MK46, noob guide

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Welle

MK46, noob guide

Inlägg av Welle »

Jag vill försöka ge mig på att bygga en korrekt MK46 understödsbössa. Jag brukar sällan bry mig om att det ska se 100% korrekt ut men jag tänkte att jag skulle ge den en chans.
Det jag har att utgå ifrån är en A&K mk46, denna;
Bild
Vad ska jag göra för att den ska bli så lik som möjligt an MK46 Mod 0 (vad står mod 0 för?)

Enligt Wiki ;
Bild
"Mk 46 Mod 0
This is a variant of the special purpose weapon adopted by USSOCOM. The program, which led to both the Mk 46 and Mk 48, was headed by the US Naval Special Warfare Command (NAVSPECWAR). Like the SPW, the carrying handle, magazine insertion well, and vehicle mounting lugs have been removed to save weight. However, the Mk 46 retains the standard M249 plastic buttstock instead of the collapsible buttstock used on the SPW. The Picatinny rail forearm also differs slightly from the SPW. The Mk 46 has the option of using the lighter SPW barrel or a thicker, fluted barrel of the same length."

-Mk46 kan således inte ta m4 magasin, detta döljs enkelt med patronbandet
-Båda har fluted barrel så den behöver inte fixas
-Stocken är korrekt vad jag kan se
-Den har ingen bärhandtag
-A&K´s har stödben, detta måste bort
-Magasin, hur är det med detta, använder man stora magget eller är det 100 skotts tygmag som gäller?
-Flamdämparen ser lika dan ut, däremot så är A&K´s för lång. Vet inte hurvida man an korta ner den på A&K, får kolla det.

Hur är det med RP/Acog ect. Vad funkar ut om det ska vara korrekt?
Vad för slags främre grepp är brukligt? grip-pod? eler kan man komma undan med en m900?
Lite finare, lite bättre

Frost

Re: MK46, noob guide

Inlägg av Frost »

På wiki bilden ser det ut som att stödbenen är kvar, bara fällda bakåt.
Så dom kan ju vara kvar isf.

Eller ser jag fel?

Killen_med_skorna

Inlägg av Killen_med_skorna »

De stödbenen är dock nästintill omöjliga att få tag i som vanlig dödlig. Således är det bättre för utseendets skull att strippa dem helt. Har du tänkt att modifiera magbrunnen så att den får en "slankare" profil, dvs blir ännu svårare att se?

"Mod 0" som begrepp är själva specifikationen för bössan (typ versionsnummer). Finns ju Mod 1 också, i vilket fall heatshielden och bärhandtaget kommit tillbaka, och det övre RAS:et från Mod 0 har flyttats ned och används som undre RAS istället. Kan jämföras med t ex. US Navys Mk13 prickskyttegevär som numera utvecklats till Mod 5 (om inte längre än så t.o.m). Mk18 är ett annat exempel som ju finns som både Mod 1 och Mod 2.

Kolv kan du köra med vilken som du tycker är bekvämast då alla 3 varianter har setts på bild i RS-sammanhang. Även med boxmaggen är det vilket som såvida du inte kör de där rundade "pungmaggen"... Dvs antingen den lilla kantiga tygkassetten, eller den stora plastlådan.

Angående RP så är det på bilden M68 (Aimpoint Comp M2) med standardfästet för amerikanska armén.

Just det, gasregulatorn måste bort också!
Senast redigerad av 1 Killen_med_skorna, redigerad totalt 0 gånger.

Stygge

Inlägg av Stygge »

patron.jpg
Detta är en eftermiddags jobb på en G&P MK46. Fördelen med just G&P är att den matar underifrån och magasinbrunnen därmed kan tas bort utan att påverka funktionen.
Är inte så jättesvårt att få bort magasinmatningen, en bit plåt, hårdlod och spackel.

Och ja, jag kunde varit lite noggrannare med finspacklet men det syns inte om man inte sätter snoken mot ytan.

Färgen är vattenbaserad akryl från Modelmaster, färgen heter Gunmetal vill jag minnas och den var verkligen spoton mot originalfärgen.

Killen_med_skorna

Ser bra ut Stygge!

Lundmark

Inlägg av Lundmark »

Supertråd då jag också är ägare av en Mk46, ni får ursäkta min ovishet men vad exakt är det som Stygge har tagit bort? Är det fästet under bössan som håller fast magget eller? Har en STAR mk46, vet ej om det ska vara något annorlunda i konstruktionen.

MVH

Pontus
9th RSG [Rescue Squad Gothia]

Affärsredovisningar

Killen_med_skorna

Precis så! Har du en Star Mk46 kan jag säga att den på det hela taget är helt ok, när det kommer till det externa. Förutom att den är i plast då... Så du behöver nog inte oroa dig ;)

Lundmark

Inlägg av Lundmark »

Ok där har vi svaret :) Jo, har nog tänkt att gå över till en G&P med tiden, börjar bli lite trött på att den väger så lite :)

Affärsredovisningar

Killen_med_skorna

G&Ps Mk46 är den mest korrekta hittills skulle jag tro. Tyvärr har den inte samma superba gearboxlösning som t ex CA/A&K samt Star.

Lundmark

Inlägg av Lundmark »

Så kanske det är, har inte kollat in så mycket på just gearboxlösningen, magasinet gillar jag dock, kör med en PEQ box just nu för batteriet och skulle vara gött att kunna gömma det i magget. Stars magg är ju så små så mina Lipon passar inte riktigt där :)

Affärsredovisningar

Skriv svar