Önskemål på ett framtida Airsoftbörsen

Här diskuterar vi Airsoftbörsen och frågor kring köp och sälj på forumet.
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Önskemål på ett framtida Airsoftbörsen

Inlägg av Twist »

Less is more, ja... Ungefär så tänker jag med just för tillfället. Jag kommenterar inte det vidare men tar till mig av alla tankar och åsikter.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Garderob
Inlägg: 33
Blev medlem: mån jun 18, 2012 2:53 pm

Re: Önskemål på ett framtida Airsoftbörsen

Inlägg av Garderob »

Till en början tyckte jag att alla kategorier var bra, men man missar oftast alla impuls köp.

Ett förslag på att lösa detta:

Alla annonser visas under "Sälj"
När man skapar en annons får man lägga till förutbestämda taggar,exempel "Uniform, Karbin, Pistol, Batteri"

När man sen som köpare går in under sälj så visas först alla annonser, men att man överst kan bocka i vissa "taggar/kategorier" man vill se. Ett exempel på detta är faktiskt Rödastjarnans kategori sätt.

Går ni in på deras sida väljer "Airsoft -> Interna delar" så får ni upp alla deras interna delar men under attribut kan ni filtrera fram det ni vill ha.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Önskemål på ett framtida Airsoftbörsen

Inlägg av Twist »

Ja, det är precis det jag själv saknar. Jag skulle vilja ha det som eBay ungefär. Allt är kategoriserat/taggat och kan visas på ett och samma ställe men vill man se vad en specifik säljare har till salu så kan man se just den säljarens annonser.

En undran jag har är om det skulle upplevas som en fördel att köparen betalade till ett konto som ASS har kontroll över och sen delade ASS ut pengar till säljaren när köparen tagit emot varorna, escrow typ. Jag tror det är så AliExpress fungerar till exempel.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

LiquidSnake
Inlägg: 135
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:25 pm

Re: Önskemål på ett framtida Airsoftbörsen

Inlägg av LiquidSnake »

Behövs det verkligen en hand mellan köpare och säljare?
Har vi haft några problem med affärerna här på sistone?
Om det inte drastiskt har ökat med bluffare så känns det onödigt att skapa ännu mer arbete för folk som redan sköter ass på fritiden.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Önskemål på ett framtida Airsoftbörsen

Inlägg av Twist »

Nej, det är ovanligt med konflikter så behovet är för tillfället obefintligt men börsen växer hela tiden. Det kommer in 3 nya per dag i genomsnitt. Dock äkar inte problemen så det är nog onödigt ändå. Jag tänkte mest om det var något som folk önskade sig för att känna sig extra trygga. Lösningar som Payson lever ju delvis på att folk inte riktigt litar på varandra och dem går det bra för. :)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Metalman_666i
Inlägg: 65
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:19 pm

Re: Önskemål på ett framtida Airsoftbörsen

Inlägg av Metalman_666i »

Jag har ett önskemål. Jag hoppas att detta är i rätt tråd bara. Det borde finnas en regel om att de personer man kontaktar via pm i airsoftbössen har krav på sig att svara. Jag råkar ut för detta allt för ofta känns det som att folk jag kontaktar inte svarar på pm fast det går se det via sin egen skickat historik att det är läst av vederbörande.

Jag tycker att ett kort svar liknande, tyvärr varan är redan såld. Eller vid bytesaffärer räcker ett nej tack jag är inte intresserad. Det är ganska frustrerande att kontakta människor titt som tätt och bara gå och vänta i ovisshet. Visst, inget svar är också ett svar. Men man vill ju gärna veta hur det blir.

Är detta bara jag eller är det fler som har samma problem? Eller är jag bara gammal och grinig numera? :P
Äntligen en stolt ägare av en VFC 416 och en G&P Navy Seals MOTS M4 :D

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Önskemål på ett framtida Airsoftbörsen

Inlägg av MiqaFox »

Kan hålla med dig Metalman. Går ju dock att lämna omdöme på oseriöst folk.

Angående framtida Airsoftbörs då, tycker det är viktigt att vanliga forumet inte hamnar i bakgrunden på grund av en expansion av säljdelen. Har funnits massor av plattformar för airsoft som varit bättre för köp och sälj men som ändå inte tagit av. Lockelsen med just ASS är ju att det är Sveriges enda ordentliga knutpunkt för airsoft på nationell nivå. Att Airsoftbörsen genererar mycket trafik har väl mer med dess natur att göra, d.v.s. lätta trådar som är enkla att klicka igenom.

Ska nämna att jag egentligen inte har något mot en forums-baserad lösning, i.o.m. att det trotts allt inte är någon jättemängd objekt som säljes. Det som jag tycker är viktigast är att man på något sätt kan sålla bort trådar, t.ex. sådant som man läst förut och inte är intresserad av. På "gamla" forumet så var besökta trådar en annan färg, även om de bumpades, vilket gjorde att man kunde sålla på så sätt. Inte särskilt avancerat, men tyckte det funkade bra.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Önskemål på ett framtida Airsoftbörsen

Inlägg av Twist »

Det där med att folk inte svarar på PM är vanskligt att styra via regler. Det vi däremot borde ha är bättre och synligare möjligheter att tycka till om säljare/köpare. Om man riskerar att få dålig rating för att man är slarvig med att svara på PM så blir det förhoppningsvis självsanerande.

Jag tycker som du, Miquafox, att forumet inte får överskuggas men det är det jag tycker att det gör lite grand nu. Iom att de är sammanflätade med varandra idag så försvinner forumet lite i bruset av K&S, upplever jag iaf. Jag tror att forumet kommer mer till sin rätt om man skiljer det ifrån K&S men ger det en central roll på siten.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Vander
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jul 22, 2014 1:14 am

Re: Önskemål på ett framtida Airsoftbörsen

Inlägg av Vander »

Jag vet inte om detta nämnts tidigare, men jag skulle gärna vilja se ett par krav och tags för att underlätta köp.

1. Betvinga säljaren att bifoga bild, alltid. Har man lyckats ta sig in på K&S kan man lära sig ladda upp en bild från mobilen. Det kanske kan ses som lättja från min egen sida, men jag vill inte behöva PMa varje person för att se om skicket är uruselt. Det är också lite lurigt generellt sett, eftersom det då inte finns direkt annonskopplat bevis på att säljaren försökt blåsa en.

2. Bättre beskrivningar. Jag vill veta hur mycket objektet använts, hur det ligger till med t.ex. internals, och så vidare. Om någon vill ha några tusenlappar för vad de säljer kan de väl garantera att man får vad man betalar för.

3. Kunna tagga saker för lätt sök. Visserligen är det inte så svårt att bara gå igenom nya annonser, men taggar som "oanvänd", "specialbyggd", eller dylikt kan underlätta att leta efter vad man vill ha.

Wasp
Inlägg: 89
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:08 pm
Lag / förening: Whiskey Recon Team
Aktiv sedan: 2007
Ort: Skåne

Re: Önskemål på ett framtida Airsoftbörsen

Inlägg av Wasp »

Kommer airsoftbörsen upp igen?
...:::Whiskey Recon Team:::...
"IN VALOR THERE IS HOPE."

Skriv svar