Det enda som kan eliminera semi-låsningar helt är att eliminera orsaken, dvs den mekaniska avtryckar-mekanismen, vilket innebär "kretsar" (hela elsystem egentligen) som t.ex. Gatee TITAN och BTC Spectre. Att det låser sig på semi ibland beror på en inbyggd svaghet i grundkonstruktionen som gör att boxen kan stanna i ett läge där det rent mekaniskt inte blir kontakt mellan batteri och motor när du trycker på avtryckaren, därav att enda lösningen är att slå över på auto.
AEG:er är enkla maskiner...
På auto skapar avtryckaren helt enkelt direkt kontakt mellan batteri och motor genom att knuffa en "släde" framåt så att toppen av "släden", som består av koppar, trycks in mellan två fjädrande kopparbleck, varav det ena är direkt kopplat till batteriets pluspol och det andra till motorns dito. När man släpper avtryckaren så fjädrar släden tillbaka och strömmen bryts. "Switch assembly", som den heter, är alltså bara en glorifierad strömbrytare. Du skulle lika gärna kunna sätta en lampknapp mellan batteri och motor som hängde ut på sidan av bössan, det hade funkat exakt lika bra.
Det är på semi det blir lite mer, om än med betoning på "lite", avancerat. Där knuffar "cutoff-lever" undan "släden" när sector-gear når ett visst läge, dvs när pistongen är i sitt främsta läge, och strömmen bryts. Tänk att du har den där lampknappen som hänger ut på sidan och att det är en momentan brytare, alltså en som fjädrar tillbaka så fort du släpper trycket på knappen, och att cutoff-lever är en störig kompis som puttar av ditt finger från knappen i det exakta ögonblicket som et skott har gått iväg. Ungefär så funkar det.

Släden fjädrar tillbaka men är fortfarande "utlyft" ur mekanismen. Det är först när man släpper avtryckaren som systemet "resettar" genom att släden släpps tillbaka till sitt utgångsläge och boxen är startklar igen. Problemet är att konstruktionen är lite bakvänd på så sätt att boxen inte väntar på att cykeln ska kompletteras. Strömmen går alltid genom blecken i avtryckarmekanismen så den bryts fortfarande så fort man släpper avtryckaren även på semi, oavsett om cykeln är klar eller inte, och det innebär att boxen kan stanna precis när som helst i cykeln, till exempel i "fönstret" mellan att den mekaniskt bryter strömmen och att avtryckaren kan "resetta" och hämta upp släden för ett nytt enkelskott.
Ironiskt nog har du förmodligen lagt extra pengar på att göra saken värre. AB-kretsen bromsar motorn så fort du släpper avtryckaren istället för att låta den spinna slut på sitt moment, vilket förmodligen hade låtit den rulla förbi den där magiska punkten istället för att låsa sig i många fall. AB-kretsar är helt fantastiska på att få AEG:er att kännas "tighta" och rappa i gången och säljargumentet att de förlänger livet på fjädern är säkert sant, iaf i teorin, men vad de inte berättar i produktbeskrivningen är att de sliter något enormt på motorn, genererar en massa extra värme och kan förvärra låsningsproblematik.
Men det är förstås inte helt hopplöst. Folk har kört semi-only sen AEG uppfanns och CPU-kretsar med optiska sensorer och whatnot är betydligt nyare på marknaden. Principen är, som säkert har framgått: Ju kortare semi-cykler, desto mindre risk för lås. Alltså vill man att boxen ska komma upp i sin maximala hastighet så fort som möjligt, AKA "Respons-monster".
Balansen mellan batteriets förmåga att leverera ström, motorns omedelbara vridmoment och kuggarnas utväxling spelar avgörande roll för respons och ROF. Ökar man ROF genom att slänga i ett batteri med bättre strömuttag så kommer man även att påverka responsen, det är givet, men om man verkligen vill påverka responsen på semi så är det accelerationskurvan som är viktigast, inte topphastigheten. Det hjälper inte att man har über-ROF om det tar en cykel eller mer att komma upp i maxhastighet. Då är det liksom för sent. Tänk dragrace, inte Formel 1. Om det är ren respons på semi, dvs en maximalt snabb
första cykel, man är ute efter så innebär det, lite kontraintuitivt, att man istället måste sänka kuggarnas utväxling och motorns hastighet generellt, för att få ett högre vridmoment och nå maximal hastighet direkt.
Jag hade börjat med att bygga en "franken torque motor" (sök på YouTube för guider) eller skaffa en motor med väldigt högt vridmoment. Kombinerat med 11.1V LiPo borde det minska problemen markant. Om det fortfarande hände så ofta att det störde så skulle jag prova att shortstroka en kugg eller två, om cylindervolymen tillät, och eventuellt prova kuggset med annan utväxling, både lägre och högre.
Så, TL, DR;
Så länge det är fysiskt möjligt för boxen att stanna innan den har avslutat en semi-cykel så kommer låsningar att kunna uppstå men det finns sätt att minska eller eliminera problemet. Enklast och dyrast är att byta ut hela elsystemet mot ett som kan tänka själv. Potentiellt billigare men svårare och betydligt mera tidskrävande är att gå på fysik-upptäcktsfärd med motorer, batterier och kogghjul.