Köpråd fjäder pistol

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
marre610

Köpråd fjäder pistol

Inlägg av marre610 »

Tjena. Jag är ute efter en airsoft pistol som drivs med fjäder och behöver er hjälp att hitta en som passar mina krav/önskemål.

Den ska ha så hög anlagsenergi och utgångshastighet som möjligt för ett så litet pris som möjligt. Modellen i sig bryr jag mig inte om, inte heller om den kommer från kina... Behöver heller inte vara från en svensk butik utan jag kan lika gärna importera den.

Alltså en förbannat stark budgetpistol. Syftet är såklart inte att använda den i spel.

Jag vet att gas är starkare och att det finns billiga sådana alternativ också, men jag är ute efter en fjäderpistol för att slippa allt krångel med smörjning och inköp av gas.
Senast redigerad av 1 marre610, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Re: Köpråd fjäder pistol

Inlägg av Twist »

Hej och välkommen till hobbyn och forumet! :)

Lite feedback: Korspostning, dvs att skapa flera trådar i olika delar med samma fråga, är inte tillåtet eftersom det blir stökigt och fragmenterat. Jag har tagit bort kopian av den här tråden och valde att lämna denna där den är, eftersom frågan lämpar sig bäst i den här delen av forumet. Om du inte har gjort det redan så scrolla upp i toppen av vilken forumsdel som helst. Där hittar du tråden "Regler och information" som är obligatorisk läsning för alla nya medlemmar, av väldigt goda skäl som jag nog inte behöver gå in på här. :)

För att besvara din fråga så måste jag nog göra dig lite besviken. Med tanke på att fjäderpistoler i princip inte används på spel och att just spel är den drivande kraften bakom utveckling av produkter för airsoft så tillverkas det inga särskilt kraftiga fjäderpistoler. De är dessutom oftast mer eller mindre omöjliga att uppgradera med tyngre fjäder och skulle inte hålla för det ändå.

Nu vet jag inte vad du har tänkt dig att använda den där pistolen till (du skrev bara vad du inte skulle göra) men förmodligen kommer nog en kolsyredriven revolver närmast dina önskemål. Revolvrar är i princip underhållsfria, använder mycket lite gas/Co2 per skott och är väldigt lätta att modifiera, till exempel att ta bort eventuell strypning som sänker utgångshastigheten. Alternativt kanske en vanlig 4,5 mm luft-/kolsyrepistol kan fungera, beroende på vad du ska göra.

Lycka till!
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

marre610

Inlägg av marre610 »

Okej, tack för svar och feedback :D

Användningsområdet för pistolen jag söker är till största del att ha den hemma och skuta på burkar etc. inget jätteseriöst alltså ;)

När jag pratar om kraftfull menar jag självklart inte en fjäderpistol som mäter sig med en kolsyrepistol.

Det lilla jag vet är iallafall att det finns de fjäderpistoler med cirka 50m/s i utgångshastighet och det finns det med 80m/s utgångshastighet. Vad jag ville ha hjälp med att hitta var en så billig som möjligt och en som kommer upp i de högre hastigheterna för att vara en fjäderpistol.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Ah, då är jag med. :)

De enda springers jag vet som presterar uppåt 80 m/s är Tokyo Marui. De är riktigt bra men jag vet inte om de tillverkas längre. Gör de det är de i varje fall inte billiga. När det gäller billigare springers så tror jag att det kan bli svårt att hitta svaren du söker, av flera olika skäl. De flesta som är här tappade intresset för springers ungefär i samma veva som vi hittade hit så jag är tveksam till att kunskapen finns här. Frågan är om den öht finns. Springers är en sån där grej som man liksom inte diskuterar eller nördar ner sig i. Man köper dem billigt, plinkar lite med dem och sen glöms de bort. De säljs dessutom väldigt sällan under verkligt tillverkarnamn utan nästan alltid med namn efter förlagan, typ "Colt 1911", så även om någon har en pistol som presterar lite bättre så är det omöjligt att ta reda på var man kan köpa en likadan. Även om man köper från samma butik kan det mycket väl vara en annan pistol.

Nä, jag tror att du kommer närmare med en vanlig luftpistol faktiskt. Det finns billiga sådana och även den sämsta är långt bättre än en springer.

marre610

Inlägg av marre610 »

Okej :) jag förstår.
Tack iallafall för snabba och utförliga svar, uppskattas

//Martin

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Ingen orsak. Hoppas att du hittar något du kan vara nöjd med.

Dj_komodo

Inlägg av Dj_komodo »

http://www.rainbow8.com/collections/spring-gun

M1911A1, P228, MK23 & CZ75 har hyfsat m/s på ca 60-70

Tänk på att dem är gjorda i plast och går dem sönder så finns det inte mkt mer att göra än att kasta dem...
Har handlat från den butiken ca 10 ggr utan problem.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Se där. Jag hade fel! Jag gillar att ha fel när det är på detta viset. :)

Dj_komodo

Inlägg av Dj_komodo »

haha :) helt fel hade du inte... Visst är springers kul en liten stund om man bara ska skjuta lite burkar hemma, kommer ihåg min introduktion till airsoft för typ 20-25 år sen då man kunde köpa springers på teknikmagasinet, hur kul som helst, inget man tar med på spel dock...
Sen köpte jag mig en GBB och sedan dess har intresset för springers försvunnit...
Hoppas att du Marre hittar något roligt och uppgraderar dig lite senare till en riktig airsoft picka ;)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Nä, men jag hade i varje fall fel om att kunskapen inte fanns här, för det gjorde den ju. :-)

Skriv svar