gruppchef förväntas kunna leda sin grupp. Normalt blir det den i gruppen som har förtroendet från de andra, då de de flesta as-lag är kompisgäng. En medic kan förväntas ha med sig t.ex. bandage för att simulera förband men det beror på spelets medicregler.
Personligen väljer jag att inte strida nattetid, då jag anser skaderisken vara stor, jag är oftast sjukt trött på nätter och äger ingen bildförstärkare. Ficklämpa funkar väl men jag skulle inte använda det. Jag sover på natten. Blir jag knifad/dödad...meh, det tar jag.
Under tiden mellan incheckning och spelstart som på CiD är det ypperligt att fixa till sitt läger om man har ett fast sådant, bekanta sig med andra i sin fraktion och pilla med sin utrustning. Att orierntera sig med Pluton/fraktionschef och de andra gruppcheferna vad gällande kartan, radio osv är också bra.