Finns det spel för mig?
Re: Finns det spel för mig?
Nej vi har märkt det på Frysen...
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)
För den som inte fyllt 18 år krävs tillstånd för skytte utomhus inom planlagt område med Soft Air Gun, enligt 3 kap. 6 § ordningslagen (1993:1617). Ett sådant tillstånd utfärdas av polismyndigheten. Även utanför planlagt område krävs ett sådant tillstånd för den som inte fyllt 18 år, om inte skyttet sker under uppsikt av någon som fyllt 20 år. För skytte med Soft Air Gun utanför planlagt område krävs dessutom att markägaren har gett sitt samtycke.
Direkt kopierat från polisens hemsida.
http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Forvaring/
Direkt kopierat från polisens hemsida.
http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Forvaring/
Ja, och det är ju det vi reffererar till. .."skytte" innefattar inte spel då din 20plus polare inte kan hålla dig under 100% uppsikt under spel. Du får vidare varken köpa eller äga vapen.. Edit* lägger ner det här, pallar inte.
Senast redigerad av 3 Bloodneed, redigerad totalt 0 gång.
CTR EP3 Championship White, nuff said
Oj så gammalt det där argumentet är med att referera till vapenlagen om "skytte under uppsikt" är, det fungerar inte under spel som Bloodneed säger. Så lyssna på alla som skrivit i denna tråd och vänta, så slipper vi massa skit för hobbyn.
We strike from the shadows.
Jag är 12år, jag lovar.
Jag är 12år, jag lovar.
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Det finns ingenting i blacksheeps inlägg (citatet från polisens hemsida) som måste tolkas som ett argument för någonting alls egentligen. Det är bara ett citat och syftet kan lika gärna ha varit att få en förklaring till hur texten ska tolkas.
Enligt riktlinjerna för den här forumsdelen bör vi tillämpa en god portion välvillighet när vi läser det andra (speciellt nybörjare) skriver och förklara i god och trevlig ton sådant som vi erfarna airsoftare kanske finner självklart men som faktiskt inte är det för alla. Kan vi inte göra det så bör vi helt enkelt låta skicka-knappen vara.
Som redan förklarats förefaller det orimligt att övervakar-regeln kan tillämpas på airsoftspel. Det finns även ett prejudikat som ganska tydligt visar att det inte bara är vi själva som tycker det utan att det är så rättssystemet ställer sig till saken - skytte med övervakare måste ske under omständigheter där övervakaren har full kontroll över den övervakade. Tanken bakom lagen är att övervakaren ska eliminera osäkra situationer innan de uppstår. Det kan man inte göra som spelande övervakare, kanske inte ens som icke spelande.
Med det sagt är det inte helt uteslutet att minderåriga kan spela airsoft helt lagligt även om många airsoftare är så rädda för negativ publicitet att de gärna påstår det. Det går att få polistillstånd och jag känner till ett par olika verksamheter som drivits framgångsrikt under sådana tillstånd. Om till exempel Frysen har tillstånd eller om de bara kör en "går det så går det" vet jag inte. Jag vet bara att om man ska arrangera spel med minderåriga så bör man se till att ha alla tillstånd och anpassa spelet och reglerna därefter. Kan man inte göra det bör man helt enkelt låta bli.
Det är mina två ören...
Enligt riktlinjerna för den här forumsdelen bör vi tillämpa en god portion välvillighet när vi läser det andra (speciellt nybörjare) skriver och förklara i god och trevlig ton sådant som vi erfarna airsoftare kanske finner självklart men som faktiskt inte är det för alla. Kan vi inte göra det så bör vi helt enkelt låta skicka-knappen vara.
Som redan förklarats förefaller det orimligt att övervakar-regeln kan tillämpas på airsoftspel. Det finns även ett prejudikat som ganska tydligt visar att det inte bara är vi själva som tycker det utan att det är så rättssystemet ställer sig till saken - skytte med övervakare måste ske under omständigheter där övervakaren har full kontroll över den övervakade. Tanken bakom lagen är att övervakaren ska eliminera osäkra situationer innan de uppstår. Det kan man inte göra som spelande övervakare, kanske inte ens som icke spelande.
Med det sagt är det inte helt uteslutet att minderåriga kan spela airsoft helt lagligt även om många airsoftare är så rädda för negativ publicitet att de gärna påstår det. Det går att få polistillstånd och jag känner till ett par olika verksamheter som drivits framgångsrikt under sådana tillstånd. Om till exempel Frysen har tillstånd eller om de bara kör en "går det så går det" vet jag inte. Jag vet bara att om man ska arrangera spel med minderåriga så bör man se till att ha alla tillstånd och anpassa spelet och reglerna därefter. Kan man inte göra det bör man helt enkelt låta bli.
Det är mina två ören...

Det är väl också så att om du skjuter en minderårig på ett spel så har du gjort dig skyldig till misshandel, eftersom en minderårig inte kan avskriva sig rätten att inte bli misshandlad med en 6mm om ens tillfälligt så som vi andra gör?
Jobbar på Röda Stjärnan
@twist, välvilligheten mot denne anvandäre tappades ungefär samtidigt han började kalla folk för pajas och hade som motargument att denne såg ut som en gullig 13 åring på sin profilbild Välvilligheten att hjälpa någon försvinner när han startar trådar om att beställa vapen "om två år" trots att det framgår tydligt att den beställningen kommer att läggas omgående, eller ja så fort han sålt sin nuvarande springer . Motsätter mig inte att man in i det längsta bör vara trevlig, men känner att när det är så uppenbart att killen ger blanka fan i de tips han får och det viktigaste är att allt sker NU samt att han som minderårig redan äger Airsoft vapen att där får det gå någon gräns, om inte där så var annars?. Nu räcker det för min del, för att bespara mig huvudvärken så låter jag bli att interagera med/om denne användare.
CTR EP3 Championship White, nuff said
Här skriver han att han äger ett airsoftvapen:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 990#p18990
här så skriver han att han har köpt det från hobbex:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 836#p17836
Tror knappast vi vinner nånting på den här diskussionen.
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 990#p18990
här så skriver han att han har köpt det från hobbex:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 836#p17836
Tror knappast vi vinner nånting på den här diskussionen.

Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?
- Coolt, resten av ansiktet då?
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Bloodneed: Jag bestrider inte logiken i det du (och andra) säger men tråden ligger på öppet forum och fler än trådskaparen kan läsa den. Det är lätt att glömma men när man skriver på forumet så riktar man sig alltid i viss mån till alla, inte bara den man svarar. I beskrivningen av den här forumsdelen står det "Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här." och det gäller alltid.
Två fel blir heller inte ett rätt så det finns aldrig något giltigt skäl att inte uttrycka sig trevligt och sansat. Kan man inte göra det inom ramarna för sina egna personliga umgängesregler så är enda alternativet att inte uttrycka sig alls och låta oss som har mandat att "polisa" forumet göra det enligt våra riktlinjer och arbetssätt. Annars blir det helt enkelt dålig stämning och myten om ASS som ett otrevligt ställe där eliten trycker ner n00bs i skorna bekräftas och förstärks.
Skepparn: Det stämmer. En minderårig kan inte ge sitt medgivande att bli misshandlad på egen hand. Däremot kan ett sådant medgivande ges av målsman. Det är därför minderåriga kan träna karate och spela fotboll.
harlekin: Tack för länkarna. Vi tar det härifrån.
Två fel blir heller inte ett rätt så det finns aldrig något giltigt skäl att inte uttrycka sig trevligt och sansat. Kan man inte göra det inom ramarna för sina egna personliga umgängesregler så är enda alternativet att inte uttrycka sig alls och låta oss som har mandat att "polisa" forumet göra det enligt våra riktlinjer och arbetssätt. Annars blir det helt enkelt dålig stämning och myten om ASS som ett otrevligt ställe där eliten trycker ner n00bs i skorna bekräftas och förstärks.
Skepparn: Det stämmer. En minderårig kan inte ge sitt medgivande att bli misshandlad på egen hand. Däremot kan ett sådant medgivande ges av målsman. Det är därför minderåriga kan träna karate och spela fotboll.
harlekin: Tack för länkarna. Vi tar det härifrån.