Hjälp med lite mek
Hjälp med lite mek
Hej, är lite osäker om man får fråga efter sånt här här, men jag har köpt lite grejor som jag tänkte stoppa in i min g&p m16. Däremot är jag inte så jättesugen på att råka förstöra nåt så jag tänkte kolla om det fanns någon här som kan tänka säg att hjälpa till. Jag har nytt hopuphus, innerpipa, hoppgummi och fjäder som ska in.
Jag befinner mig i stockholm och betalar såklart för tiden det tar att sätta ihop allt.
Jag befinner mig i stockholm och betalar såklart för tiden det tar att sätta ihop allt.
-
Re: Hjälp med lite mek
Jag har en G&P M16A1 och den gör runt 125m/s. Perfekt för öppen/halvöppen terräng men så himla fel mitt inne i snårskogen
Men det här med fjäder då - jag hoppas att du tänker trimma ner den. För gör din bössa också runt 125 behöver du aldrig trimma upp den. Någonsin.

Men det här med fjäder då - jag hoppas att du tänker trimma ner den. För gör din bössa också runt 125 behöver du aldrig trimma upp den. Någonsin.
Mitt gamla nom de guerre i bushen: "Slavko"
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3
ska stoppa in en m110, då borde jag få runt 110 m/s om jag förstått rätt. Så det är inget supertrim pågång 

Normalt brukar man tappa lite så strax under MXXX, ex M110 ger strax under 110m/s.
Men om du gör som kocken säger, du ser till att allting är tätt, ingen luft åter ut, och du har en bra fjäder kan du hamna strax över 110 m/s.
Men om du gör som kocken säger, du ser till att allting är tätt, ingen luft åter ut, och du har en bra fjäder kan du hamna strax över 110 m/s.
Berget14 - Ranger
MERCS12 - Bamse Green Leader
Inferno Games - The Bear Tribe
Berget15 - Ranger (Juni 2017)
Black Ops 8 (Juli 2017)
Mobile Infantry 6 - H.A.T.A.L (Sep 2017)
Black Ops 8 (Nov 2017)
MERCS12 - Bamse Green Leader
Inferno Games - The Bear Tribe
Berget15 - Ranger (Juni 2017)
Black Ops 8 (Juli 2017)
Mobile Infantry 6 - H.A.T.A.L (Sep 2017)
Black Ops 8 (Nov 2017)
Med sjyst tätning kan man hamna långt över 110ms med 110fjäder
.
Jag har hyfsad tätning o kör ca 116 ms med 100fjäder.
Jag har hyfsad tätning o kör ca 116 ms med 100fjäder.
-
LOL, men det är därför helt rätt att du frågar. Helt rätt ställe
TÄTNING!? Hur ska man säga? Äuuhhh...byter du fjäder och skruvar ihop boxen lite slarvigt kan det lätt bli läckage, dvs luft som försvinner åt alla håll utom dit den ska. Det hände mig första gången jag skulle byta fjäder, trimma ner en CYMA AKM som gjorde 144m/s out of box. Satte i en M110 och trodde allt var klart. Och så gjorde bössan 63, 57, 79, 13...allt satt inte som det skulle och boxen var synligen inte ens ordentligt ihopskruvad. Gjorde om allt (tog mig en hel dag det här!) och sen gjorde bössan 127!
Nåja, idag har jag den för tajta skogsspel, dock med M85-fjäder och nu gör den 95m/s och går spikrakt upp till 50m. Grym ROF, hållit i säkert 20 spel utan minsta trassel, ovanligt många som tar träff på långa avstånd också. Det kan ha att göra med att alla kulorna kommer väldigt samlat (bytt till guardergummi i hoppen också, hoppen är skitviktig!).
En "lagom" burst = 20 kulor a 0.25g, alla landar nästan på samma punkt.
MEN HUR TÄTAR MAN DÅ?!
Alltså, riktig tätning förutom att skruva ihop boxen ordentligt...ähum, jag har aldrig gjort mer än att fetta in O-ringen inne i cylindern (eller vad det heter). Jag är bara semi-pro på det här
Det finns dock en himla massa bra folk här på forumet som vet.
Fyll gärna på någon

TÄTNING!? Hur ska man säga? Äuuhhh...byter du fjäder och skruvar ihop boxen lite slarvigt kan det lätt bli läckage, dvs luft som försvinner åt alla håll utom dit den ska. Det hände mig första gången jag skulle byta fjäder, trimma ner en CYMA AKM som gjorde 144m/s out of box. Satte i en M110 och trodde allt var klart. Och så gjorde bössan 63, 57, 79, 13...allt satt inte som det skulle och boxen var synligen inte ens ordentligt ihopskruvad. Gjorde om allt (tog mig en hel dag det här!) och sen gjorde bössan 127!
Nåja, idag har jag den för tajta skogsspel, dock med M85-fjäder och nu gör den 95m/s och går spikrakt upp till 50m. Grym ROF, hållit i säkert 20 spel utan minsta trassel, ovanligt många som tar träff på långa avstånd också. Det kan ha att göra med att alla kulorna kommer väldigt samlat (bytt till guardergummi i hoppen också, hoppen är skitviktig!).
En "lagom" burst = 20 kulor a 0.25g, alla landar nästan på samma punkt.
MEN HUR TÄTAR MAN DÅ?!
Alltså, riktig tätning förutom att skruva ihop boxen ordentligt...ähum, jag har aldrig gjort mer än att fetta in O-ringen inne i cylindern (eller vad det heter). Jag är bara semi-pro på det här

Det finns dock en himla massa bra folk här på forumet som vet.
Fyll gärna på någon
Mitt gamla nom de guerre i bushen: "Slavko"
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3
Du kan polera upp cylindern som pistongen går i. Försiktigt dock. Repor förstör tätningen.
sen rengöra pistongen. Ta bort o-ringen o göra rent. Ev töja den väldigt lite med fingrarna. Tätar bättre mot cylindern.
smörja allt såklart igen med fett. Fast med lagom fett.
man kan byta cylinderhuvud till ett med dubbla oringar.
man kan dessutom locktighta cylhuvud så det sitter uta bara fan o supertät.
Fixa nozzle me o-ring.
ev nytt hophus om orginal är sämre. (Välj typ madbulls)
nytt hopgummi. Jag föredrar madbull shark eller maple leaf.
sen en maple leaf H-spacer.
och tillsist ev en 6.03 precipipa.
bara fantasin sätter gränser.
tänk dig att pistongen puttar fram luft genom cylinder in i hophuset. Sedan på kulan och ut genom pipan.
du vill absolut inte ha någon luft alls som läcker någon annan stans än dit.
detta är vad jag gör och typ hur. Alla har lite olika sätt.
sen rengöra pistongen. Ta bort o-ringen o göra rent. Ev töja den väldigt lite med fingrarna. Tätar bättre mot cylindern.
smörja allt såklart igen med fett. Fast med lagom fett.
man kan byta cylinderhuvud till ett med dubbla oringar.
man kan dessutom locktighta cylhuvud så det sitter uta bara fan o supertät.
Fixa nozzle me o-ring.
ev nytt hophus om orginal är sämre. (Välj typ madbulls)
nytt hopgummi. Jag föredrar madbull shark eller maple leaf.
sen en maple leaf H-spacer.
och tillsist ev en 6.03 precipipa.
bara fantasin sätter gränser.
tänk dig att pistongen puttar fram luft genom cylinder in i hophuset. Sedan på kulan och ut genom pipan.
du vill absolut inte ha någon luft alls som läcker någon annan stans än dit.
detta är vad jag gör och typ hur. Alla har lite olika sätt.
Oj, det var mycket haha. Men tack! jag får kolla upp på youtube hur man gör allt det här 
Jag har som sagt bytt hopphus, gummi och pipa. Skjuter jättebra på typ 30-40 meter, sen åker kulan åt vänster. Inte säker på varför :/

Jag har som sagt bytt hopphus, gummi och pipa. Skjuter jättebra på typ 30-40 meter, sen åker kulan åt vänster. Inte säker på varför :/
-
- Lag / förening: Team Irony
- Aktiv sedan: 2008
När kulan driver åt sidan brukar det bero på en av två saker (inte alltid, men oftast).
1. Det blåser sidvind.
2. Innerpipan är vriden i hophuset så att gummit trycker lite snett på kulan.
Om du vet att det inte beror på sidvind så rotera innerpipan en aning samtidigt som du håller fast hophuset. Korrigera tills önskad effekt är uppnådd.
Enklaste tycker jag är att ta ut hela hophus+pipa, titta ned i pipan och tycka på justeringsarmen så att man ser gummit gå ned i pipan. I samband med detta så roterar man pipan tills det ser bra ut (gummit trycks ned helt rakt i pipan) och sen sätter man tillbaka i bössa och testar. Förhoppningsvis har man roterat åt rätt håll och tillräckligt mycket och bössan skjuter rakt igen. :)
1. Det blåser sidvind.
2. Innerpipan är vriden i hophuset så att gummit trycker lite snett på kulan.
Om du vet att det inte beror på sidvind så rotera innerpipan en aning samtidigt som du håller fast hophuset. Korrigera tills önskad effekt är uppnådd.
Enklaste tycker jag är att ta ut hela hophus+pipa, titta ned i pipan och tycka på justeringsarmen så att man ser gummit gå ned i pipan. I samband med detta så roterar man pipan tills det ser bra ut (gummit trycks ned helt rakt i pipan) och sen sätter man tillbaka i bössa och testar. Förhoppningsvis har man roterat åt rätt håll och tillräckligt mycket och bössan skjuter rakt igen. :)
Ah, det tänkte jag inte på, tack!
14 juli 2015, 09:41:
hoppgummit jag köpt verkar lite skumt, istället för en liten "bula" som trycker ner på kulan så är det två plattformar typ. som kommer ner på var sida av kulan. Kontakten är liksom på vänster och höger sida av toppen på kulan. Vad kallas det? Hur som helst så satt den lite snett där inne i pipan
14 juli 2015, 09:41:
hoppgummit jag köpt verkar lite skumt, istället för en liten "bula" som trycker ner på kulan så är det två plattformar typ. som kommer ner på var sida av kulan. Kontakten är liksom på vänster och höger sida av toppen på kulan. Vad kallas det? Hur som helst så satt den lite snett där inne i pipan