M4 v2 elproblem
M4 v2 elproblem
Tjena, efter många timmar meckande så skulle bössan fungerat perfekt. Trött som jag var vid sista ihopmonteringen så tänkte jag halvvägs genom ihopmonteringen att jag borde testa gearboxen så att allt ligger rätt med mera.
(En komplett gearbox sitter nu i lower reciever kopplat med ett mosfet gate 3.2 och med ett batteri)
Jag trycker på avtryckaren å inget händer. Prövar igen och märker att batteriet vibrerade och tillslut kom lite härlig rök. Har nu lyckats bränna batteriet..... fan. Hade glömt att koppla in motorn.... aja. Kopplar in motorn och ett nytt batteri. Kopplar in nya batteriet och ser att mosfeten hoppar igång. Trycker på avtryckaren inget händer. Prövar att koppla förbi mosfetet (batteriet direkt in i bössan). Gearboxen drar iväg ett skott med säkring på och utan att jag trycker på avtryckaren..
Slutsats. Gearboxen fungerar till den del att den kan dra runt.
Mosfeten verkar fungera då den indikerar en startup med dess lampor.
Frågan: va fan ska jag göra nu?
(En komplett gearbox sitter nu i lower reciever kopplat med ett mosfet gate 3.2 och med ett batteri)
Jag trycker på avtryckaren å inget händer. Prövar igen och märker att batteriet vibrerade och tillslut kom lite härlig rök. Har nu lyckats bränna batteriet..... fan. Hade glömt att koppla in motorn.... aja. Kopplar in motorn och ett nytt batteri. Kopplar in nya batteriet och ser att mosfeten hoppar igång. Trycker på avtryckaren inget händer. Prövar att koppla förbi mosfetet (batteriet direkt in i bössan). Gearboxen drar iväg ett skott med säkring på och utan att jag trycker på avtryckaren..
Slutsats. Gearboxen fungerar till den del att den kan dra runt.
Mosfeten verkar fungera då den indikerar en startup med dess lampor.
Frågan: va fan ska jag göra nu?
Re: M4 v2 elproblem
Är det en programmerbar mosfet? Isf programmera den innan du kopplar in den i vapnet.
Har du installerat båda signalkablarna från mosfet till trigger kontakterna? Och + respektive - direkt till motor?
Så ska en korrekt installerad mosfet vara: Har du rätt polaritet? Att - & + från batteri går in på - & + på mosfet och motor?
Har du installerat båda signalkablarna från mosfet till trigger kontakterna? Och + respektive - direkt till motor?
Så ska en korrekt installerad mosfet vara: Har du rätt polaritet? Att - & + från batteri går in på - & + på mosfet och motor?
Re: M4 v2 elproblem
Svar ja. Det är en redan programerad mosfet. Bössan med mosfet har fungert innan. Så allt är kopplat som de var innan då de fungerade.Maercosh skrev:Är det en programmerbar mosfet? Isf programmera den innan du kopplar in den i vapnet.
Har du installerat båda signalkablarna från mosfet till trigger kontakterna? Och + respektive - direkt till motor?
Så ska en korrekt installerad mosfet vara: Har du rätt polaritet? Att - & + från batteri går in på - & + på mosfet och motor?
Kan någon av kablarna efter mosfetet bränts av vid batteribranden?
Re: M4 v2 elproblem
Hur kunde du göra det utan att löda om bössan? Då betyder det alltså att du kopplat batteriet direkt till motorn och avtryckaren har ingen funktion. Så här : Och då kvittar det om du har säkring på eller inte eftersom du inte har en brytare mellan batteri och motorpoppop skrev:Prövar att koppla förbi mosfetet (batteriet direkt in i bössan)
EDIT: Jag skulle börja med att plocka isär gearboxen och ta ut motorn, sätta batteriet direkt till motorn och se så att motorn snurrar (när den inte är i gearboxen)
Då har du uteslutit motorn ur problematiken.
Efter det skulle jag löda fast båda signalkablarna från mosfet till trigger contacts. Efter det skulle jag installera motorn och verkligen kolla noga så att (+) på motor går till (+) på mosfet och (-) till (-) såklart
Re: M4 v2 elproblem
Hmm om man utgår att jag kopplat som den ovan illustrerande bilden så förklarar de ju att motorn drog igång när jag kopplade igång batteriet på mosfetets plats. Så motorn fungerar eftersom den då drog runt ett varv.Maercosh skrev:Hur kunde du göra det utan att löda om bössan? Då betyder det alltså att du kopplat batteriet direkt till motorn och avtryckaren har ingen funktion. Så här :Och då kvittar det om du har säkring på eller inte eftersom du inte har en brytare mellan batteri och motor
EDIT: Jag skulle börja med att plocka isär gearboxen och ta ut motorn, sätta batteriet direkt till motorn och se så att motorn snurrar (när den inte är i gearboxen)
Då har du uteslutit motorn ur problematiken.
Efter det skulle jag löda fast båda signalkablarna från mosfet till trigger contacts. Efter det skulle jag installera motorn och verkligen kolla noga så att (+) på motor går till (+) på mosfet och (-) till (-) såklart
Då bör de alltså vara mosfetet? Men den börjar ju iaf lysa vid ikopplande av batteri. Kan den möjöigtvis också ha bränts?
Re: M4 v2 elproblem
Vet inte hur du skulle kunnat bränna mosfeten, tror även det ska kvitta vilket håll man sätter signalkablarna åt. Men kolla däremot så att batteriets (-)kabel går in på (-) på mosfet, och att (-) ut från mosfet går in på (-) på motorn.
Har du mosfeten åt rätt håll? Så att batteriet går in på ingången och inte utgången
EDIT: Det underlättar om du använder röd och svart kabel så att du inte blandar ihop (+) och (-). Även röda och vita krympslangar för att lättare hålla isär saker!
Har du mosfeten åt rätt håll? Så att batteriet går in på ingången och inte utgången
EDIT: Det underlättar om du använder röd och svart kabel så att du inte blandar ihop (+) och (-). Även röda och vita krympslangar för att lättare hålla isär saker!
Re: M4 v2 elproblem
Om det är kopplat enligt schemat soelar det ingen roll hur signalkablarna är kopplade.
Kolla så att kablarna är kopplade på följande sätt:
- En signalkabel till vardera avtryckarpol. Ta den ena och löd den på ena kontakten och den andra på den andra.
- Minuskabel från motorn till minusport på deans. Minisporten är den som är horisontell. Pluskabel från motor till plusport på samma deans som ovan. Se till att ha kabelskor på kablarna till motorn. Löd ej fast kablarna direkt på motorn! Blir ett helvete att serva.
- Minuskabel på batteri till minusport på deans.
Pluskabel till plusport på deans.
- Om du ej vill ha deans på batteriet, klipp tamya kontakten och löd en deans på den.
Det sitter en inbyggd elektronisk säkring i mosfeten som ska skydda mot kortslutning.
Som ovan talare nämnde. Se till att ha röd och svart kabel. Samt krympslangat i röd och svart. Finns på Kjell och Co.
Kolla så att kablarna är kopplade på följande sätt:
- En signalkabel till vardera avtryckarpol. Ta den ena och löd den på ena kontakten och den andra på den andra.
- Minuskabel från motorn till minusport på deans. Minisporten är den som är horisontell. Pluskabel från motor till plusport på samma deans som ovan. Se till att ha kabelskor på kablarna till motorn. Löd ej fast kablarna direkt på motorn! Blir ett helvete att serva.
- Minuskabel på batteri till minusport på deans.
Pluskabel till plusport på deans.
- Om du ej vill ha deans på batteriet, klipp tamya kontakten och löd en deans på den.
Det sitter en inbyggd elektronisk säkring i mosfeten som ska skydda mot kortslutning.
Som ovan talare nämnde. Se till att ha röd och svart kabel. Samt krympslangat i röd och svart. Finns på Kjell och Co.
DownOne Backstage Crew
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/
Re: M4 v2 elproblem
Hehe, jag hade inga kabelskor hemma och hittade ingen affär med lagom stora så jag lödde dit direkt på... Blir ett helvete om man gör småuppgraderingar hela tiden..Down_BSC skrev:Löd ej fast kablarna direkt på motorn! Blir ett helvete att serva.
Re: M4 v2 elproblem
Satt det inga original då? Jag klippte mina från original kablaget så nära kontakten som möjligt, lödde ny kabel direkt på kontakten (slipa lite först) och sen krympslang. Blev klockers!
DownOne Backstage Crew
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/
Re: M4 v2 elproblem
Får ta och köpa dessa till nästa gång jag plockar ner den och göra det ordentligt:http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... lsor-21768Down_BSC skrev:Satt det inga original då?!
Problemet med kabelskor brukar ju dock vara att de knäcks om man tar bort och sätter dit de för många gånger