Själv körde jag med G36 rätt mycket under mina första år som aktiv. Min favorit var helt klart G36C. Min var en Tokyo Marui, den gjorde 89M/S och gick 50-60 meter. Det jag gillade mest med den var just att den var kort som en k-pist men nästan kändes som en karbin.
Jag har även ägt några Jing Gong G36or och har inget som helst att klaga på med dem. Dessa gick något hårdare än min TM men lämpade sig väldigt bra för skogsspel med sin aningen högre utgångshastighet (för att kunna penetrera genom buskagen bättre). De flesta "kinakloner" som man hittar idag kommer ha samma egenskap, i stort sett.
Dessa nya, fina, utsmyckade Umarexerna har jag själv inte testat, så kan inte säga varken bu eller bä om dem. Där har Jonathan bättre koll.
Vad gäller magasin fickor så körde jag
denna variant. Enda nackdelen var att det är kardborre, men man får utan problem plats med dubbelmagasin i dessa. Släng dem på en väst du känner passar dig. Bästa är att ta sig till en fysisk butik, slänga på sig en uniformsjacka och testa västar. Oavsett hur många västar vi tipsar om så är det bara du som kan avgöra vilken du tycker sitter tillräckligt bra på dig. Egentligen gäller samma sak med vapen, bara du kan bestämma vilket som passar dig bäst. Men eftersom du verkar bestämd på G36 så är ju den biten redan avklarad. :)
Utlandsbeställningar har jag personligen aldrig haft några egentliga problem med. Har beställt från både inom EU och utanför EU. Det enda som har inträffat har varit att de har ringt och frågat vad det har varför drivmedel i bössan (el, luft, gas osv). Men som tidigare nämnt i tråden så finns det inga drivmedel inom airsoft som inte är tillåtna. Tips är dock att betala några pengar extra och köra med UPS/DHL/liknande.
Har noterat att om man räknar priset i USD multiplicerat med 10 så har jag hamnat rätt nära slutsumman. Dvs kostar vapnet 180USD i Hong Kong så lägger jag i slutändan ut ungefär 1800SEK, eller däromkring. Då ar jag dessutom alltid lyckats få betala tull och moms på mina saker.
TL;DR
G36C funkar fint i både skog och CQB, även lågtrimmat.
Köp magasinfickor som funkar med dubbelmag.
Åk till en butik och testa väst med uniformsjacka på dig.
Det är inte enormt mycket jobbigare att beställa från utlandet. Däremot har du fantastisk garanti om du köper från butik i Sverige.
GLHF