Radiohjälp? (önskedrömmande?)

viqs

Inlägg av viqs »

Jag kom att tänka på en sak med radio. Idag har jag en Icom f34 Prohunt för 155mhz-bandet och en drös tillbehös till denna, Sordin Dualcom och förstärkt u94-ptt och en puxing-777 för uhf.

Det bästa hade varit en radio som finns i både VHF- och UHFmodell eller en dualband-dito som är programmerbar direkt via knappsatsen, har möjligheten för bättre antenner och har kontakt för icom-radio. Det sistnämnda är nog viktigast, för då kan jag rakt av köra mina prylar sen tidigare. Om radion nu skulle vara tillverkad i Kina och ha ett fördelaktigt pris så är det också ytterst fördelaktigt. Finns det här eller drömmer jag bara? Har försökt söka mig fram men min google-fu är inte med mig...
"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

palez

Re: Radiohjälp? (önskedrömmande?)

Inlägg av palez »

Kollat på 409shop?
~The Sunshine WarriorS~
#palez aka sCatMan#

AFFÄRSREDOVISNINGAR

Creepy

Inlägg av Creepy »

Har inte dom det du ska ha får du ge en mindre förmögenhet!

Här har du en svensk ÅF, Har inte provat dom eller så jag bara hjälper till

http://www.fbradio.se/store/

D-Cycle

Inlägg av D-Cycle »

Är lite i samma sits som dig Viqs. Sitter på dual coms-headset, Icom U-94 PTT och OTTO-monofon för Icom, men en *rutten* Yaesu-radio som i sig är bra men inte tar någon av mina tillbehör. Har framförallt kikat på Icom T70A. Den är Dual com. Köper man den från staterna går den på strax under 2kkr. Dock så brukar den vara spärrad för amerikanska bandbredder när man köper den, men löder/klipper man bort ett motstånd så får man tillgång till t.ex. svenska jaktnätet. Finns bra guider via google.

Vet inte om de går att programmera via displayen dock. Vet annars att det brukar finnas Icom F4 beg att tillgå. Fick hem några F4S men de går inte att programmera via knappsatsen och de kräver en 90-talsdator för programmering, och eftersom jag inte har det så är de tämligen värdelösa för min del.

viqs

Inlägg av viqs »

Har iaf dragit ett mail till 409shop, får se om de kan hjälpa mig. Det här är mer tänkt som en backup till min vhf-icom, om den inte lyckas överraska.
"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

Tony Olausson

Inlägg av Tony Olausson »

Fick idag hem min Puxing PX-888k som är en dualband radion.

Beställde med en programmeringskabel och allt gick på 800kr efter att tullen stoppat paketet.

88 USDollar inklusive programmeringskabel och frakt.

Det finns instruktioner på youtube hur du programmerar den via knappsatsen.

D-Cycle

Inlägg av D-Cycle »

Puxing har kenwood-standard på sin anslutning för tillbehör. Viqs är ute efter Icom-standard. Riggningen är inte helt olika på Icom och Kenwood. Någon som testat att göra en enkel konverterare med 3,5 och 2,5-mm kontakter? Fast det man tappar då är den möjlighet Icom har att kunna sända på mil-specade mikrofoner utan förstärkare eftersom deras apparater är kompatibla med det.

viqs

Inlägg av viqs »

D-Cycle, det skulle dock funka med en dylik konverterare, frågan är bara var jag får tag i en... MSA MRCS-ptterna är mig veterligen förstärkta i ptt'n, inte i radion.

Fick f.ö svar från 409shop och de erbjuder inget som jag letar efter.

D-Cycle

Inlägg av D-Cycle »

Tror inte det finns färdiga konverterare att köpa. Däremot är det inte direkt raketforskning att köpa två hanar 2,5 respektive 3,5 mm och motsvarande hon-kontakter. Sedan löda kablarna så att de korsar till rätt poler. Kopplingsscheman går att få tag på via Google.

Jag köpte en MSA U-94 PTT för Icom. Tillsammans med mina Sordin Dual Coms får jag inget ljud när jag kopplar den till en Cobra-radio som klarar av min OTTO-monofon för Icom. Däremot fungerar den setupen utmärkt på mina Icom F4S. Läste på något forum att det skulle vara radion som var avgörande. Kommer inte ihåg var just nu...

Nixon

Inlägg av Nixon »

Jag har en Icom 91ad, dualband, som kan programmeras direkt med knappar och display. D:et är för en digital funktion som känns bortom våra behov. Jag gillar den, men det finns mycket jag inte fattar. Den har en efterföljare, 92a, som ska ha löst några buggar.
*egentligen gällde den här en annan post, då 91:an inte precis är lågbudget.*
Senast redigerad av 2 Nixon, redigerad totalt 0 gång.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Skriv svar