Hög kulhastighet, säkavstånd och tabeller.
Hög kulhastighet, säkavstånd och tabeller.
Jag har precis byggt färdigt min prickskyttebössa och ser fram emot att få nyttja den en hel del under kommande säsong, dock har jag efter i onsdags ett litet problem som måste åtgärdas. Chroning av vapnet gav resultatet 174 m/s, med 0.43g kula, och spränger alla gränser i VSAF´s tabell med råge. Även om jag tätat och joxat en hel del hade jag inte räknat med så hög hastighet då det "enbart" sitter en m170 fjäder i.
Jag kan ju räkna ut med röven och en bit krita att det inte enbart är jag som lyckats bygga till något som chronar en hel del och undrar därför direkt hur folk som kör med fjädrar upp mot m190 - m210 lyckas få spela runt om i sverige? Fortsätter man räkna och förlänger säkerhetsavståndet ytterliggare eller finns det fler tabeller i bruk med generösare siffror än VSAF´s?
Anledningen till att jag frågar är inte för att försöka mygla mig till att spela med en bössa som chronar så in i helvete och ska omgående försöka få tag på en m150 fjäder så jag får ner hastigheten och håller mig inom VSAF´s gränser, men jag är fortfarande nyfiken då det ofta pratas om VÄLDIGT höga satser på fjädrar och trim vid sniperbyggen, men mer sällan om vad dessa vapen faktiskt chronar.
Jag kan ju räkna ut med röven och en bit krita att det inte enbart är jag som lyckats bygga till något som chronar en hel del och undrar därför direkt hur folk som kör med fjädrar upp mot m190 - m210 lyckas få spela runt om i sverige? Fortsätter man räkna och förlänger säkerhetsavståndet ytterliggare eller finns det fler tabeller i bruk med generösare siffror än VSAF´s?
Anledningen till att jag frågar är inte för att försöka mygla mig till att spela med en bössa som chronar så in i helvete och ska omgående försöka få tag på en m150 fjäder så jag får ner hastigheten och håller mig inom VSAF´s gränser, men jag är fortfarande nyfiken då det ofta pratas om VÄLDIGT höga satser på fjädrar och trim vid sniperbyggen, men mer sällan om vad dessa vapen faktiskt chronar.
Re: Hög kulhastighet, säkavstånd och tabeller.
Med en dragkoefficient av 0,3 per Twists instruktion ger denna c:a 80m säkerhetsavstånd innan du når 1J, dvs rimlig nivå:
http://bbcalc.boopidoo.com/bbbic_adv.html
http://bbcalc.boopidoo.com/bbbic_adv.html
Tack Supernaut, den hamnar i favoriterna.
Lite klent med svar och synpunkter tycker jag..
Lite klent med svar och synpunkter tycker jag..
Själv tycker jag att det borde finnas högre klasser, alltså Bolt C och D. Boltsniper skjuter för klent och kort för att vara tillräckligt konkurrenskraftiga, så jag tycker att alla klyftor borde ökas få för dynamikens skull. Nu känns det lite som "bössa om bössa, och bolt gör aldrig nån nytta".
Jobbar på Röda Stjärnan
Har en bössa som chronar ungefär som din. Den fungerar inget vidare med det trimmet dock. Oavsett om man skulle kunna skjuta 200 meter en bössa så har man ytterst sällan fri sikt längre än hundra meter. Oftast har man inte ens fri sikt 80 meter i vanlig svensk skog. Då har jag hellre en bössa som presterar bra på de avstånd jag faktiskt skjuter på.
Att man lättare kan penetrerar lövverk mm. med ett högt trim tror jag inte på. Det ska till ytterst lite för att man ska missa med väldigt mycket. Så fördelarna väger inte ut nackdelarna.
Bolt C och D tror jag med andra ord inte så mycket på. Mellan 190 och 240 m/s vinner man inte längre så mycket på att fortsätta öka utgångshastigheten som man gör mellan till exempel 90 och 140. Dels för att kulorna helt enkelt är för lätta men även för att terrängen sällan tillåter det.
Att man lättare kan penetrerar lövverk mm. med ett högt trim tror jag inte på. Det ska till ytterst lite för att man ska missa med väldigt mycket. Så fördelarna väger inte ut nackdelarna.
Bolt C och D tror jag med andra ord inte så mycket på. Mellan 190 och 240 m/s vinner man inte längre så mycket på att fortsätta öka utgångshastigheten som man gör mellan till exempel 90 och 140. Dels för att kulorna helt enkelt är för lätta men även för att terrängen sällan tillåter det.
Lgt. Skalptagare
Det jag vill uppnå med mina 200m/s är att minska TIDEN det tar från att jag avlossar kulan tills dess att kulan kommer fram till målet. Det är den faktorn som är "jobbigast" enligt mig.
Varför många får spela med sina monster-byggen på spel är nog för att MÅNGA spel chronar med 0.2-kula vilket är som bäst väldigt missvisande. I många fall kan en tyngre kula göra 1,5J-2J mer än den lättare, detta är mer regel än undantag när det kommer till en välbyggd sniper-bössa. Dock skulle nog kyllings bössa behöva en uns lättare fjäder för att bli spelbar rent regelmässigt (gissar på att den gör långt över 200 med 0.2?)
Varför många får spela med sina monster-byggen på spel är nog för att MÅNGA spel chronar med 0.2-kula vilket är som bäst väldigt missvisande. I många fall kan en tyngre kula göra 1,5J-2J mer än den lättare, detta är mer regel än undantag när det kommer till en välbyggd sniper-bössa. Dock skulle nog kyllings bössa behöva en uns lättare fjäder för att bli spelbar rent regelmässigt (gissar på att den gör långt över 200 med 0.2?)
problemet är väl alla idioter som inte respekterar säkerhetsavstånden i spelets mer intensiva skeden. Ur en säkerhetssynpunkt skulle jag inte ha något emot en gräns på 100 m/s likt den de har i Irland.
100m/s för alla vapen?
-
Ja, så är det i japan också om jag inte minns fel.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!
Att straffa alla spelare, pga några rötägg, låter konstigt. Det finns de som inte kan hantera 100 trim, ska vi sänka gränsen till 50?
Gränserna i många länder är satta för att bössor med högre anslagsenergi är licenspliktiga/olagliga.
Att sätta 100-gräns på allt skulle förstöra mer än hjälpa, tänk då de som inte kunde hantera det högre trimmet, de kommer ju inte ha någon som helst respekt för 100-trim = autoskurar på nära noll avstånd. Detta har jag fått i fejset pointblanc (pipan låg emot mina skyddsglas) och det var spännande.
Nej, jag tycker att reglerna bör släppas på lite, speciellt gällande repetervapen, så vi som gillar sniperrollen kan göra nytta av våra bössor.
Gränserna i många länder är satta för att bössor med högre anslagsenergi är licenspliktiga/olagliga.
Att sätta 100-gräns på allt skulle förstöra mer än hjälpa, tänk då de som inte kunde hantera det högre trimmet, de kommer ju inte ha någon som helst respekt för 100-trim = autoskurar på nära noll avstånd. Detta har jag fått i fejset pointblanc (pipan låg emot mina skyddsglas) och det var spännande.
Nej, jag tycker att reglerna bör släppas på lite, speciellt gällande repetervapen, så vi som gillar sniperrollen kan göra nytta av våra bössor.