TGI's Tag 40mm Grenades - Åsikter?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
DrakenbergLive

TGI's Tag 40mm Grenades - Åsikter?

Inlägg av DrakenbergLive »

Well, som titeln lyder, är dessa 40mm granater tillåtna runt om i Sverige och rent generellt?

Jag förstår att de är tillåtna i harccore milsim osv, men hur är det med lite mer vanliga banor?

Har nu hört två pers som sagt att de är förbjudna på deras banor, jag förstår rädslan folk har!

Många verkar rädda för att de är farliga, något jag sett i flera videos att de inte är. Som alltid är det sunt förnuft som gäller, målet med dessa är ju inte att träffa folk, utan att logga in granater i rum!

Här en liten video de postat, kring just säkerhet!

https://www.youtube.com/watch?v=VH6acDTXotg

En liten "review"
https://www.youtube.com/watch?v=7hjTPz5rceY

Lite "porrfilm"
https://youtu.be/ITx_-qTC-uY?t=81

Så, Ni som sett/hört om dessa förr, vad är era åsikter?

Undrar då jag tänkte köpa på mig ett större lager, men det känns ju dumt om Airsoft-Sverige är emot det, jag har inte spelat länge alls, så har inte fått mig en bra uppfattning.
Mest sprungna mil när det ropas game vinner!

Gwlyddyn

Re: TGI's Tag 40mm Grenades - Åsikter?

Inlägg av Gwlyddyn »

Airsoftare och sunt förnuft? Den var bra.

Det finns en drös poster om dom redan och kontentan är att dom är illegala. Oavsett vad säljare, Stefan Löven och någons mammas mormor säger så är dom inte lagliga. >10 Joule v0 = licensbelagt.

DrakenbergLive

Är det så? Jag försökte söka ett par gånger men hittade inget här, antingen är mina sökskills dåliga, tålamodet på noll, eller så var folk dåliga på att TAGga sina poster rätt (höhö)

Men intressant det du säger, som sagt jag förstår verkligen folks rädsla.

Men att de ska vara olagliga, det hade man inte kunnat tro?

Welle

Inlägg av Welle »

Dom kan bli olagliga om man trycker i co2. Då drar man iväg en granat utan svårigheter över 100meter.

Kör man med greegas så är det lugnt joulmässigt. Dom väger förvånadsvärt inte särskilt mycket. Dock kan det upplevas som lite obehagligt i mottagarändan då den kan komma flygande i ansiktshöjd.

Har kört en del på ac med dom, givetvis med arrs godkännande. Vid ett tillfälle var det en som tyckte det var obehagligt att få en projektil skjuten åt sitt håll.

Smällmässigt låter dom inte högre/värre än enola. Personligen har jag varit med om många obehagliga enolagranater som kastats och exploderats i fejjan, men dom håller inte så hög hastighet
Lite finare, lite bättre

DrakenbergLive

Kör du pro granaterna då eller de vanliga som följer med?

Jag har väl mest tänkt lobba in reapers i hus en bit bort, alt markera bilar med paladin.

Anser mig själv ansvarstagande, problemet är väl bara som föregående sa, airsoft och sunt förnuft finns ej i samma mening, något arr ofta utgår från, med all rätt

Purvins

Inlägg av Purvins »

TAG Reaper väger 24g.
Vapenlagen säger energi 4 meter från mynningen får inte överstiga 10J för att gå under effektbegränsad.
v(4) får alltså inte vara högre än 29m/s.

Har inget chronoresultat tillgängligt, men observation pekar på att de flyger avsevärt fortare, speciellt med t.ex. guardergas.

Någon får gärna chrona och bevisa att jag har fel.

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Welle skrev:Kör man med greegas så är det lugnt joulmässigt.
Har du faktiskt chronat dom eller gissar du bara?

Welle

Inlägg av Welle »

Nu var det ett tag sedan, men har för mig att jag kollade någon video där det mättes upp och sedan gjordes det div uträkningar.

Sedan är det ju upp till arrangören att godkänna så länge dom är lagliga. Dom tillför en rätt dynamisk effekt till spelet.

Personligen ser jag det största "problemet" att dom flyger så jäkla långt och kan lätt hamna fel, studsa fram o tillbaka mellan hus och träffa någon i en dålig vinkel, tex i plytet underifrån. En enola kan oxå hamna fel men den kastas oftas in i rum och runt hörnor i midjehöjd

en träff point blank ska tydligen upplevas som en paintball enligt dom jag provskjutit på.

någon får helt enkelt chrona dom på 4 meter vid tillfälle
Lite finare, lite bättre

DrakenbergLive

VIlle skina lite ljus på detta återigen, känns logiskt!

"

I'd like to provide scientific evidence that the kinetic injury potentials of the TAGinn projectiles are similar to or lower than that of .2g BBs shot at 400 fps. Before I dive into research papers and mathematics, let's just look at a simple analogy: throwing a BB vs. a sewing needle at someone. A sewing needle weighs almost nothing, but it's going to hurt a lot more - why? Because the contact surface of a needle is a lot smaller than a BB, which is what most people didn't consider. The signficantly larger contact surface of a 40mm projectile allows higher kinetic energy without exceeding safety limits.

I did the following research while I was developing a cheap alternative to TAGinn projectiles which I called the P.M.O.G. Airsoft / paintball 40mm Projectiles: https://www.facebook.com/pmogarmory

In non-lethal communities, 44 mm indentation on ballistic clay is commonly used as the failure criterion (i.e. lethal potential). The ballistic clay is difficult to prepare, but it is possible to use energy density (energy per impact area; J/cm^2) to estimate the indention on ballistic clay. [Lyon, 1999] I will present the estimated indention on ballistic clay for 0.2 gm BBs, TAG projectiles, and P.M.O.G. projectiles. Given a plastic BB of 0.2 gm fired at 400 fps, the energy produced is 1.86 J and the energy density is 1.48 / (pi * (0.3^2)) = 5.20 J/cm^2. The estimated indentation is 13 mm. Given a 26 gm TAG projectile fired at 130 fps, the energy produced is 26 J, and the energy density is 2.56 J/cm^2. The estimated indentation is 6 mm. Given a P.M.O.G. 2.4 of 25 gm fired at 140 fps, the energy produced is 22.76 J and the energy density is 1.8 J/cm^2. The estimated indentation on ballistic clay of a P.M.O.G. is 3 mm. To present it visually, the graph below depicts the depth of impact on ballistic clay as a function of energy density (adapted from Lyon, 1999) You can see that if we accept shooting 400 fps plastic BBs at each other at 15 ft, TAG and P.M.O.G projectiles are quite safe at even closer distance.

REF:
Lyon, 1999: http://www.dtic.mil/...oc?AD=ADA351529

Bild
"

Länk: http://americanmilsim.com/forum/index.p ... -grenades/

Skriv svar