Vilken kabel ska man välja?
Vilken kabel ska man välja?
Ska löda om elsystem i min kompis g36 och ska installera en mosfet, vet dock inte vilken kabel man ska använda. Hittar vanlig RK 1,5mm kopplingskabel för bla. elcentraler. Men hittar ingen i silikon. Var kan man få tag på detta ?
Han ska använda 7,4/11,1V LiPo så räcker 1,5mm?
Han ska använda 7,4/11,1V LiPo så räcker 1,5mm?
Re: Vilken kabel ska man välja?
Jag kör 1.5mm silikonkabel i det mesta, spelar också nästan uteslutande med 11.1v LiPo.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... mm--p67314
Edit: Vafalls! Kocken hann före!
http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... mm--p67314
Edit: Vafalls! Kocken hann före!

ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Re: Vilken kabel ska man välja?
ska även löda i en v2 gearbox, är det möjligt att trycka i 2,5mm? eller är det helt omöjligt?
Re: Vilken kabel ska man välja?
Tveksamt, risken är att motorn kommer skala kabeln när du sätter i/tar ur/skjuter, även om du får in den i gearboxen.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Re: Vilken kabel ska man välja?
Skulle säga att bara 1,5mm kräver en del jobb (förmodligen beroende på gearboxskal).Maercosh skrev:ska även löda i en v2 gearbox, är det möjligt att trycka i 2,5mm? eller är det helt omöjligt?
Jag håller på och byter till ovan länkad 1,5mm kabel i min V2. Har dragit om kablarna då jag har satt in en mosfet, så det är bara en tunn signalkabel som går upp till triggern, båda motorkablarna går ut genom den bakre genomföringen mot pistolgreppet. Genom det kan man få så att det bara en är tunn kabel som passerar förbi under motoraxeln = mindre risk för att skava mot motorns axel/kugg.
För att få in detta har jag behövt modda följande på skalet:
- Slipa ner pinnarna som normalt håller kablaget nere (i rännan i bakkant)
- Fila upp genomgången längst bak, tog lite ur båda halvorna
- Fila upp genomgången mot motorn, tog lite ur båda halvorna
- Fila upp bakre genomgången i pistolgreppet
Optimalt är att sätta krympslang där kablarna går in/ut genom skalet samt kring dem ställen det kan skava. Det får dock inte plats.
Fick istället dra ett varv med eltejp för att iaf ge lite extra skydd.
Det blir också jävligt trångt i buffertuben. Det är ju en specialbricka där som används för att spänna buffertuben mot lowern.
Kablarna ska gå under den genom en ganska smal passage. Är pilligt redan med originalkablaget. Tight som fan med signalkabel samt 1,5mm.
Har svårt att se hur man skulle kunna få in något grövre än 1,5mm utan att modda rejält.


DownOne Backstage Crew
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/
Re: Vilken kabel ska man välja?
Så drog alltså båda 1,5mm kablarna ut genom det första hålet?(det vänster om motorn). Tror det är vanligast att man tar ena strömkabeln i höger och andra vänster, men då kanske det skaver på kablarna eftersom signalkabel också måste gå där.
Får försöka få tag på en dremmel så jag kan fila ut onödig metall som är ivägen
kan förstå att det inte går att skruva dit buffertuben om det är en mosfet ivägen, men går det inte att sätta in mosfeten i röret efter att man skruvar i den. Då kan man ju använda båda hålen på kolven till att förvara batteri.
Skrev fel i inlägget: hade tänkt 1,5+mosfet i V2 gearbox och 2,5+mosfet i V3 gearbox vilket kanske är möjligt då kablarna går externt
Får försöka få tag på en dremmel så jag kan fila ut onödig metall som är ivägen
kan förstå att det inte går att skruva dit buffertuben om det är en mosfet ivägen, men går det inte att sätta in mosfeten i röret efter att man skruvar i den. Då kan man ju använda båda hålen på kolven till att förvara batteri.
Skrev fel i inlägget: hade tänkt 1,5+mosfet i V2 gearbox och 2,5+mosfet i V3 gearbox vilket kanske är möjligt då kablarna går externt
Re: Vilken kabel ska man välja?
Ja precis. Båda motorkablarna genom det vänstra hålet. Original sitter dem ut genom både höger och vänster, men då korsar den ena kabeln hålet där man sätter in motorn, vilket skapar en viss risk att skava av ytterhöljet på kabeln när man tar i och ur motorn om den inte ligger helt platt mot botten på skalet. Därför tyckte jag att det var mer safe att dra båda genom det vänstra hålet. Tycker också att dem hamnar bättre i pistolgreppet. Eftersom båda ligger på samma sida blir det mer plats till motorn än original. Det gör också att motorn inte skaver mot kablarna, för det gjorde den på min från början eftersom det var så trångt.
Du behöver absolut ingen Dremel. Jag använde det endast till att slipa ner pinnarna. Resten gjorde jag med små rundfilar. Tyckte heller inte att det var nån större skillnad mellan diamantfil och en vanlig metallfil i detta fallet. Skalen är gjorda av en relativt mjuk blandning.
Det är klart att man kan sätta in mosfeten i röret efteråt, bara kablarna räcker ut genom röret så att du kan sätta i dem. Jag hade gjort mina kablar så att mosfeten precis fick plats när den var inkopplad. Problemet var bara att det inte gick att koppla in den med kontakterna inuti röret, finns ju inget att hålla emot med.
Så jag fick göra om och göra rätt. Men det är väl så man lär sig antar jag. 
Btw, kan verkligen rekommendera denna silikonkabel. Så sjukt mycket enklare att jobba när kabeln är medgörlig. Min hade en ganska stiff kabel från början, som är ett helvete att försöka vika in i kolvröret m.m. Allmänt bångstyrig typ. Silikonkabeln är istället väldigt följsam, vilket gör allt hundra gånger enklare. Om du har problem att få kablarna att ligga på plats i skalet när du ska stänga det, testa med lite eltejp. Det gjorde att kablarna kilade fast pyttelite i min så att dem låg still.
Du behöver absolut ingen Dremel. Jag använde det endast till att slipa ner pinnarna. Resten gjorde jag med små rundfilar. Tyckte heller inte att det var nån större skillnad mellan diamantfil och en vanlig metallfil i detta fallet. Skalen är gjorda av en relativt mjuk blandning.
Det är klart att man kan sätta in mosfeten i röret efteråt, bara kablarna räcker ut genom röret så att du kan sätta i dem. Jag hade gjort mina kablar så att mosfeten precis fick plats när den var inkopplad. Problemet var bara att det inte gick att koppla in den med kontakterna inuti röret, finns ju inget att hålla emot med.


Btw, kan verkligen rekommendera denna silikonkabel. Så sjukt mycket enklare att jobba när kabeln är medgörlig. Min hade en ganska stiff kabel från början, som är ett helvete att försöka vika in i kolvröret m.m. Allmänt bångstyrig typ. Silikonkabeln är istället väldigt följsam, vilket gör allt hundra gånger enklare. Om du har problem att få kablarna att ligga på plats i skalet när du ska stänga det, testa med lite eltejp. Det gjorde att kablarna kilade fast pyttelite i min så att dem låg still.
DownOne Backstage Crew
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/
Re: Vilken kabel ska man välja?
I en V3 ska det inte vara några problem att köra 2.5. Möjligen om du har någon form av genomdragning som är trång någonstans, men på en G36 t ex bör det funka fint.Maercosh skrev:Skrev fel i inlägget: hade tänkt 1,5+mosfet i V2 gearbox och 2,5+mosfet i V3 gearbox vilket kanske är möjligt då kablarna går externt
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Re: Vilken kabel ska man välja?
Tack för svaren! Nu kommer förhoppningsvis min första omlödning gå bra 
