Posten har "tappat bort" min TM SCAR-L..

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Elestro

Posten har "tappat bort" min TM SCAR-L..

Inlägg av Elestro »

Hej!

Jag beställde en TM Scar-L next-gen EBB från Japan för en tid sedan. Allt gick fint till en början, Japanerna kan det här med service och effektivitet och bössan kom till Sverige på under 4 dagar. Sen fick jag vänta.... Efter 4e dagen med bössan hos posten i Sverige, ringer jag posten.

Efter 25min med olika post-nissar som inte visste något fick jag äntligen tag på någon, som inte heller visste något, men som öppnade ett "saknat"-ärende.
Man misstänker stöld....
Värdet på paketet är ca 5000:- och jag känner mig ganska så ledsen. :cry:

Om någon ser, hör eller läser något som kan tänkas vara relaterat till detta, tveka inte att höra av er till mig här!

Ärendet kommer att polisanmälas i dagarna, om inte ompalomperna på posten nu hittar den.

Vänliga hälsningar
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

Allan_g

Re: Posten har "tappat bort" min TM SCAR-L..

Inlägg av Allan_g »

Du skriver bara att man skall hålla ögon öppna men om du redan gjort detta så kan det vara bra för andra att veta hur man går vidare för ersättning:

Man hör av sig till leverantören, de är ansvariga att leverera hela vägen inklusive Svenska speditörer och måste skicka ny om man kan bevisa att den försvann i leveransen. De kommer antagligen behöva ett par dagar att kolla med sin fraktfirma som kollar med posten så du kommer torska en vecka minst på att bara vänta på undersökningen innan de skickar ut ersättare.

Om man betalar via Ebay, Paypal, Payson och liknande kan man driva tillbaka sina pengar genom dem. Som exemplet på Paypal så startar du en "konflikt", hänvisa till betalningen och bifoga något dokument från Posten i Sverige på att den inte levererats. Efter Paypal tittat på ditt fall skickar de en förfråga till mottagaren av betalningen som nu får en vecka att komma fram med en riktigt bra förklaring varför varan inte är levererad. Att posten i Sverige slarvade bort paketet är ingen bra förklaring och de tvingas att betala tillbaka alla pengar, gör de inte det betalar Paypal dessa och driver det mot leverantören själva.

Jag hade personligen samma fall när jag beställde en hel pall med olika saker från TWG, denna levererades via UPS på sommartid, hela pallen med varor blev stulna och antagligen av UPS's sommarvikarier (som de hyr in under sommar/semestertider). Jag blev ersatt allt efter en ca två veckors undersökning och behövde inte använda mig av Paypal för att bli ersatt. TWG stod för hela kalaset.

Vid ett annat tillfälle köpte jag vara på en kina-butik som inte lyckades skicka ut varan på tre veckor, de svarade inte heller på mina E-post. Jag startade en Paypal "konflikt" och helt utan att leverantören någonsin svarade hade jag pengar tillbaka efter ca en vecka.

Köper man varor utomlands skall man alltid försöka använda Paypal, de är vårat skydd mot just om t.ex en leverantör inte klarar av att leverera eller vill ersätta varan. Bra att veta när man handlar. Bank betalningar direkt till deras konton skall man undvika i största mån då detta är mycket svagt skydd för dig som konsument mot leverantörer i andra länder.

Hoppas det löser sig för dig och din TM next gen dude!
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Cire

Inlägg av Cire »

Men företaget kan väl kräva ut pengar av posten i sin tur om jag inte minns fel?

Wiggen

Inlägg av Wiggen »

@Cire: Företaget kräver pengar av orginalspeditören, som i sin tur kräver pengar av det företag de lämnade över till osv.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

OlleBlue

Inlägg av OlleBlue »

Om de får reda på att det är ett effektbegränsat vapen så kan de strunta i att skicka vidare det. Hade ett gevär som posten tappa bort och sedan hittade efter 3 veckor, fick åka och hämtade det 25 mil bort, så var beredd på det med.

Elestro

Inlägg av Elestro »

Spenderade 40 min i telefon igen idag med vår underbara postverksamhet.

Det senaste är att det är Importenheten/Tullen som krånglar. Den officiella versionen är att de har mycket att göra på sommaren. Den första telefonisten pressade mig att berätta vad paketet innehöll. Till slut gjorde jag det, (jag menar, Air-soft-vapen är inte olagliga på något vis och jag vill vara ärlig.)

"Sådant skickar inte vi!!" Närmast fräste damen då. Sedan kopplades jag vidare.
Ingen vet fortfarande vart mitt paket är någonstans dock och jag vet inte mer idag än jag gjorde tidigare, förutom då att posten hatar air-softprodukter..

Det vet de nu. Jag var dum nog att berätta det.. Fan.

Användarvisningsbild
KronaN

Inlägg av KronaN »

Posten ska man helst undvika när det gäller bössor. Det har varit strul med dem tidigare, och jag har hört att det är säkrare att fixa leverans via UPS eller Schenker när man beställer från Japan.

Elestro

Inlägg av Elestro »

Man tror ju som halvnaiv svensk att posten, de kan man ju alltid lita på. Heh.
UPS skall man undvika. Mer oseriöst företag får man leta efter, varning där.

Får bli Schenker nästa gång jag beställer från Japan.

Wiggen

Inlägg av Wiggen »

@Marlin: Liten kort inflikare om utrikes värde; det finns ett fåtal vapenbutiker och auktionshus utomlands som kan skicka "utrikes värde" till Sverige.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

MarLin

Inlägg av MarLin »

@Wiggen
Jaha se där, Det är ju ett alternativ till då om man hittar det någonstans. Jättebra att veta, ju fler alternativ desto bättre.

Bra att du tog upp den informationen, Tackar för det!
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

Skriv svar