Jag sitter i ett skede där jag planerar att byta ut min pipa till min sniper bössa.
När jag började leta runt lite efter vad som finns att tillgå så konstaterade jag ganska snabbt att det finns en hel del val att göra.
Jag inser ju att det kommer att bli en hel del diskutioner om vad/varför och hur man spelar. Men jag skulle gärna en då vilja höra lite erfarenheter som folk har. Gärna både fördelar och nackdelar.
Jag äger en ARES AW338 Co2 Bolt Action Sniper
Till detta geväret levererades 6.03 mm pipa tillverkad av koppar som original. Den är 650mm lång och ser (vad jag vet) ut som vilken pipa som helst.
Länk till säljarens sida.
http://frysen.nu/produkt.php?viewCategory=2&item=16163
Vill bara påpeka att jag är medveten om att det är mer jobb än att byta pipan. Men detta är det som känns best osäkert just nu.

Jag planerar att använda detta geväret som en long range sniper i stora öppna miljöer.
Jag vill INTE att det ska vara någon ekonomisk diskution.
Så om man ska börja denna diskutionen så tycker jag ju att man ska börja med se över vad man ska ha för märke. Och helt ärligt så är detta en enda stor djungel för mig. Jag har försökt att läsa runt på andra forum/siter och generellt sett så hittar jag inget märke som sticker ut. Jag inser ju att det finns allt ifrån sämre märken till "Rolex" modellerna. Fick en rekommendation från en god vän som tyckte att en PDI är det bästa valet. Men jag hittar ju även Angel Costums, Madbull, osv. så jag skulle gärna vilja höra folks åsikter och erfarenheter runt dom olika märkes tillverkarna.
Så min andra fråga.Vilket matrial ska man välja på sin pipa. Första tanken jag fick var ju att man vill ha något som fungerar och håller i längden. Så då blev ju tanken direkt en pipa tillverkad av stål. Men stål kan ju också vara sprött och spricka lätt. Så här igen då vad har folk för åsikter och erfarenheter?
3:e frågan. Då faller vi ju helt klar på pipans diameter. 6.01, 6.02, 6.03? Min egna tanke blir ju att ju tightare pipa desto mindre gas läckage runt kullan medan den färdas genom loppet. Mindre diameter med för ju även bättre precision då kulan inte har lika mycket utrymme att röra sig på i pipan. Nackdelarna blir ju här att vapnet blir mera känsligt mot smuts och vilken typ av ammuntion man använder. Jag inser ju att man får gå på riktigt högkvalitets ammo i detta läget samt att jag får se till att underhålla denna pipan mera då den kommer bli känsligare för smuts.
Men jag är inte helt inställd på att jag ska skaffa en 6.01. Så folk får gärna ge mig fördelar / nackdelar med 6.02 och 6.03 pipor också.
Min sista fråga blir helt enkelt tillgänglighet. Jag är inte helt främmande för att beställa saker utomlands men det finns ju fördelar med att man kanske kan hitta saker inom Europa / EU.
Happy hunting
//Nutcase