Semi spärra en M4 V2 låda
Semi spärra en M4 V2 låda
Tjena undrar hur man lättast Semi spärrar en M4 V2 låda utan att behöva öppna gearboxen helst öppna så lite som möjligt i vapnet har ni några tips/tricks på kanske hur ni själva har gjort?
- Captain Kirk
- Inlägg: 4
- Blev medlem: tor apr 09, 2015 9:54 am
Re: Semi spärra en M4 V2 låda
Absolut lättast är väl att blocka switchen från utsidan så att man inte kan lägga denna i full auto läget. borra hål och sätta i något som blockar eller limma på något. Kanske inte den bästa lösningen men väldigt lätt gjort 

Re: Semi spärra en M4 V2 låda
Nej det finns simplare sätt, skär bort en bit av selector platen bara! Men händer det att vapnet låser sig så kan du inte fixa det på något annat sätt än att plocka ner bössan. (det brukar hända om man har svagt batteri, händer mig ca 4 gånger per spel)
Re: Semi spärra en M4 V2 låda
Hur menar du att den låser sig?, att den låser sig på Semi o inte kan få i SAFE? kommer inte köra Auto något ändå ingen bana som tillåter min bössa det ^^
- Twist
- Sysop
- Inlägg: 1677
- Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
- Ort: Teckomatorp
Re: Semi spärra en M4 V2 låda
Nej, boxen hänger sig i nästan helt uppspänt läge och då orkar motorn inte dra igång mekanismen om motorn är för svag och/eller batteriet inte kan leverera tillräckligt med ström. Det kan även hända att elen är bruten pga semiläget trots att cykeln inte är fullbordad. Då hjälper det att slå över på auto.
Krav på semispärr är ovanligt. Vanligen gäller krav på att endast skjuta semi med vapen över en viss anslagsenergi, inte att vapnet ska vara fysiskt spärrat. Historiskt sett har problem med låsningar förmodligen legat bakom men idag finns det egentligen inga skäl att inte kräva spärr eftersom det finns gott om möjligheter att "semispärra" mha CPU-styrda kretsar, även kallade "mosfet", lite felaktigt sådär.
Dessa kretsar är ofta bra på att förhindra just låsningar till att börja med (cycle completion) och skulle olyckan ändå vara framme är det lätt att slå ifrån spärren och dra loss boxen.
TL;DR
Skaffa en CPU-styrd krets så kan du spärra till semi utan fysiska ingrepp och slipper låsningar. Dessutom förbättras responsen.
Krav på semispärr är ovanligt. Vanligen gäller krav på att endast skjuta semi med vapen över en viss anslagsenergi, inte att vapnet ska vara fysiskt spärrat. Historiskt sett har problem med låsningar förmodligen legat bakom men idag finns det egentligen inga skäl att inte kräva spärr eftersom det finns gott om möjligheter att "semispärra" mha CPU-styrda kretsar, även kallade "mosfet", lite felaktigt sådär.

TL;DR
Skaffa en CPU-styrd krets så kan du spärra till semi utan fysiska ingrepp och slipper låsningar. Dessutom förbättras responsen.


Re: Semi spärra en M4 V2 låda
För att semispärra finns det mig veterligen 3st alternativ.
- Fysiskt modda fire selectorn så att du inte kan sätta den i auto läget. Denna lösning har jag gjort på min SR25.a genom att limma en bit plast i skåran som är utskuren ur min selector. Vet inte om andra eldväljare är urskurna på samma sätt som min. Annars behöver du monterna nåt form av stopp. Fördelen med detta är att man kan göra så att det i fält går att ta bort spärren om vapnet låser sig.
- Kapa ur en bit ur selector platen. Detta kräver minst att du plockar ur boxen ur kroppen. Om jag skulle göra det vill jag ha selector platen i handen. Den är bland det sista man kan ta ur lådan eftersom den hänger ihop med delar inuti boxen. Dvs. Du behöver tömma nästan hela lådan för att ta loss den. Nackdelen förutom att det är bökigt, är att det är väldigt permanent. Enda sättet att få i auto läge och förhoppningsvis lätta en låst låda är att koppla batteriet direkt på motorn. (Dvs ej via avtryckaren)
- Sätta i en mosfet som stödjer ändring av eldlägena. Detta kräver oftast att man löder signalkablar på triggern = öppna boxen. När man ändå gör det är det lika bra att sätta i schyssta kablar som fixar 11.1v lipo. Dvs. Gör man sig mödan att löda dit signal kablar så kan man lika gärna löda om alla kablarna på en gång. Dessutom kan man behöva fila en del i skalet för att få i de nya fetare kablarna. Definitivt värt att göra eftersom du sen kan köra 11.1v utan att vara rädd för att bränna nåt. Räkna dock med att det tar en stund. Det finns även "drop in" mosfets som kopplas in mellan batteri och trigger. Dessa löser dock inte problemet med att kontakterna på avtryckaren kommer att börja sota rejält om du inte löder om kablarna och kör ett 11.1v.
Summa summarum. Ska du semi spärra så är min rekommendation att sätta i en mosfet. Det kräver att du öppnar lådan och tar en del tid, men det är värt det. Sen om du vill köpa en dyr mosfet som kan styra eldläget eller om du kör en billig + yttre mod av eldväljaren är upp till dig. Att modda selector platen rekommenderar jag inte då det är bökigt och permanent.
- Fysiskt modda fire selectorn så att du inte kan sätta den i auto läget. Denna lösning har jag gjort på min SR25.a genom att limma en bit plast i skåran som är utskuren ur min selector. Vet inte om andra eldväljare är urskurna på samma sätt som min. Annars behöver du monterna nåt form av stopp. Fördelen med detta är att man kan göra så att det i fält går att ta bort spärren om vapnet låser sig.
- Kapa ur en bit ur selector platen. Detta kräver minst att du plockar ur boxen ur kroppen. Om jag skulle göra det vill jag ha selector platen i handen. Den är bland det sista man kan ta ur lådan eftersom den hänger ihop med delar inuti boxen. Dvs. Du behöver tömma nästan hela lådan för att ta loss den. Nackdelen förutom att det är bökigt, är att det är väldigt permanent. Enda sättet att få i auto läge och förhoppningsvis lätta en låst låda är att koppla batteriet direkt på motorn. (Dvs ej via avtryckaren)
- Sätta i en mosfet som stödjer ändring av eldlägena. Detta kräver oftast att man löder signalkablar på triggern = öppna boxen. När man ändå gör det är det lika bra att sätta i schyssta kablar som fixar 11.1v lipo. Dvs. Gör man sig mödan att löda dit signal kablar så kan man lika gärna löda om alla kablarna på en gång. Dessutom kan man behöva fila en del i skalet för att få i de nya fetare kablarna. Definitivt värt att göra eftersom du sen kan köra 11.1v utan att vara rädd för att bränna nåt. Räkna dock med att det tar en stund. Det finns även "drop in" mosfets som kopplas in mellan batteri och trigger. Dessa löser dock inte problemet med att kontakterna på avtryckaren kommer att börja sota rejält om du inte löder om kablarna och kör ett 11.1v.
Summa summarum. Ska du semi spärra så är min rekommendation att sätta i en mosfet. Det kräver att du öppnar lådan och tar en del tid, men det är värt det. Sen om du vill köpa en dyr mosfet som kan styra eldläget eller om du kör en billig + yttre mod av eldväljaren är upp till dig. Att modda selector platen rekommenderar jag inte då det är bökigt och permanent.
DownOne Backstage Crew
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/
- Twist
- Sysop
- Inlägg: 1677
- Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
- Ort: Teckomatorp
Re: Semi spärra en M4 V2 låda
Kretsar som kallas "drop in" brukar vara av den typ som ersätter switch assemblyt, dvs ASCU, BTC Chimera o dyl. De som kopplas in utan att förändra något i vapnet brukar vara kretsar som även går att installera med signalkablar på befintligt switch assembly, dvs MERF 3.2 o dyl, men installationen kallas "simple install" eller liknande. Man får tillgång till vissa funktioner på det viset men inga av de generella fördelarna med en "MOSFET".
Inte för att märka ord utan för att OP inte ska rata väldigt lämpliga kretsar bara för att de omnämns som "drop in".
Inte för att märka ord utan för att OP inte ska rata väldigt lämpliga kretsar bara för att de omnämns som "drop in".

