Jag och polare ska börja. (Lista på vapen, vilket är bäst?)

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Xaid

Jag och polare ska börja. (Lista på vapen, vilket är bäst?)

Inlägg av Xaid »

Hallå. Första inlägg här.

Jag och en polare ska börja lira airsoft och ville skaffa oss vapen mellan 1 000 - 2 000 SEK. Helst ska den vara bra både ute och inne, men vi prioriterar utomhus.

Vi har inte direkt "elitkrav" men vill gärna att vapnet skjuter långt innan skottet börjar falla. Vi är inga experter och vill gärna ha okomplicerade vapen.

Om det finns mer ni undrar över innan ni kan rekommendera så är det bara och fråga.

Vapnen vi tänkte välja mellan;
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4723 denna verkar vara ganska bra, eftersom utroppspriset tydligen är ca 2 000kr.
http://vapenbutiken.com/?p=4&id=11340 denna verkar vara bäst, men också dyrare. Är den andra bättre för nybörjare, och kanske mer prisvärd?

kollade också lite på taiwangun, efersom många rekommenderade sidan.

http://www.taiwangun.com/electric-air-s ... oyi_1.html Tycker scar är riktigt snygg. Men är den bra?
http://www.taiwangun.com/electric-air-s ... iii_1.html också en G36. Är den bättre?
http://www.taiwangun.com/electric-air-s ... src_1.html Älskar XM8. Lätt snyggast.

Är Taiwangun bra? Kan man lita på dem? Dem verkar vara ganska officiella. Hur lång tid tar det för dem o skicka? Vad är frakten? Berätta allt ni vet!

Jag gillade XM8:an mest. Om ni säger att den är bra, och att taiwangun är bra så köper jag den lätt. Såg recensioner på youtube. Hur är siktet som är fäst på vapnet? Enligt bilden på deras hemsida ser det ut som ett hål, men på youtube säger dem att det är 3x zoom. Om ni rekommenderar den så beställer jag den nästa vecka :).
(underbart att Euron har tappat värde)

Rekommendera gärna annat vapen!

Tobias_live

Re: Jag och polare ska börja. (Lista på vapen, vilket är bäs

Inlägg av Tobias_live »

Hallå, kul att ni vill börja med airsoft.

Finns dock några saker som kan vara bra att veta.
Bland annat är det inte som ni (och många andra) tror att man bara köper ett vapen och that's it. Det är mycket som man kommer behöva för att börja med detta så era 2000 kommer att räcka till en bössa men ni kommer även behöva batteri, kulor, laddare, samt (valfritt men rekommenderat) magasin, camo med väst. Detta är vad en grund ser ut för Airsoft och om ni vill börja. För mig kostade mina första grejer runt 5000 kronor, men då jag köpte mer än vad som räcker så tror jag att det minsta belopp som ni behöver lägga ut är nog runt 3000 kronor. Köp dessutom hellre vapen från sverige då det annars kan bli problem i tullen och ni sitter där utan pengar och grejer.

Sen så är det lika viktigt att ni köper ett vapen som inte har för hög utgångshastighet. Då man är nybörjare (som vi alla var i begynnelsen) så har man svårt för att uppfatta vad säkerhets avståndet för din bössa är. Man brukar säga att om dom chronar 100 m/s eller under är säkerhets avståndet 0-3 meter (beroende på vilka som håller i spelet. Detta är lätt att veta snarare än att man har ett vapen som chronar 130 m/s där man måste vara MINST 30 m ifrån för att man ska få skjuta.
För mer intensiv läsning kan ni gå in på VSAF's hemsida där ni kan läsa lite om säkerhets avstånd, regler, mm
http://www.vsaf.se/index.php?p=13

Skulle nog säga att för erat första köp bör ni gå till en airsoft butik i erat område och fråga vad som är ett bra vapen och om man behöver något utöver det (då jag troligen har glömt någon liten och sketen detalj). Men personligen kan jag rekommendera Jing Gong G36K då du vill ha ett sikte på det. Det finns ett inbyggt i vapnet plus att det är ett suveränt nybörjar vapen som håller bra funkar klockrent.

Hoppas att detta hjälper och lycka till.
Ses på slagfältet.
Tobias_live

Xaid

Inlägg av Xaid »

Tjena!

Tack så mycket för goda förklaringar och argument! Jag förstår att säkerhet är viktigt och du har nog rätt ang. man som nybörjare inte ska ha alltför starkt vapen eftersom det blir svårt och uppfatta säkerhetsavståndet.

Jag tänkte inte heller på allt extra man måste köpa. Såvitt jag förstår så får man ofta batteri och laddare med.

http://vapenbutiken.com/?p=4&id=11355, är det denna du menar? För att jag tycker att denna http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4723 verkar vara både billigare och bättre. Den har lite högre utgångshastighet men regler på Airsoft malmö är att man, med den hastigheten, kan skjuta från så lite som 5m.

Jag föredrar hellre och fråga folk i forum som här eftersom butiksägare verkar alltid ha en tendens och rekommendera vad man än är intresserad av, så att man ska köpa.

Tobias_live

Inlägg av Tobias_live »

Det var precis det vapen som jag menade, men vad man vill ha för vapen är ju en smaksak. Du får titta runt lite och se vad du faller för, kanske den där xm8:an som du såg.
Skulle dock inte köpa från annat än svenska butiker som sagt, i och med tull, extra kostnad för frakt, samt stor risk för att grejerna är trasiga när de kommer fram.

Du har helt rätt i att batteri och laddare inkluderas i köpet (oftast) men dessa brukar vara något sämre och inte räcka lika länge. Kan även vara skönt att ha en reserv om det andra dör under spelets gång (har skett mer än en gång och kommer hända fler gånger ^^).

Angående reglerna i malmö så bör du ju följa dom (såklart), jag bara tog VSAF som exempel för att du skulle förstå vad jag menade och få lite inblick i hur det är med vapen hastighet.

Cpt

Inlägg av Cpt »

Nu ska vi inte sprida allt för mycket osanning.

30m säk på 130m/s? Det har jag aldrig varit med om, 10m är vanligt vid den hastigheten(som är enligt VSAF). Med det sagt är mycket riktigt start rekommenderat att nya spelare kör en med vapen som chronar under 100m/s. Hastighet är långt ifrån allt, ett bra hopgummi och tunga kulor(ex. 0.28g) gör extremt mycket.

Att importera från utlandet är i stort sett riskfritt, bortsett från GBB som drivs av butan/propan blandninar. Ibland kommer de igenom, ibland inte samt att vissa fraktbolag inte vill transportera vapen. Att det är stor risk för att grejjerna är trasiga? Det är ingen universel sanning, har varit med om det vid 2-3 tillfällen av alla hundratals beställningar jag gjort får utlandet. Vid dessa tillfällen har jag fixat till och lagat problemen själv. Beställer man från utlandet är det just det man får ha i tankarna, man är inte täckt av svensk konsumentlag och att vara lite flink med fingrarna är en fördel. Däremot erbjuder många seriösa försäljare i utlandet support och att reklamera trasiga grejjer brukar inte vara ett problem.

karlbe

Inlägg av karlbe »

Jag började precis köra lite skogs-airsoft, och köpte Umarex Sportsline G36C'an (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4723).
Är hittils mycket nöjd, särskilt sedan jag kom på att den gick mycket rakare med 0,25g-kulor.

Om jag hade valt bössa idag så hade jag nog ändå kört på en G36 eller G36K för att få lite mer längd. Inomhus passar säkert längden bra (särskilt när man fäller kolven). Det finns dock ingen fin lucka för fjäderbyte som någon modell av Umarex G36C har, utan man måste plocka isär bössan för att byta till CQB-fjäder.

caladria

Inlägg av caladria »

Jag började min airsoft hobby med en Dboy M4 R.I.S. Kan fortfarande säga att det är min favorit bössa, den är klockren, går bra och rakt.
Bra skit, kört mycket skogsspel med den, skjuter långt och rakt. Perfekt med 0.28, sen är Vapenbutiken grymma. Kundservicen ligger på 100%! En riktigt bra butik, och nu är det ju rea på bössan ;)

Endymion

Inlägg av Endymion »

Jag har kört mina första skogsspel med en mp5 som kronar runt 90m/s med 0,20. Kör med 0,25 och den går långt och rakt.

Att man inte ska beställa från utlandet pga. tull och sånt är ju bara trams. Så länge man beställer inom EU tillkommer ingenting. Fraktavgiften från TWG Är dessutom löjligt låg för den service man får med hemleverans på 3-4 dagar osv. Därmed int sagt att bössorna från t.ex. Cybairgun du länkade till är dåliga och visst finns det en fördel med svensk konsumentköplag i ryggen. Sportsline g36c som du länkade till verkar alla ha kollat på som första vapen senaste månaderna och inte hört någon missnöjd än.

Men som redan påpekats, det är viktigt att tänka på att de flesta bössor man köper generellt hsr en högre utgångshastighet än 100m/s (som brukar innebära inget säkerhetsavstånd). Känner man med sig att man inte har vett nog att hålla säkerhetsavstånd med en kraftigare bössa så får man helt enkelt byta fjädern eller köpa till en sidearm. Till SRCs gen III g36 så sitter det original en 120-fjäder i (bössan skjuter runt 128m/s ur kartong, skulle tro att det är samma med xr8 då det i stort är samma bössa med olika exteriör) men det följer även med en svagare fjäder. Beställer man dem i england (där lagen är hårdare med utgångshastighet) sitter den svaga i original och en starkare följer med.

hur som helst. Min personliga rekommendation är att köpa bössa från TWG (tror inte de säljer nåt som är direkt DÅLIGT) så välj efter smak. Undvik plastbössorna om det finns metallmotsvarigheter (g36 och xr8 undantaget då de i riktigt utförande inte heller är metall. Har själv en src g36 gen III och den är riktigt robust). Skyddsglasögon och en eventuell chestrig kan också med fördel beställas där. När det kommer till batteri rekommenderar jag LiPo från hobbyking.com. Sedan behöver du bara en LiPo laddare/balanserade, (finns på hobbyking men då krävs transformator), jag köpte min på vapenbutiken för 250:-, funkar fint.

Kane

Inlägg av Kane »

hej

Först skall ni bestämma er om ni vill ha hel eller halv mask eller glasögon väljer ni glass ögon behövs även att handla in tandskydd
utan ögon skydd INGET SPEL spelar ingen roll om ni 1 eller flera bössor.

Sedan väljer ni en bössa som ni tror passar er åk gärna till en åf som har eran bössa kläm och känn lite är ni på en åf som har egen bana fråga någon som är där med en elbössa om ni får provskjuta ingen kan säga vilken som är bäst för dig dock kan man rekommendera några som skulle passa men det är UPP TILL dig att bestämma. Så mitt råd är kolla först kläm och känn det ger kanse inte allt men är en början. Ni kan beställa från utlandet tänk dock på att det blir kronligare med garanti mm.

cyma dboys (boyii) skall vara bra märken men har aldrig haft en så jag kan inte säga mer har dock haft en Jing Gong
och den passade ej mig men finns folk som tycker den är bra för priset kör nu mera bara gas så kan inte så mycket om elbössor

//Kane

ps glöm ej att skaffa tandskydd finns att köpa för under 100 kr om ni inte skall köra helmask eller halvf finns en tråd om detta med viewtopic.php?f=117&t=1250
Where the hell do you think you're going? You shot my hat off! For that I'll saw half of your head off! Nobody shoots Rokka's hat off and gets away with it!"

Tubal

Inlägg av Tubal »

Ett tips är en sån här mask: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=15172
Jag har haft en i åratal, och det är alltid nice med en backup om glasögonen immar igen, eller om man ska spela CQB och vill ha ansiktsskydd så man inte ser ut som en pizza på måndag.

Har ni bestämt er för G36? Magasinen är lite rappliga då dom är breda, så man får tänka på vilken väst/fickor man väljer.

Batterierna och laddarna man får med brukar hålla enligt min erfarenhet. Ni kan nog vänta med att köpa nytt sånt om ni inte faktiskt läst nån recension som säger annat.

Om ni är bra vänner finns det fördelar med att köpa samma bössa. Ni kan dela på magasin om det skulle behövas, och ni kan lära av varandras erfarenheter vad gäller västar som fungerar, mekning osv.

Min shoppinglista skulle vara:
  • nätmask
  • bössa
  • 5-pack midcaps
  • kulor
  • en snabbladdare till magasin om det inte följer med
Nån typ av bärsystem är också bra, men det finns så många olika system att välja på, från pistolbälten till chestrigs till ryska skyddsvästar att jag inte orkar gå in på det. :D
Dessutom är det viktigt att veta vilken bössa ni tänker köpa då magasinen ofta påverkar väldigt mycket vad man har att välja på.

Allt som heter uniformer och annan skit kan man vänta med, ni lär inte fara på 72-timmars milsim första året ändå. Oömma byxor och skor ni inte bryr er om dom blir leriga duger alldeles utmärkt. Man kan också göra en grej av att ha lite gear, jag har kört med bara en axelväska som bärsystem. Fungerar ok på helgspel, och man kan cykla till platsen utan att se ut som en hemvärnsman/terrorist :D

PS: Glöm inte vattnet.

Skriv svar