Jag måste seriöst ha råd. Jag har bråkat med min APS ASR114 (AEG M4) nu ett rejält tag. Först och främst dalade kulorna och sköt ojämnt med dubbelmatning (startade en tråd om det tidigare), men efter att ha kollat hopuphuset och gummit och nuben utan att se något konstigt, så tänkte jag att det kanske kom inifrån gearboxen. Airseal-nozzeln som inte slöt tätt eller liknande som därav orsakade dubbelmatningen.
Sagt och gjort, till arbetsbänken och skruva isär den in till gearboxen. Plocka upp, kolla igenom allting. Inget verkade galet, tills jag såg att, om möjligt, så hade nozzeln "hoppat ur läge" ur spåret längst fram i själva tappet platen, precis som jag misstänkte (vilket ju skulle förklara den dåliga matningen). Lade den till rätta i sitt läge, snurrade kuggarna, kollade så att allt verkade okej, och det gjorde det. Smörjde för säkerhets skull in kuggarna med lite extra kuggfett, sen byggde jag ihop gearboxen igen.
In med gearboxen i bössan för att testa, men nu uppstod nästa problem. Den reagerade nämligen inte överhuvudtaget på semi! Inte det minsta ljud, bytte över till fullauto och då sköt den som den skulle. Bytte över igen till semi - ingenting. Fullauto - helt normalt. *SUCK!*
För att klargöra så sitter det en Gate NanoAB mosfet emellan, och jag kör Lipo 11.1V.
"Vad nudå?!" tänkte jag och skruvade irriterat ner bössan ännu en gång. Och här är jag nu. I ren irritation och trötthet så hoppas jag inte behöva öppna upp gearboxen ytterligare en gång. Jag är ganska insatt i gearboxars uppbyggnad, men har minimal insikt i att plocka isär fire-select delen och undviker helst att göra det också.
När jag rör fire-selector-plattan mot gearboxen så klickar den korrekt i alla lägen - safe, semi och fullauto, så felet torde ju inte vara mekaniskt, eller? Hade det varit något mekaniskt fel, borde man väl ha hört något missljud när jag bytte över till semi? Det tar heller inte i någonstans när jag flyttar eldlägen.
Jag hade en multimeter till hands, och mätte därför spänningen mot motorkablarna (batteriet ikopplat) och höll in avtryckaren på semi. Och jo, då visade den på ca ~11-12V. Likadant på fullauto.
Jag förstår tusan inte var problemet kan ligga i.
Bössan ligger fortfarande demonterad, för som en "blixt ifrån ovan" så skulle naturligtvis också det röda (+) flatstiftet/motorkontakten gå av, och inte har jag heller något extra liggandes. Så det blev till att beställa hem nya flatstift, och väntar i skrivande stund på att få hem dessa. Ingenting går riktigt min väg just nu.

Så hoppas ni hängt med någorlunda på min något konstiga historia. Var tror ni felet kan ligga?
All hjälp uppskattas!