AK-74 felande eldväljare

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
argy89

AK-74 felande eldväljare

Inlägg av argy89 »

jag köpte nyss en beggad Dboys kalash ak-rh06 (tror jag modell namnet är:P) när jag prov sköt den så märkte jag att automat läget på den inte funkade(mitten, rätta mig om jag har fel) och att man var tvungen ner på semi (längst ner) om man ville skjuta och då var den full auto, gick man sen up på full autoläge så sköten även där full auto.
har haft up den och tittat, men hittar inga fel. undrar om detta är lätt fixat eller bara allmänt välkännt problem?

ursäktar min stavning och tackar på förhand / Argy

Stinky06

Re: AK-74 felande eldväljare

Inlägg av Stinky06 »

Ner sliten cut off lever, alternativt att kuggarna från eldväljaren ligger fel. tror dock på det förstnämnda ;)
------- --------
Min Youtube kanal!

https://www.youtube.com/channel/UCA3RVB ... ObqnzpZ0VA
------- --------

argy89

Inlägg av argy89 »

tackar! jag har kollat kuggarna ska som jag förstår enligt några takedown guides va som jag gjorde när jag satteihop bössan igen.
är det ett stort project att byta cut off lever?

Stinky06

Inlägg av Stinky06 »

Nja, du måste ju öppna boxen, det är en sån här liten rackare http://vapenbutiken.com/?p=4&id=10176 sitter under sector kuggen. ;)
------- --------
Min Youtube kanal!

https://www.youtube.com/channel/UCA3RVB ... ObqnzpZ0VA
------- --------

argy89

Inlägg av argy89 »

okej tack så mycket! dåmåste jag bara sammla mod för att öppna boxen;D får kolla tuben efter videos
tack igen!

//Argy

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Testa först om boxen skjuter semi utanför bössan, för det är betydligt vanligare att stora toleranser och kablar ivägen gör att eldlägen på en AK blir förskjutna på det viset, än att cut-offen är dålig. Nästan alla AK får det strulet nån gång, men jag har aldrig stött på en dålig cutoff IRL.
Jobbar på Röda Stjärnan

vässlan

AK-74 felande eldväljare

Inlägg av vässlan »

Jag har ett liknande problem med min Dboys Akms. Utanför bössan funkar boxen utan problem och det verkar som det är sladdar som ligger i vägen. Vet dock inte hur jag ska få bukt med det. Så fort jag skruvar åt pistolgreppet så uppstår det.
Det märkliga är också att på semi, fjädrar inte avtryckaren tillbaka. Den stannar bak och man kan manuellt tryck fram den ett par gånger. Sen låser sig pistongen och jag får öppna boxen. Det sistnämnda känns inte som att selectorplaten bara hamnar lite fel. Men jag är ganska ovan att mecka v3 boxar så vad vet jag.
L.O.C.O.S

argy89

Inlägg av argy89 »

det låter nästan som jag måste prova boxen utanför gevärskroppen, för jag har kollat på utsidan boxen och tänkte att jag tappat fjädern som cut levern sitter sitter i, men den va kvar och allt såg bra ut. men som sagt jag ska prova boxen utanför och se om jag får till det. återkommer efter!

larseriklindstrom

Inlägg av larseriklindstrom »

Länkaget till väljaren är inte slut då? På min ak74 så glider auto först i nära semi och semi får jag skjuta ut armen under semi. Om man vrider tillbaka till semi efter varit längst ner så håller den sig kvar där och om man vrider upp den till autoläget är det lite dagsläget som avgör om det blir auto eller semi.
På just den så är det hålet i själva eldväljararmen (armen på utsidan) som har glappat upp.
the_passenger@live.se
0700929963 (privat)
0727119044 (spelmobil)

argy89

Inlägg av argy89 »

kom hem efter jobbet, koppla i batteriet i bössan. tryckte på avtryckaren, och det kom bara ett litet clickljud. polcka ut gearboxen, sammasak hände, tryckte lite till och hörde rassel i kuggarna.
Tog mig mod till och öppnade gearboxen, trallade runt lite där i. Många ciggaretter och svordomar senare så fick jag ihop den igen, nu funkade allt!.
Till och med eldväljaren funkade som den skulle. Jag satte ihop bössan så att inga sladdar hamna i kläm och i semi automatiskt läge.
sköt några gånger, fungerade som en dröm!. växlade till automatiskt läge, sköt bra. Tillbaka till semi, Auto! vafan tänkte jag och provade fram och tillbaks mellan lägena och sköt lite.
Sen hände samma ska igen, Click!. och där är jag nu, förbannat.

nån som har nån anning om vad detta kan vara?

Skriv svar