Diskussion/frågor om "pang"-regeln [split]
Re: Era bästa "nej ni missade mig" storys.
han menar att en 90fjäder kostar typ 50:-
Kan man inte skjuta, kan man inte panga. Såvida inte arrangören bestämt annat då, det finns ju en del special på cqb-lir tex.
Man kan tycka vad man vill om det, men det är så det spelas iaf.
(som ni spelar, kan man ju tex springa runt med bössan pekandes mot marken och instapanga alla som kommer i närheten)
Kan man inte skjuta, kan man inte panga. Såvida inte arrangören bestämt annat då, det finns ju en del special på cqb-lir tex.
Man kan tycka vad man vill om det, men det är så det spelas iaf.
(som ni spelar, kan man ju tex springa runt med bössan pekandes mot marken och instapanga alla som kommer i närheten)
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------
Nej, riktigt så funkar det inte... Men jag orkar inte ta argumentationen här då alla vänder allt till extremfall och idiotiskt beteende. Airsoft är en sport/hobby/whatever som handlar om ärlighet, så även med pang-regeln. Sista antalet spelen jag varit på har pang-regeln funkat så. Så att säga "Det är så det spelas, kanske stämmer hos er, men inte där jag spelar. Diskussionen är som sagt off topic, och hör inte hemma här. Är det någon mer som tycker jag har fel får ni väl skicka ett pm.
Edit: Citerar lite snabbt som det funkar där jag spelar.
Edit: Citerar lite snabbt som det funkar där jag spelar.

Man ersätter alltså inte hela proceduren, utan enbart själva skottet för att den andra ska få slippa smärtan.here are the rules for bangs, and knife kills, from rulebook of the group i regularly play with.
8 Surrender, BINGO! BANG!
8.1 A Surrender, BINGO! BANG! can come from any direction!
8.2 Gun must be working, loaded pointed at target as initial requirement!
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.
Det känns lite som att många här överdriver det användande jag beskriver. Självklart ska man ju inte springa omkring och panga allt på 10m avstånd.. Det jag menar är bara att som vi spelar så pangar vi när man är tydligt under sitt säkerhetsavstånd, och där man RS sett hade skjutit med sitt primära vapen. Dvs, vi pangar på det avståndet för att inte rucka på realismen och dra ett sidearm istället. Precis som Titan säger, ska man panga måste man ha möjligheten att skjuta också, men väljer istället att, med vapnet höjt och siktet på fienden, panga, för att spara på smärtan.
Det har även visat sig vara behändigt för nybörjare som ännu inte har ett vapen som gör 100. Så spelar vi här iallafall. Slut på den diskussionen, säg vad ni vill om det. Jag är inte ensam om denna tankebana.
Det har även visat sig vara behändigt för nybörjare som ännu inte har ett vapen som gör 100. Så spelar vi här iallafall. Slut på den diskussionen, säg vad ni vill om det. Jag är inte ensam om denna tankebana.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.
Tillbaks till grundämnet tack
Skapa en ny tråd om pangregeln om ni vill fortsätta diskutera den!
Här vill i alla fall jag läsa om fler dråpliga situationer!
----------------------------------------------------------------------------------------------
Tråd skapad ser jag. Bra jobbat.
//Droopfy

Skapa en ny tråd om pangregeln om ni vill fortsätta diskutera den!
Här vill i alla fall jag läsa om fler dråpliga situationer!

----------------------------------------------------------------------------------------------
Tråd skapad ser jag. Bra jobbat.
//Droopfy
Senast redigerad av 1 Droopfy, redigerad totalt 0 gånger.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137
Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"
Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"
-
Re: Diskussion/frågor om "pang"-regeln [split]
Jag vill bara belysa min oro över att man överhuvudtaget låter nybörjare spela med bössor som man "antar går snabbare då de är billigare" istället för att bara be dem sätta i en 90-fjäder och slippa oroa sig.
Nybörjare överlag skall inte ha högre trim om de inte är vana skyttar. Till exempel är det värsta jag vet när folk "James Bond'ar" runt hörn, dvs utgår med pipan mot taket, och sänker den i takt med att hörnet rundas. Första reflexskottet som dras av vid kontakt är garanterat innan vapnet är hela vägen nere, dvs i ansiktshöjd. De som har vapnet sänkt och höjer pipan runt hörn sätter första skottet i benet. En ovan spelare som dessutom hanterar vapnet så som det faller denne in (pga rutinbrist) kan skada någon med en 130+ bössa.
Och ja, jag antar att jag just gick OT i en tråd som särställts pga OT. Aj aj...
Nybörjare överlag skall inte ha högre trim om de inte är vana skyttar. Till exempel är det värsta jag vet när folk "James Bond'ar" runt hörn, dvs utgår med pipan mot taket, och sänker den i takt med att hörnet rundas. Första reflexskottet som dras av vid kontakt är garanterat innan vapnet är hela vägen nere, dvs i ansiktshöjd. De som har vapnet sänkt och höjer pipan runt hörn sätter första skottet i benet. En ovan spelare som dessutom hanterar vapnet så som det faller denne in (pga rutinbrist) kan skada någon med en 130+ bössa.
Och ja, jag antar att jag just gick OT i en tråd som särställts pga OT. Aj aj...
The Ammunition Magician
Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia
Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia
Som med allt annat måste man väl hitta ett mellanläge här som funkar för alla. Hade jag en bössa med 40m säk skulle jag definitivt kunna tänka mig att panga på väldigt nära avstånd, men att börja skrika pang över större avstånd t.ex. 30m funkar givetvis inte. Imho får man alltid panga istället för att skjuta men då ska det vara solklart att man träffat fienden annars. Väljer man att inte ta träff av detta får man väl helt enkelt ta en riktig träff.
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
They who dine on lost souls know only hunger
Pangregeln borde inte finnas, har du det övertaget över en spelare, att du kan säga pang, så kan du likväl sätta en kula i västen eller annat oömt ställe.
Att använda pangregeln som sidearm funkar ju bara inte. Har man inte råd att klippa ner sin fjäder alternativt köpa en ny fjäder för 100kr så har du förmodligen inte råd att ladda batterierna till bössan / köpa kulor att skjuta ut ur bössan.
Själv har jag en fin liten patch där det står: skjut mig, jag tar inte pang. Många som blivit arga när de pangat och jag inte tar den.
Att använda pangregeln som sidearm funkar ju bara inte. Har man inte råd att klippa ner sin fjäder alternativt köpa en ny fjäder för 100kr så har du förmodligen inte råd att ladda batterierna till bössan / köpa kulor att skjuta ut ur bössan.
Själv har jag en fin liten patch där det står: skjut mig, jag tar inte pang. Många som blivit arga när de pangat och jag inte tar den.
Det kan jag förvisso faktiskt hålla med om. Att sätta en kula i t.ex. väst eller ben, knäskydd osv bör inte vara svårt på dom avstånden det handlar om. Samtidigt uppskattar ju vissa att inte bli skjutna och personligen skulle jag nog inte ha den tilliten för andra spelare att jag medvetet skulle be dem skjuta mig på så nära håll då man istället kan panga.
-GU06
They who dine on lost souls know only hunger
Där jag har spelat så har "pang" fungerat bra.
Det har oftast rört sig om avstånd runt enstaka metern.
Nån som rundar ett hörn/dörrpost och har en pipa i magen, dom brukar uppskatta ett pang då
Jag spelar med sunt förnuft och tycker det e schyst att ge folk chansen att slippa bli skjuten på jättekorta avstånd.
Tar de inte pangen får de gott räkna med en kula istället.
Men alla e ju olika och har olika inställning till allt. Tycker att det är upp till Arr att tillåta/förbjuda Pang på spel.
De flesta regler går ju att missbruka om man nu e sån, typ som att viska pang för att inte bli upptäckt etc.
Enbart dålig stil isf. Det är trots allt en gentlemanna-hobby, så spela schyst.
//BG
Det har oftast rört sig om avstånd runt enstaka metern.
Nån som rundar ett hörn/dörrpost och har en pipa i magen, dom brukar uppskatta ett pang då

Jag spelar med sunt förnuft och tycker det e schyst att ge folk chansen att slippa bli skjuten på jättekorta avstånd.
Tar de inte pangen får de gott räkna med en kula istället.
Men alla e ju olika och har olika inställning till allt. Tycker att det är upp till Arr att tillåta/förbjuda Pang på spel.
De flesta regler går ju att missbruka om man nu e sån, typ som att viska pang för att inte bli upptäckt etc.
Enbart dålig stil isf. Det är trots allt en gentlemanna-hobby, så spela schyst.
//BG
Blackgoat_m10 på instagram.
Hoppade ner från en sten bakom en motståndare och sa pang för att han hade T-shorta och jeans och ville skrämmas lite
men inte hoppa på honom och leka Ezio och riskera att han får en hjärtattack.
Han tog träff och var glad att jag inte sköt eller hoppade på honom (det var sjukt hett och många spelade i T-shortor.
Pangregeln är bra så länge den är en gentlemannagrej och inte alternativ till sidearm.

men inte hoppa på honom och leka Ezio och riskera att han får en hjärtattack.
Han tog träff och var glad att jag inte sköt eller hoppade på honom (det var sjukt hett och många spelade i T-shortor.
Pangregeln är bra så länge den är en gentlemannagrej och inte alternativ till sidearm.