1. Den främre linsen klarar av en träff utan att ta skada.
2. Tillverkaren accepterar en skottskadad lins som garantiärende.
Därför betraktar jag ett kikarsikte, utan linsskydd, som förbrukningsvara. Går kikarsiktet sönder så får man vara beredd på att betala för ett nytt. Därför skulle jag rekommendera att du inte köper ett, ur ditt perspektiv, dyrt kikarsikte och låter bli att skydda det.
För min egen del skulle jag kunna tänka mig att spela med ett oskyddat kikarsikte i tretusenkronorsklassen. Men ett kikarsikte i tiotusenkronorsklassen? Inte en chans.
Här har du ett till citat. Men denna gång i ett sammanhang.Achilles skrev:Lösryckta citat oucch.
AccurateShooter besökte Leupolds monter på SHOT Show 2010:
A Contrast in Style — American vs. European Optics-Makers
Leupolds kvalitetskontroll borde inte släppa igenom några kikarsiktet med lutande hårkors öht. Att de visar upp kikarsikten med lutande hårkors på en av USAs största vapenmässor är anmärkningsvärt.[W]hen we voiced our (now annual) plea that Leupold stop building scopes with canted reticles, we were greeted with nothing but blank stares. Leupold’s reps couldn’t comprehend the canted reticle problem, even after I pulled a scope (with 3° canted reticle) off their display rack and showed them.