Sniper för nybörjare

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
ChickenZliZe

Re: Sniper för nybörjare

Inlägg av ChickenZliZe »

@ComeGetBravo
För att förtydliga: Du måste vara 18 år gammal för att äga/använda/köpa/bruka/skjuta med ett airsoftvapen.
Träna innan dess är tyvärr inte rekommenderat då dina föräldrar plus säljare kan åka dit för vapenbrott om de har köpt den till dig.
Tyvärr är det så , men som de andra skrev i tråden,kom förbi ett spel i närheten och var med som vapenlös roll,fotografera,kika och lär dig så mycket som möjligt vad som gäller när det väl är dags. Spara ihop pengar och köp en AEG plus utrustning.

Carnated

Inlägg av Carnated »

+1 på Frange's jämnförelse med bilarna. Billigt, hållbart och pricksäkert är ord som inte blandar sig. det är som olja och vatten. Dom vägrar bara. Prickskytte är en dyr roll.

Du måste vara 18 innan du ens får hålla på med en soft air gun. Punkt.

Att vara prickskytt kräver mer än bara tålamod i spel. Det kräver även mycket jobb på trimning och uppgraderingar för att du verkligen ska kunna utföra det som är din roll som skytt. annars är man som skytt ganska betydelse lös.

Att agera som prick skytt om du har ett högt trimmat vapen sätter väldigt mycket ansvar på dina axlar med. Ansvar som abra helt enkelt inte lämpar sig när man är nybörjare. det uppstår situationer man inte kan förutse. Man har i regel inte den utrustning som ibland behövs (pistol/aeg). och så vida du inte har en självdiciplin utöver det vanliga så är du som nybörjare mer benägen att göra misstag som kan leda till en del sura miner.

Så. Gör dig själv tjänsten och satsa på att spela ett tag med vanlig eldriven automat karbin istället i valfri modell. Fröslags och föredragsvis då med M100 trim så du kan lira överallt utan något säkerhets avstånd.

ADAM

Inlägg av ADAM »

Första gången jag spelade som sniper (på klacken) lade jag ut mig på strategiska punkter (typ under granar) och sen började jag vänta. Ibland en liten stund och ibland kändes det som om spelet var slut och alla hade åkt till max. Men det var ok för mig eftersom jag hörde ljud lite överallt och vad skiträdd och blickstilla hela tiden (fet träningsverk dagen efter).

Sen kom PTH lufsande över en kulle och jag lyckades få iväg två skott innan de började skjuta åt mitt håll. Första kulan träffade Dominion (en av gudarna på klacken) medan andra kulan var helt åt helvete.

Efter mitt andra skott var det dags att flytta sig utan att bli träffad av 4 PTW och en MP5K som gud glömde. Bra motivation kan jag säga.

Bössan jag körde med var en WELL L96 MB01C (den med bipod och kikarsikte). Orginaltrim d.v.s. 140m/s med 0.20g. Hade skjutit in den med 0.30 på skjutbanan vid safen och den gick rätt ok.

Så jag hade faktiskt riktigt kul som sniper. Inte alls lika mycket skjuta som innan (veckan innan hade jag en 130m/s AK47 med 3000R elcap)

Mina tips till dig:
1. skaffa kompisar som är 18 år. Häng med på spel och titta på. Om det är ok för dom så kanske du kan få en vapenfri roll typ medic
2. läs läs läs läs läs läs läs läs läs läs läs läs läs läs läs läs läs på. no joke. troo dat
3. jobba extra
4. spara pengar
5. fyll 18
6. kom till vapenbutiken :twisted:
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

Stygge

Inlägg av Stygge »

http://new.airsoftsverige.com/forum/vie ... f=84&t=269
http://new.airsoftsverige.com/forum/vie ... f=84&t=270

Länk numero uno förklarar lite vad som redan sagts och länk nr 2 förklarar varför det är så dyrt med sniper...

Har själv spelat mer eller mindre uteslutande som sniper senaste 5-6 åren (om inte längre) och har tappat räkningen på hur många gånger jag sagt åt folk att inte köpa en sniper som förstabössa. Har även tappat räkningen på hur många som skitit i rådet och slängt massa tusenlappar i sjön.

Även om andrahandsvärdet på AS prylar är rätt ok så hamnar just snipers lite i marginalerna. En AEG kan man plocka ihop och få att gå bra på någon timme och för ett par hundralappar utöver inköpspriset på bössan, en sniper kräver tusenlappar + otaliga timmar av skruvande, pillande och tweakande (för att inte tala om alla resor ut i skogen för skyttetest, siktesställning etc, om man nu inte har skogstomt dvs.).

En AEG du köpt för 2000:- och lagt 300:- + 3h pilltid på kan du sälja för 1500 - 1700:- typ. En sniper för 2000:- + 2000:- delar + 10h pilltid får du ungefär samma för, är den i toppskick, inskjuten och stabil kan du kanske få runt 3000:- för den (generaliserar, vet att det finns de som går för mer men då ofta från "rätt" säljare).
Man behöver inte vara raketforskare för att räkna ut att man gör en förlustaffär.

Jag har genom åren slängt ut otaliga tusenlappar (slutade räkna någonstans vid 12k) och tid på min APS2. Skulle jag sälja den skulle jag kanske få igen 1/4 och då enbart räknat på det ekonomiska. Finns mao en anledning till att den hänger på väggen i väntan på att orken, tiden, intresset att börja spela mer aktivt igen infinner sig.
Jag har under denna tid även ägt och avyttrat ett otal "vanliga" bössor, en hel del av dessa har jag tom tjänat pengar på då de var riktiga vrak när jag köpte dem.

Nu har vi iaf tagit oss tiden att förklarat läget, om du lyssnar på oss eller ej är upp till dig.
Jag har inte sagt något rörande din ålder då jag förutsätter att du inte skaffar eller spelar med en bössa innan du är 18, framkommer annat så får du som så många andra det rätt svårt att få hjälp på detta forumet när bössan väl börjar strula (bara klicka runt bland låsta trådarna i Nybörjare och Vapendelarna så förstår du vad jag menar).

Lolzer

Inlägg av Lolzer »

Jag kan bara mer än att hålla med. köpte en well L96 som första vapen. krävdes grymt mycket tid för att ställa in siktet och sen började mitt vapen att strula. detta resulterade i att jag skickade tillbaka vapnet fick ett nytt som strulade (återigen) och samma procedur upprepades. till sluta sa jag till återförsäljaren att det fick var nog och bad om att få byta till ett annat vapen... vilket resulterade i en aeg (en G36C).

plockade ur vapnet ur lådan laddade batteriet helgen efter att jag hade fått vapnet drog jag ut och körde en spel med mina polare och hade så jäävla kul. Så som alla andra ha sagt så finns det en anledning till att nybörjare inte ska hålla på med snipers som första vapen.

Jag är själv inget proffs, har hållit på i 4 månader kanske, utan jag talar bara utifrån mina egna erfarenheter.

Några tips:
1. lyssna på killarna/tjejerna här på forumet, har lärt mej så mycket och lyckats undgå en hel del hål som annars är lätta att falla ner i.
2. läs läs läs läs läs, satt nog två kvällar (ca 6h/kväll) och bara läste trådar på forumet och googlade runt för att hitta så mycket information om sporten som möjligt.
3. stick ut på spel, som dom sagt stick ut på spel som vapenlös. (visste inte själv att man kunde göra detta, man lär sig något nytt varje dag)
4. Köp en AEG, jag lovar att du kommer ha mycket roligare med en AEG än vilken sniper som helst nu i början.
5. Köp ett bra nybörjar vapen, det finns många att välja på (G36, Ak, m4, etc.). Rätta mig om jag skrev fel vapen.
6. Tänk på att om du verkligen vill börja med airsoft så köper du inte bara ett vapen. (ett misstag jag gjorde) man får räkna med att man får köpa: vapen, kulor, magasin, kläder, kängor, utrsutning etc. etc. det finns grejor så det blir över.
7. När du är ute på spel kolla på folk hur de spelar och försök att lista ut en spelstil som passar dej välj därefter ut ett vapen som du både tycker om och som passar din spelstil. tänk också på var du ska spel inomhus/utomhus.
8. Fråga!!! fråga fråga fråga, bara fråga folk om allt. det är så jag anser att man lär sig bäst, dock bör man läsa på lite så att man har lite kött på benen innan man frågar.
9: HA KUL!!!!!
10. Fyll 18 så du får börja spela ;)

Om du har läst så här långt så är jag glad över det, sen om du tar in information, lyder mina råd eller bara skiter i dom är helt upp till dej. Sen tycker jag att man bör ha lite överseende med folk på forum. Alla har sina åsikter och sitt sätt att uttrycka sig men all vill vi hjälpa varandra här då vi alla har ett gemensamt intresse som vi (förhoppningsvis) brinner för.

Jag hoppas du hittar din väg in i den här roliga sporten för den är skjukt rolig och alla (nästan, det finns dock alltid rötägg) spelare som jag har träffat har varit väldigt trevliga och hjälpsamma.
"On my command, unleash hell!"

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

Xelley

Inlägg av Xelley »

Jag tittar mest förbi för att slå hål på myten om att det ska kosta tio tusentals kronor att få ett bra sniper. Är det nu så att "ComeGetBravo" har mycket tid och ork och i samma veva är lite händig så kan man (enligt uppgifter) få en bössa att prestera liknande en full PDI kittad BAR-10. Det finns en guide hur man går tillväga skriven av Kimjoh för att få en APS (Urban sniper) att fungera klockers. (Håller själv på med detta projekt med vägledning av hans guide) Han har till och med skrivit ut hur man skall göra för att få bössan att hålla bättre då hans har gått sönder lite efter trimmet har monterats. Hans bössa kostade i runda släng 3000:- och vad jag förstår så är projektet gjort för att försöka göra ett sniper för en billig peng, vilket han även lyckades med.

http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... S#p1250971

Till ComeGetBravo:

Trots att det finns en möjlighet att bygga ett billigt sniper så tycker jag absolut inte att du borde göra det, framför allt för att du inte är 18 år (!!!) än, samt att du antagligen inte har läst igenom vad det innebär att spela som prickskytt. Jag vill inte vara otrevlig på något sett men efter din 18 års dag så tycker jag att du investerar i en AEG som du börjar med 100-110 trim och ett gäng magasin så är du på fötter. Folket på forumet är riktigt jävla kompetenta när det kommer till airsoft, så jag tycker absolut att du skall lyssna på vad dom har att säga. Jag motsäger mig inte deras argument heller, i de flesta fall är det svindyrt att bygga en PDI kittad sniper men jag ville bara poängtera att det faktiskt går att få till en bössa om man bara ger sig fan på det. Dra iväg på spel och kör vapenfria roller, det ger dig bra insikt i hur det fungerar "live".
I dont do karate, i do Ka - Razy!

ComeGetBravo

Inlägg av ComeGetBravo »

Hej!

Okej nu har jag läst allas kommentarer och ja jag ska nog investera min tid o mina pengar i en AEG och kanske sen skaffa en Sar-10 :)

Tack för alla svar

Titan

Inlägg av Titan »

Du kommer ha rejält mycket roligare med en AEG.

Ett tips, om du vill börja billigt, köp ett begagnat gevär på forumet här. Då brukar man få till batteri och ett par magg. Bra sätt att komma igång billigt.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

Arvid

Inlägg av Arvid »

Å börja inte med en Sar-10.
Stirra dig inte blind på utgångshastigheten utan investera istället i en schysst fjäder sniper å dra i en prespipa å kanske en lite kraftigare fjäder.
Min första sniper är/var en Sar 10 å där e massa meck för att den ska gå bra, inte minst där iallafall på min så va där glapp i tuben du lägger Co2 patronen så de bara läckte å nu fast en där e en prespipa i så sprider den ganska friskt så måste mecka med Hopup gummit å så nu.
Har sätt fjädersnipers med en utgångshastighet på kanske 160-170 som gått spikrakt löjligt långt + att en fjäder sniper oftast är läskigt tyst när den skjuter till skillnad från Sar-10:an.
Så mitt tips är börja med en AEG, å sen kanske köpa en AW 308 eller en Mauser SR fjäder vapen å släng in en prespipa så kommer du få bra bösser där med.

Skriv svar