Val av G36 + lite random-funderingar

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Endymion

Val av G36 + lite random-funderingar

Inlägg av Endymion »

Hallå,

När jag började intressera mig för airsoft så var det en Umarex g36c (sportline-varianten från cybairgun) som hägrade mest. Sedan kom den i skymundan och har istället handlat på mig en fin metall-mp5, en m9 sidearm och en rolig 3-burst M56C. Grejen är den att jag fått tillfälle att klämma på en G36 och jag gillar verkligen designen, utformningen, att den är lika lätt att manövrera oavsett om du är höger eller vänsterskytt (jag är högerhänt, men vänsterskytt, haha).

Ja, ni förstår ju var jag vill komma. Ett inköp av detta vapen känns oundvikligt, men så var det då frågan vilken variant som bör väljas. Var först inne på en JG 608-3 från taiwangun. Gillar utseendet på G36K bättre än G36C men det är inte hugget i sten. Läst högt och lågt, kollat massvis av recensioner och sammanfattningsvis har jag fått uppfattningen om att den är väldigt prisvärd, ser lite plastig ut än vissa andra modeller men att den har en stabil interiör, vilket jag ser som prio-1. Lite plastigt utseende kan jag leva med. Kan ju tillägga att prisvärdhet och funktion är en hög prio för min del (högre än då jag redan slängt ut lite väl mycket pengar på kort tid. Inte tänkt att kosta på endera modell någonting internt (på ett tag) utan stock-prylarna ska duga ett tag.

När jag näst intill hade bestämt mig började SRCs g36 gen III fånga intresset. Visserligen 40E dyrare men utifrån vad jag utläst verkar den ha en något bättre utseende (mer autentiskt material, inte högglansig ABS), bättre motor och marginellt bättre interiör.

Jag har hur som helst svårt att välja så därför efterfrågar jag lite åsikter från folk här. Hör förstås helst åsikter från er som har egna erfarenheter av modellerna i fråga, även om allas generella åsikter är välkomna.

Jag har skummat igenom lite andra g36-trådar men min sökfunktion strular så har inte kunnat söka mer specifikt på jämförelser.

Åh ja just det, förutom vapnet självt har jag nu tänkt ta steget till Li-Po. Har inget behov av en monster-rof så 7.4V duger gott och väl då det sliter mindre på gearbox. Tänkte lägga till ett par från taiwangun (7.4V 1800mAh 20C) som hade ungefär samma storlek (alltså mått) som ett 8.4V NiMh av mini-typ. Baktanken är förstås att det ska ligga någorlunda stadigt i handguarden eftersom Li-Po helst inte ska utsättas för så mycket stötar (och batteriutrymmet är ju typ sämst på G36orna). Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar?

Ok känns som jag gjort en kort historia lång. Min plånbok tycker att jag ska välja JG. Där har jag dessutom valet att kasta med ett 9.4V NiMh till att börja med (plus att ett 8.4V följer med, inget batteri följer med SRCn) för att spara lite pengar och köpa Li-Po + laddare vid senare tillfälle. Samtidigt kan jag inte skaka av mig känslan att jag skulle bli mer nöjd med SRCn trots extrakostnader. Ge mig era åsikter kära vänner! Varför inte kasta in några fler alternativ inom samma prisklass så jag får mer huvudbry? :roll:

ministry

Re: Val av G36 + lite random-funderingar

Inlägg av ministry »

Har dålig koll på G36:orna, men för nybörjarbössor är ju både JG och Cyma ruskigt stabila för priset. Jag själv kör ingenting annat än kinakloner (dock helst fullstålsmodellerna när det kommer till AK) som fixas upp med RS-detaljer. Jag har faktiskt aldrig ens öppnat varken min Cyma eller min Kalash, och då kör jag ändå med 11.1v-LiPo utan potatismosfet eller andra teknikaliteter. Hittills har mina kalashnikover inte svikit mig. Cyman har både badat och tappats tre meter rakt ner på sten...

Vad gäller LiPo tipsar jag återigen om HobbyKing. LiPon som har, enligt min erfarenhet, bland marknadens bästa prestanda, för runt ~9 USD batteriet (och superbillig frakt!) är inte helt illa.

Med risk för att låta tråkig och som alla andra... Köp en billig och bra bössa, ett LiPo, magasin, och kör igång! Du kommer lägga en massa pengar på en perfekt bössa sedan ändå, oavsett om du väljer JG eller SRC som första karbin.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Endymion

Inlägg av Endymion »

Mjo jag har läst extremt mycket och JG och Cyma verkar ju alltid prisvärda (min mp5 är ju från Classic Army och den har redan behövt en hel del kärlek trots det fina namnet, hehe). Men har hört nästan uteslutande lovord om SRCs interiör så jag funderar väl mest på om den är värd den extra kostnaden mot JGs (som jag också hört bra om).

Hobbyking är jag medveten om, då jag har en svåger som pysslar med RC som jag brukar hjälpa med diverse beställningar därifrån :). Anledningen till att jag tänkte kasta med ett LiPo från taiwangun var kort och gott att slippa beställa från olika ställen mer än nödvändigt och det blir ingen skillnad i frakt. Köper jag från hobbyking så tillkommer frakt så det billigare priset gör inte mycket skillnad. Måste iofs i lipo-scenario ha tag på en laddare, vilket billigt skräp som helst som laddar/balanserar går bra.

ministry

Inlägg av ministry »

Heh, alltså, fraktkostnaden från Hobbyking är så låg att det inte gör stor skillnad alls.

Jag köpte för inte speciellt länge sedan tre batterier, som kostade 8 dollar stycket. Frakten gick på 6 dollar, totalen var således 30 dollar. Det är mindre än i princip alla LiPon du hittar i Sverige och on par med ett enda batteri från Taiwangun. Inget ont om den sidan, jag gillar den starkt.

Du skall göra som du känner bäst för! Jag vet bara att jag ondgjorde mig och ångrade gravt att jag spenderat så mycket på batterier från både Sverige och utlandet i övrigt innan jag hittade Hobbyking.

Balanserare hittade jag för en dryg hundralapp på Röda Stjärnan. Enkel och effektiv!
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Endymion

Inlägg av Endymion »

Du har rätt, det är verkligen snuskigt billigt. Blir att lägga en beställning där på en gång. Ska kika om de inte har laddare med adapters för svenska uttag också när jag ändå är igång.

Då var dilemmat med batterier numera löst. Då återstår bara bössan... :)

edit:

lägger en beställning på 3st http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html

samt http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Input.html

Eftersom den tar 240v så har jag nog istället för stickplug-konverter (hittar ingen på sidan, bah) någon kabel sittandes i någon gammal kasserad cd-spelare eller nåt som funkar att knöla in istället :)

edit 2:

Hittade en tråd här på forumet som jag tidigare missat som behandlar mina frågeställningar väl:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... c+3#p11302

Lutar mer och mer åt en SRC.

bobeson

Inlägg av bobeson »

Adapters du ska kolla på är EU, inte svenska.

Endymion

Inlägg av Endymion »

Mjo jag vet, hittade dock inga adaptrar överhuvudtaget på sidan, men men...

fet_apa

Inlägg av fet_apa »

Om du har pengarna så välj den du tycker ser snyggast ut och verkar stabilast på utsidan. Internals är enkelt/billigt att byta efterhand, utsidan är lite svårare.
<insert 'cool' one-liner here>

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Jag köpte en SRC i veckan och tycker den känns väldigt robust. Tänkte först på en JG men insåg att det endast var ett par hundralappar upp till en SRC Gen III så valet var rätt enkelt.

Rythm

Inlägg av Rythm »

Har/har haft både en JG och en SRC genIII. SRC vinner lätt. Bättre känsla, bättre utseende, bästa magasinknappen på marknaden.

Skriv svar