Nybörjar frågor
Åldergräns?
Jag är 17 år och skulle gärna vilja köra, är det ett MÅSTE att vara 18 eller kan jag komma ändå? (har tidigare erfarenhter från airsoftspel)
Re: Åldergräns?
@Dawitt99 Det är ett MÅSTE att vara 18 år. Det finns ingen gråzon om ålder utan det är svart och vitt om man får delta i spel med airsoftvapen. Det finns övriga roller du kan säkert vara (beror på var du är). VSAF har det i sina egna regler att när det är VSAF-spel så får inga under 18 år vara på spelplan (§3, VSAF regler). Så är det i VSAF men andra arrangörer/föreningar kan ha andra regler om hur det är.
JonathanRL har ett bra svar för denna fråga som kommer upp ibland.
JonathanRL har ett bra svar för denna fråga som kommer upp ibland.
Det absolut första som bör nämnas är att enligt svensk lag så måste du vara över 18 år för att få delta i airsoftspel eller äga ett airsoftvapen. Det är ingenting som spelare hittat på för att vara elaka utan det är så lagen ser ut. Det absolut vanligaste är att spelare under 18 argumenterar att de får delta om de har övervakare eller målsmans underskrift. Vi är trötta på att höra det felaktiga motargumentet och du är inte ett undantag från reglerna. En övervakare har inte någon möjlighet att avstyra felaktigt användande av det effektbegränsade vapnet.
På många spel kan personer under 18 vara välkomna som statister, sjukvårdare eller fotografer men du får inte spela eller äga ett vapen och du kan få problem med Polisen om du gör det. Detta riskerar även att ge hobbyn ett dåligt rykte och att ge hobbyn dåligt rykte är inte det bästa sättet att börja i någon hobby. Om du inte är 18 får du gärna läsa på, diskutera och köpa utrustning som inte är vapen tills dess att du fyllt år.
Re: Nybörjar frågor
@Dawitt99 Tyvärr (för dig) så måste du vara 18 för att få vara med och spela. Men på den positiva sidan så är det ju inte så långt kvar tills du får vara med. Läs på allt du kan här på forumet medan du väntar, och hittar du något spel i närheten av där du befinner dig som tillåter 17 åringar att vara med i roller utan vapen så prova att åk på det, det kan säkert vara skitkul under rätt förutsättningar. Passa på att köpa lite gear och spara till en framtida bössa så att du kan köpa något av lite bättre kvalitet när väl din 18 års dag infaller. Välkommen till forumet och (snart så) till en av de roligaste hobbys man kan syssla med.
Såg att du skrev att du hade kört lite tidigare, och det är inget jag tänker moralisera över, att springa runt med enklare springers som minderårig tror jag många gjort (jag tex), men försök att hålla dig tills du har åldern inne för "the greater good" för airsoft som hobby i Sverige. Airsoft är inte direkt känt för all den goda publicitet som omger den.
Såg att du skrev att du hade kört lite tidigare, och det är inget jag tänker moralisera över, att springa runt med enklare springers som minderårig tror jag många gjort (jag tex), men försök att hålla dig tills du har åldern inne för "the greater good" för airsoft som hobby i Sverige. Airsoft är inte direkt känt för all den goda publicitet som omger den.
-:Skogsfrisk:-
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Re: Nybörjar frågor
Ja, många har lekt med springers som minderåriga men det är inte ett ok samtalsämne på AirsoftSverige.
Här läser föräldrar, poliser, journalister, politiker och lagstiftare. Detta vet vi genom att granska IP-adresser som loggats. Därför har vi nolltolerans mot att tala om olagligheter, oavsett typ.
Här läser föräldrar, poliser, journalister, politiker och lagstiftare. Detta vet vi genom att granska IP-adresser som loggats. Därför har vi nolltolerans mot att tala om olagligheter, oavsett typ.