DIY-bombattrapp för scenariospel

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Gnistregn
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jun 10, 2012 9:29 pm

DIY-bombattrapp för scenariospel

Inlägg av Gnistregn »

Hallå gott folk,
tänkte att det kanske fanns någon här som var intresserad av vad jag byggde ihop till ett "Counter-Strike"-baserat scenario vi börjat köra på Vapenbutiken-banan. Det är en elektronisk bombattrapp i praktisk bärväska:

Bild

Den består av en kabelhärva, beeper (samma pip som en brandvarnare men tystare, ca 90 dB) och en klockdisplay:

Bild

Attrappen desarmeras genom att följa sladden vid den tända lysdioden och koppla ur innan tiden tar slut:

Bild

När tiden är ute så "exploderar" den genom att tjuta en ihållande ton som hörs över hela banan. Lyckas man däremot desarmera den innan tiden tagit slut så piper den istället med långa pulser. Timern går att ställa på 1-15 minuter. Vilken kabel som är den rätta slumpas varje gång man apterar den.
Den är väldigt mycket version 1.0, och knåpades ihop på en vecka ungefär, så det finns mycket utrymme för förbättringar. Men den har funkat riktigt bra och varit sjukt kul att spela med. Blir verkligen en jäkla fart på spelet. Kabelhärvan gör att det tar ca 5-10 nervkrasande sekunder att hitta en kabel man tror är rätt.

Figge
Inlägg: 7
Blev medlem: sön maj 20, 2012 2:46 pm

Re: DIY-bombattrapp för scenariospel

Inlägg av Figge »

Nice :) du har inte lust att göra en guide, eller börja sälja?

Myt4z
Inlägg: 359
Blev medlem: fre maj 18, 2012 6:56 am

Re: DIY-bombattrapp för scenariospel

Inlägg av Myt4z »

Grymt! Måste ta mig till VB snart igen och pröva detta!

Gnistregn
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jun 10, 2012 9:29 pm

Re: DIY-bombattrapp för scenariospel

Inlägg av Gnistregn »

Kul att ni gillar! I dagsläget är jag uppbokad med andra byggen, men lite längre fram är det ingen omöjlighet alls att jag tillverkar fler, eller iaf sätter ihop ett kit med alla delar och paneler som man kan få bygga ihop själv.

Myt4z, håll koll på evenemangskalendern för Vapenbutiken. Om du ser att någon från AdS eller AdS(r) ska dit så är sannolikheten rätt hög att den här attrappen också är där :)

gerilla_93
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jun 16, 2012 9:07 pm

Re: DIY-bombattrapp för scenariospel

Inlägg av gerilla_93 »

den här bomben är riktigt kul att spela med! j*klar vad nervös man är när man försöker hitta rätt kabel :)
"I do not agree with you're oppinions, but i'll die for you're right to speak them"
"Carpe Noctum"

affärsredovisningar:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=12909

Senil
Inlägg: 79
Blev medlem: tor maj 17, 2012 2:10 am

Re: DIY-bombattrapp för scenariospel

Inlägg av Senil »

NICE!
Smidig enkel lösning på hur man desarmerar den.

Har du nå elschema på den som du skulle kunna lägga upp?
Inkommande kula har ALLTID företräde...

Gnistregn
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jun 10, 2012 9:29 pm

Re: DIY-bombattrapp för scenariospel

Inlägg av Gnistregn »

Har inget elschema, improviserade det mesta. Men är verkligen inget komplicerat bygge.

Dantiberg
Inlägg: 23
Blev medlem: ons sep 12, 2012 3:24 pm

Re: DIY-bombattrapp för scenariospel

Inlägg av Dantiberg »

Riktig nice, jag kommer också bygga en variant åt det hållet :) la upp en tråd om den också.
Om du ser ljuset i tunneln bli inte allt för glad, det kan vara ett tåg.

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: DIY-bombattrapp för scenariospel

Inlägg av frange »

Ser riktigt vettig ut och bra lösning på desarmeringen, extra bra att det verkar vara ett ganska enkelt system att hantera också (dvs, mindre som kan krångla eller gå sönder). Tummen upp helt klart!
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Användarvisningsbild
mehailz
Inlägg: 295
Blev medlem: lör aug 11, 2012 9:08 am
Lag / förening: ODA-036
Aktiv sedan: 2009
Ort: Jönköping

Re: DIY-bombattrapp för scenariospel

Inlägg av mehailz »

Snyggt jobbat!

Skriv svar