Hejsan, jag ska sänka utgångshastigheten på min CA G3 från ~115ms till max 98ms med 0.25g-kulor inför ett lajv i höst. Har för mig hastigheten var runt 105ms när det var nytt så tänkte stoppa i gamla pipan.
Finns det några enkla justeringar jag kan göra utöver det för att hyvla av runt 10ms?
mvh
mjau
Sänka utgångshastigheten på CA G3
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Re: Sänka utgångshastigheten på CA G3
Fjäderbyte är enda säkra sättet. Andra varianter, som att medvetet skapa läckage osv, ger i regel oönskade biverkningar i form av inkonsekventa skott och liknande. Chronade vapnet lägre när det var nytt? Vad är gjort sedan dess? Pipor brukar inte göra så stor skillnad i sig själva.

Jag förstår, tack!
Jag stoppade i en precisionspipa och då gick ms upp i till ungefär 115ms, men tror kanske den har sjunkit sen dess om fjädern blitt lite gammal. Jag ska iaf börja med att sätta i gamla pipan och chrona, annars byter jag fjäder!
Tack för svar!
Jag stoppade i en precisionspipa och då gick ms upp i till ungefär 115ms, men tror kanske den har sjunkit sen dess om fjädern blitt lite gammal. Jag ska iaf börja med att sätta i gamla pipan och chrona, annars byter jag fjäder!
Tack för svar!
- Twist
- Sysop
Så mycket brukar inte en pipa göra men iofs blir det större skillnad ju längre pipan är och G3 är ett j*a spjut.
Om du inte är väldigt rädd om standardpipan så kan du korta ner den en bit också. Det sänker hastigheten. Använd kapskiva på Dremel och håll den i handen istället för att spänna fast den när du gör det för bästa resultat. Använder man skruvstäd och bågfil eller rörkapare är det risk att man deformerar pipan.

Minns det som att originalpipan var rätt kass faktiskt haha så, var som att skjuta med en pepparkvarn typ. Aa juste! Finns det någon formula en kan förhålla sig till? typ 1cm=10ms?
Nej ingen formula. Du får prova dig fram 5 cm i taget.
Glöm inte att rengöra pipan ordentligt. Min erfarenhet är att orginal pipor inte är så hemska om man bara rengör dem noggrant, gärna med en metallputs en gång och sen med alkohol.
Glöm inte att rengöra pipan ordentligt. Min erfarenhet är att orginal pipor inte är så hemska om man bara rengör dem noggrant, gärna med en metallputs en gång och sen med alkohol.
-:Skogsfrisk:-
- Twist
- Sysop
Nej, inte vad jag vet. För det första är accelerationen genom pipan inte linjär (kanske logaritmisk?) och för det andra spelar innerdiametern rätt stor roll. Om den sprider mycket med originalpipan så kapa av några centimeter och om du kan kröna den är det bra. Polera sen upp insidan med Autosol, Häxan eller liknande slipmedel. Jag brukar sätta "piprensaren" på en skruvdragare men man kan göra det för hand också. Se sen till att göra den ordentligt ren och montera den. Då bör du få ok kulbana om din hopup är någorlunda i ordning.
(pucktvåa men jag låter det stå ändå)
(pucktvåa men jag låter det stå ändå)

Aa tänkte rengöra den med! Har för mig att den var rätt känt dålig dock, de flesta reviews brukade ge den bra betyg i allt utom träffsäkerhet mer eller mindre, men totez fine efter att jag satt i en prec. pipaMarcules skrev:Nej ingen formula. Du får prova dig fram 5 cm i taget.