Orga flathop problem
Re: Orga flathop problem
Förklara för oss mästar Allan då hur det fungerar!
Happy Lemon
Styrelseledamot VSAF
Styrelseledamot VSAF
Re: Orga flathop problem
Ja snälla mäster Allan!Allan_g skrev:Då har vi två som inte fattat hur en kula beter sig ögonblicket den lämnat innerpipan. Vilken bok är det du vill att jag skall läsa? Sjöpiraterna och deras legendariska historier?
Du är uppenbarligen mycket bättre på att berätta sagor än förklara kulbanor.

-
- Inlägg: 316
- Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:56 pm
Re: Orga flathop problem
Allan_g har rätt gällande piporna.
Re: Orga flathop problem
Hållet med Allan, låter ju inte så troligt att en pipa som är bra på långt håll är dålig på kort? Isf borde väl wide bore vara överlägset bäst i alla lägen.Jompa_ skrev:Widebore har du bättre precision på längre avstånd
Tightbore bättre precision på kortare avstånd
Re: Orga flathop problem
maximillian skrev:Allan_g har rätt gällande piporna.
Vad har han rätt om piporna? Att man tappar fps? Ja det gör man helt rätt!
Att om man har en avsågad/repig pipa så kommer det påverka kulan? Ja det kommer den!
Nått annat har han inte förklarat angående orga pipan...
Ja min första jämförelse mellan tightbore och Widebore som jag skrev var dålig och misstolkades, men jag skrev i senare inlägg hur jag menar! Nej precisionen är inte dålig i början och magiskt återhämtar sig efter en stund utan det jag menar är att backspinnen på kulan blir inte lika påverkad i en Widebore som i en tightbore och även om du tappar fps pågrund av att det är en Widebore så kommer kulan att flyga längre än med en tightbore pga att backspinnen påverkas mindre. (Självklart är allt relativt och vi snackar inte nån magisk skillnad och självklart har hopgummin och vilken typ av hop man använder sig av betydelse.)
Enkel jämförelse: ta en dammsugare, starta den och håll munstycket uppåt. Lägg sedan en pingisboll ovanför munstycket så kommer pingisbollen sväva centrerat ovanför munstycket. Samma princip är det i orgapipan där kulan kommer flyga centrerat i pipan och på så sätt inte störa backspinnen och därmed flyga längre.
Som sagt själv tycker jag orgapipan fungerar bättre i hpa bössor där du kan styra luftmängden in i pipan lättare än med andra bössor.
Ni får jättegärna förklara för mig hur orgapipan fungerar om ni anser att jag har fel.

Happy Lemon
Styrelseledamot VSAF
Styrelseledamot VSAF
Re: Orga flathop problem
"Orga designar inte sina pipor och gummin för att gå längst"
sen skriver du att orgaflaten greppar kulorna bättre (klart som f*n, det är ju det flathopen är till för).
Och vad händer när den greppar kulan bättre?
Jo, en bättre backspin, som ger en längre kulbana innan den börjar dimpa neråt.
Och sen Wideboren som skapar luftkonen för att kulbanan inte ska störas i pipan och på så sätt ge en längre och stabilare kulbana.
Det är väl en så lång och stabil kulbana man vill ha, så varför skulle orga inte designa för att gå Längst? Eller så långt som möjligt?
Känns lite som ett resonemang jämfört med att designa en bil för att den ska köra av vägen.
sen skriver du att orgaflaten greppar kulorna bättre (klart som f*n, det är ju det flathopen är till för).
Och vad händer när den greppar kulan bättre?
Jo, en bättre backspin, som ger en längre kulbana innan den börjar dimpa neråt.
Och sen Wideboren som skapar luftkonen för att kulbanan inte ska störas i pipan och på så sätt ge en längre och stabilare kulbana.
Det är väl en så lång och stabil kulbana man vill ha, så varför skulle orga inte designa för att gå Längst? Eller så långt som möjligt?
Känns lite som ett resonemang jämfört med att designa en bil för att den ska köra av vägen.