Ljuddämpares funktion

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
hampeee

Ljuddämpares funktion

Inlägg av hampeee »

Hej allesammans

Har kikat runt lite på ett nytt vapen/tillbehör och funderat över "ljuddämpare" som man kan köpa till. Att de faktiskt inte dämpar ljudet utgår jag ju från, men det jag undrar är om den ger någon förbättring på kulbanan tack vare förlängningen på pipan eller är det helt enkelt bara för syns skull?

mvh
Hampus

nox_umbra

Re: Ljuddämpares funktion

Inlägg av nox_umbra »

Det är mest bara för syns skull. Innerpipan förlängs inte av ljuddämparen och det är i innerpipan som kulan går igenom.
Det har en viss inverkan på ljudet men den dämpar inte som en riktig gör.
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

hampeee

Inlägg av hampeee »

Okej, tackar och bockar för ett snabbt var :)

Titan

Inlägg av Titan »

Ummm... Nu så ska jag köra över Nox lite.

En AS ljuddämpare finns för tre saker:
1. Dämpa ljudet från pipan/boxen
2. Dölja en förlängd innerpipa som går genom mesta av dämparen
3. Se bra ut.

Nr 1 är en aktiv dämpare, fylld med ett material, typ skummplast, som tar upp mycket av ljudet som kommer ut genom pipan.
Kombinerar man det med paddning runt boxen, eller bara en tyst bössa, blir det läskigt tyst (som min TM MP7), speciellt boltsnipers.

Nr 2 är för när man har en 650 mm innerpipa som ska i en M4 och man inte har en ytterpipa som matchar. Du skruvar man på en dämpare som döljer den silvriga/guldiga innerpipan.
Vad dämparen är fylld med nu, spelar ingen roll, då ljudet aldrig kommer i kontakt med materialet, då innerpipan går genom dämparen. De flesta har den tomm nu.

Nr 3 finns det många anledningar till att göra. Man vill ju inte bara ha en generic M4, utan pimpar upp den lite med rödpunkt och en frän dämpare.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

nox_umbra

Inlägg av nox_umbra »

Känner mig inte överkörd. vi säger ju samma sak fast du säger det med mer ord :)

vet att det finns en jättebra guide på hur man gör bössan tystare på gamla forumet, ska se om jag hittar igen den.
@hampeee, Om det är det du är ute efter att göra? eller var det mest för att du undrade över ljuddämparens roll i airsoft?
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

Bloodneed

Inlägg av Bloodneed »

inte för att bajsa på titans parad

ljuddämpare i airsoft ser i 95% (enligt eget tycke) förjävligt ut . då¨alla ska envisas med att ha just dom med ""balla tryck" så som blackwater,skullfrog, Special forces .. skulle lika gärna vara tacky marknadstryck på dom så som "om du tycker att jag är en bitch ska du se min syster" eller "rör inte min volvo" as seen on tshirts i elmsta (norrtälje)
dämpar ljudet minimalt.

håller med om funktionen täcka ytterpipa.. det gör den ju faktiskt.
CTR EP3 Championship White, nuff said

BlackGoat

Inlägg av BlackGoat »

Håller man själv i bössan med dämpare på märker man sällan nån jätteskillnad. (Gearboxen som väsnas bredvid örat))
Står man däremot 5-10m snett framför den som skjuter med samma bössa.. DÄR är de skillnad.
Det blir svårare att riktningsbestämma ljudet.

Dämpare för airsoft funkar visst, du måste stå på rätt sida för att märka det bara ;)

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

bobeson

Inlägg av bobeson »

Har själv märkt en liten skillnad med en hemmabygd dämpare på famasen, men om min bror som står 10 meter ifrån mig kan bara gissa var jag befinner mig på 4-5 meter jämfört med 1-3 utan dämpare och då sköt jag luft.
Tror att det skulle vara ännu svårare om jag använde kulor då det gör ljudet annorlunda.

Om man ska ha en riktigt tyst aeg så är det det här som gäller, damper/silent cylinderhead, ljuddhttpämpartejp runt motor och gearbox, perfekt shimning, midcap magasin, AB mosfet och starkt batteri (om man har en semisniper)
ljuddämpare och precipa ( vet inte om pipan verkligen dämpar, men mer luft bakom kulan=mindre på sidan ? )

Hoppas att det hjälpte (rätta mig om jag har fel på något )

Bloodneed

Inlägg av Bloodneed »

@ Bg
JAG tycker inte att skillnaden är varken märkbar eller efektiv i airsoft. har stått på båda sidorna av en dämpare borde jag kanske tillföra ..

vill förtydliga att det är en högst personlig reflektion och inte en teknisk beskrivning
CTR EP3 Championship White, nuff said

Juveltjuven

Sv: Ljuddämpares funktion

Inlägg av Juveltjuven »

Jag märker skillnad. Ljudet blir mycket dovare med ljuddämparn på. Har den dock bara för att bössan är snyggare med än utan :-)
Varje dag blir en airsoftare ledsen för att någon är elak mot honom/henne. Sätt detta i din signatur om du tycker att blomkål ser ut som små träd.

Skriv svar