piplängd contra räckvidd
piplängd contra räckvidd
Så hur lång pipa behöver man egentligen? Om man utgår från samma kulvikt, kvalité på pipan och kronan, väderlek etc, och jag med en pipa om 10cm får en räckvidd på 30m. Vad är då räckvidden med piplängd 50cm?
Någon som har en bra tabell/omräknare eller teori?
Någon som har en bra tabell/omräknare eller teori?
Re: piplängd contra räckvidd
Är nog ingen idé att försöka jobba på någon tabell där, det är alldeles för många jobbiga variabler vi inte kan få fram. Precision är fortfarande för magiskt. Vad du kan göra är att använda min tabell som är helt och hållet grundat i folks erfarenheter och bestämma piplängden efter trim istället:

Det extremaste jag gjort i kort pipväg är 300mm pipa med 150-trim och C-cylinder och det har funkat, men bäst resultat har jag fått runt 500mm.

Det extremaste jag gjort i kort pipväg är 300mm pipa med 150-trim och C-cylinder och det har funkat, men bäst resultat har jag fått runt 500mm.
Jobbar på Röda Stjärnan
Det som gör mest för räckvidden och precisionen är snarare kvaliteten på pipan (där jag alltid kör Prometehus, PDI är också toppskit men kostar för mycket) - och hopupen, vad för typ av hopup, och vad för kvalitet på hus, gummi och spacer.
Jag äger själv bössor med 182mm resp 229mm precpipor och div annat godis, båda cronar under 100m/s, men de når längre och bättre än genomsnittliga standard/M100 AEGen med 363mm orginalpipa, till exempel.
Jag äger själv bössor med 182mm resp 229mm precpipor och div annat godis, båda cronar under 100m/s, men de når längre och bättre än genomsnittliga standard/M100 AEGen med 363mm orginalpipa, till exempel.
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...
Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.
Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.
Tackar för de instressanta svaren. De genererade direkt ett antal följdfrågor:
Så om jag förstår er båda rätt: piplängdens påverkan på räckvidd är försumbar. För att maximera räckvidd är det andra faktorer som påverkar, främst kvalité på pipan, cylinder, hop-up, gummi och spacer?
Skepparn, kan du belysa vad de olika cylindrarna "gör"? Jag förstår det som att det finns sex olika cylindertyper som är optimerade för olika kombinationer av piplängder och fjädrar?
Så om jag förstår er båda rätt: piplängdens påverkan på räckvidd är försumbar. För att maximera räckvidd är det andra faktorer som påverkar, främst kvalité på pipan, cylinder, hop-up, gummi och spacer?
Skepparn, kan du belysa vad de olika cylindrarna "gör"? Jag förstår det som att det finns sex olika cylindertyper som är optimerade för olika kombinationer av piplängder och fjädrar?
Det är meningen att man ska anpassa cylinderns slagvolym till pipans längd, kulans vikt och fjäderns styrka. Man väljer cylinderns volym genom att använda en cylinder med ett ventilationshål på rätt ställe. Om ett ventilationshål sitter på mitten av cylinderns långsida så blir ju cylindervolymen hälften så stor, eller hur? Och sitter den vid "3/4" av långsidan så blir volymen 75%, osv (om man försummar storleken på hålet).
Längre pipa = större volym
Tyngre kula = större volym
Starkare fjäder = större volym
Som jag skrev i tråden jag postade tabellen i först så har jag antagit att man inte använder en dålig kombination av kula/pipa/fjäder, för då stämmer inte tabellen. Alltså: kör du 0,30g i en 229mm och 180-fjäder så kommer du ändå inte att skjuta bra.
Längre pipa = större volym
Tyngre kula = större volym
Starkare fjäder = större volym
Som jag skrev i tråden jag postade tabellen i först så har jag antagit att man inte använder en dålig kombination av kula/pipa/fjäder, för då stämmer inte tabellen. Alltså: kör du 0,30g i en 229mm och 180-fjäder så kommer du ändå inte att skjuta bra.
Jobbar på Röda Stjärnan
Få se om min semestertrötta hjärna hänger med nu: För att få en räckvidd om X meter, behövs det en fjäder med styrka Y. Valet av fjäder påverkar valet av cylinder, piplängd, kulvikt mfl faktorer. Endast i symbios med varandra blir det så optimalt som det går, med de begränsningar fysikens lagar ålägger oss?
Då bör man också kunna säga att ett vapen med cylinder X och piplängd Y, är optimalt för fjäder Z. Eller?
Då bör man också kunna säga att ett vapen med cylinder X och piplängd Y, är optimalt för fjäder Z. Eller?
-
piplängd contra räckvidd
Vill inte hålla med riktigt.
Har en org portad vsr cylinder med m150, chronnade 160m/s senast. Har precision upp till 50-60 m med 0.4 kulor. Och jag kör en g-spec org längds prec pipa altså 303mm pipa.
Går alldeles ypperligt att få bra prec med korta pipor.
Har en org portad vsr cylinder med m150, chronnade 160m/s senast. Har precision upp till 50-60 m med 0.4 kulor. Och jag kör en g-spec org längds prec pipa altså 303mm pipa.
Går alldeles ypperligt att få bra prec med korta pipor.
You Can't have Manslaughter Without Laughter!
Black Forest Group
Black Forest Group
Just Gspecen har dåliga proportioner vad gäller pipa och cylindervolym. Detta har bevisats flera gånger, bland annat av Noobie (välkänd sniper byggare). Och jag har personligen erfarat det också.
Prestanda är ett ganska flyktigt begrepp, det beror helt på vad man har för referensramar. Men det är ett faktum att utgångshastigheten i en Gspec ökar om man minskar den aktiva cylindervolymen genom portning.
http://www.airsoftretreat.com/forums/in ... ic=88662.0
Edit: Prestanda*
Prestanda är ett ganska flyktigt begrepp, det beror helt på vad man har för referensramar. Men det är ett faktum att utgångshastigheten i en Gspec ökar om man minskar den aktiva cylindervolymen genom portning.
http://www.airsoftretreat.com/forums/in ... ic=88662.0
Edit: Prestanda*
Senast redigerad av 1 kimjoh560, redigerad totalt 0 gånger.
Lgt. Skalptagare
Rythm:
Ja, om du väljer en av variablerna så har du mer eller mindre valt de andra tre också. Det finns en optimal balans mellan dem. Men det är svårt att se i verkligheten eftersom det alltid kommer massa andra faktorer och sabbar resultatet.
Och att det finns en optimal balans mellan variablerna fjäder/kula/piplängd/cylinder är ju ingen hemlighet, det är bara hur den balansen ser ut som är osäkert. Bevis: vad händer om du kör en 100mm pipa till m120-trim? Det blir skit. Vad händer om du kör en 2000mm pipa till m120-trim? Det blir skit. Nånstans däremellan finns rätt piplängd.
Ja, om du väljer en av variablerna så har du mer eller mindre valt de andra tre också. Det finns en optimal balans mellan dem. Men det är svårt att se i verkligheten eftersom det alltid kommer massa andra faktorer och sabbar resultatet.
Och att det finns en optimal balans mellan variablerna fjäder/kula/piplängd/cylinder är ju ingen hemlighet, det är bara hur den balansen ser ut som är osäkert. Bevis: vad händer om du kör en 100mm pipa till m120-trim? Det blir skit. Vad händer om du kör en 2000mm pipa till m120-trim? Det blir skit. Nånstans däremellan finns rätt piplängd.
Jobbar på Röda Stjärnan
-
- Lag / förening: Team Irony
- Aktiv sedan: 2008
Knuffar denna tråden lite genom att lägga till bilden som Skepparn tidigare länkat till men som nu är borta.
Har inte hittat bilden i någon annan tråd.

Har inte hittat bilden i någon annan tråd.