Köphjälp

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Odam

Köphjälp

Inlägg av Odam »

Tjatja!

Jo nu är det så att jag har tänkt att börja lira sniper, kan inte mycket om gevären men funderar på typ ett Well MB-01 eller JG Bar-10 G-spec.
Hur bra är dessa ur lådan? Kan man åka och köra walkon/biggame osv och ändå ha ett gevär som fungerar eller är uppgradering ett måste?

Jag kommer ju då från paintballvärlden till airsoft så kom inte och säg "sniper är inget för nybörjare blabla" Jag vet att det är ett ansvar och
jag har kört alla klasser på paintball, även sniper med first strike kulor som gör ONT. Så jag är inte någon 18åring som har spelat för mycket battlefield :) Så bara tips tack!

Sen undrar jag också vad gräns för fps på spel brukar vara och hur man ställer om sin fps på airsoft, antar att det är fjädern på något sätt?

Är sjukt tacksam för all hjälp jag kan få, verkar som en rolig sport denna (och jävla mycket billigare än paintball) !

Ha det bra :)

donniedarko

Re: Köphjälp

Inlägg av donniedarko »

Polarn köpte sig en sån här http://www.taiwangun.com/en/sniper-rifl ... aign-id=14

Det är hans första gevär.
Han har satt upp en liten skjutbana i skogen, där han kan sitta och skjuta prick på 80 meter från trappen sin på huset.
Han sa när den kom ur lådan kastade den iväg 2 av 5 kulor ungefär men 3 st va riktigt precisa.
Det kan ju vara allt från att hopupen är taskigt inställd eller att det blåste mer just den stunden.
Han köpte en ny fjäder och lite annat jag inte kommer ihåg och nu går den bättre än när han köpte den, så att uppgradera lönar sig om du vill träffa men det känns mer i plånboken.

FPS kan ändras genom att du byter fjäder eller enbart byter till tyngre kulor. Säkert fler saker, jag är nybörjare jag med så jag lämnar över detta till någon mer kunnig =)

Du behöver inte uppgradera men du bör.
FRA - den enda myndighet som faktiskt lyssnar på dig!

Reppan

Inlägg av Reppan »

Kan inte säga mycket för dessa snipers hur de är från lådan utan jag burkar kolla på hur enkelt/svårt det är att få tag i reservdelar för den.

Om man ska uppgradera innan milsim eller biggame är omöjlig att svara på enbart på vad vapnet presterar. Jag skulle rekommendera att uppgradera den för att det är med stor möjlighet att du kommer att spela mot någon som har uppgraderat och det kan bli dag och natt skillnad.

För FPS gränser brukar VSAF trimtabell användas
Bild

Det viktiga med tabellen är att den visar den ÖVRE fps gränser för klassifikationen.

Hur hög fps du vill ha bygger på 3 saker på geväret; Vilken styrka på fjäder, hur tät den är och vilken kulvikt du använder.

Om du vill ha högre eller lägre fps då är enklaste sättet att köpa och installera en ny fjäder. Fjädrar kan köpas i olika styrkegrader från 90m/s upp till 170m/s. Täthet är helt enkelt att se till att allt gummi är ok. Kulvikt är speciell då med högre kulvikt så är fps lägre men får stabilare bana (vind drar inte i den lika lätt). Snipers brukar använda kulvikt över 0.30 gram.

Marcules

Inlägg av Marcules »

Alla snipers MÅSTE uppgraderas. Kanske inte utgångshastigheten, men precisionen. Grejen är att du måste träffa med första skottet annars kommer du snart vara inom räckhåll för dem med automatbössor. Tror bar-10:an gör runt 140 ur lådan, vilket du kan få upp till 150+ med en ordentlig tätning, men den skjuter inte speciellt konsekvent vilket gör den nästan ospelbar (iaf min). Så titta på ny hop enhet, gummi och en bra pipa som första uppgradering. Barrelspacers kan du antingen köpa eller "tillverka" med eltejp.

Gå in på airsoftsniperforum.com och läs.

Lycka till
-:Skogsfrisk:-

Odam

Inlägg av Odam »

Tack som fan för alla svar! Jag känner mig lite vilsen på fps kartan, finns det någon förklaring för vad allt betyder?

Clinch

Inlägg av Clinch »

Tabellen visar säkerhetsavstånd angett i feet per second och meter per sekund för ett vapens utgångshastighet (dvs då kulan lämnar pipan). Anslagsenergin av en projektil blir annorlunda beroende på hur tung projektilen är. Alltså kommer en 0.3g BB göra mer ont än en 0.2g BB om båda färdas lika snabbt genom luften.

I tabellen kan vi då se att 100m/s med en 0.2g BB utgör lika mycket energi som 81,6m/s med en 0.3g BB. Joule är ett mått för just anslagsenergi då den tar med projektilens vikt i beräkningen.

Ett vapen som ligger på en viss nivå eller under har då säkerhetsavståndet som anges i kolumnen "S-avstånd". Namnen på de olika klasserna är mest för att identifiera dem, men det finns även olika regler för vissa av dem. T ex Auto A och Auto B har olika säkerhetsavstånd, men inget annat skiljer dem åt. Däremot om man kikar på klassen "Semi" så kan vi se att ett vapen som skjuter så hårt får endast skjuta semi-automat, alltså ingen automateld. Går man ännu högre i utgångshastighet så hamnar vi på bolt. Så en semisniper får enligt VSAF inte nå upp till samma max-begränsningar som en boltsniper får.

Är lite trött efter arbetsdagen, så ursäktar om förklaringen är något rörig. Hoppas det klarnade lite iaf. :)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Allt du behöver veta finns att finna under Vapen > Sniper. Det är mycket att läsa och kräver stort tålamod, men det gör det att spela som sniper också så det förutsätter jag att du har.

Lycka till!

EDIT: Säkerhetsavstånden är tänkta att förhindra att människor blir träffade med högre anslagsenergi än 1 J, som är den överenskomna "smärtgränsen" med lite marginal. Om kulan har högre energi från början så lägger man till det avstånd som krävs för att kulan ska hinna bromsas av luftmotståndet till 1 J.

<överkurs>
Detta är tanken, men anslagsenergin vid säkerhetsavståndets gräns avviker uppåt så fort kulan är tyngre än 0.20 gram (som var norm när beräkningarna gjordes, nån gång förra årtusendet), eftersom tyngre kulor påverkas proportionellt mindre av luftmotstånd och "behåller sin energi" längre ut i kulbanan än 0.20 gör. Så, när du spelar som sniper och kör med riktigt tunga kulor så måste du vara medveten om att om du inte tar ut god marginal så kommer du eventuellt att skada människor mer än du hade tänkt dig (och mer än de har gett socialadekvat samtycke till, men det är en helt annan diskussion).
</överkurs>
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar