Nybörjare funderar på Propan ?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
oldbone

Nybörjare funderar på Propan ?

Inlägg av oldbone »

Är ny på forumet.

Hoppas du som läser detta kan läsa hela inlägget blivit ganska långt.

Har suttit och läst lite på nätet och har förstått att det är olagligt just nu med med vapen som är drivna med propan eller så har jag fattat det helt fel!

Hittade detta men kan man få ett tillstånd för att använda ett propan vapen ?

Drivgaser
I 2 kap. 1 § 2 stycket Vapenlagen (1996:67) kan man läsa att:
Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år, om vapnet är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för målskjutning eller ett harpunvapen och om det har en begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen (effektbegränsade vapen). „

Genom uteslutningsmetoden kommer man fram till att tillstånd krävs för alla vapen som avviker från ovan, det vill säga den vanligaste drivgasen propan (gasol) är olaglig. Den enda drivgasen, förutom luft, som är laglig är kolsyra.

Tack för svar

Hittade ett svar på Wikipedia själv.

Den 25:e juni 2014 röstade riksdagen [3] igenom ett betänkande som bland annat gör att airsoftvapen som drivs med gas inkluderas i vapenlagstiftningen och därmed blir laglig att använda och importera från och med 2:a januari 2015.

19 oktober 2014, 17:38:

Men ska man vänta tills efter 2 januari med att beställa ett vapen som drivs med gas då man kommer kunna beställa det från EU. Gissar med att priserna kommer gå ner lite på dom vapen som kommer igenom tullen.
Jag har aldrig brytt mig om publiken. Jag gillar det jag gör - jag gillar att göra illa människor. Det är vad jag gillar att hålla på med. Jag är i göra-illa-branschen.

Källa: Mike Tyson

oldbone

Re: Nybörjare funderar på Propan ?

Inlägg av oldbone »

SkauneJohan skrev:finns många greengas vapen som säljs här hemma (gas blowback GBB) och de är propan+silikonolja som de drivs med, minns ha läst nåstans att importera e olagligt men det e allt
SkauneJohan -Det är inte så att du vet vem som säljer propan+silikonolja? Jag har fått för mig att det blir billigare att köra på det sättet än att köpa greengas. Gissar med att många butiker i Sverige kommer börja sälja greengas vapen då det blir "lagligt" efter 2 Januari.

21 oktober 2014, 18:00:
Madbull Mike skrev:@mrmonkeey: Priserna kommer nog inte sjunka för folk kommer köpa ännu mer från utlandet och det gynnar inte svenska butiker.
Håller med dig lite visst kommer folk beställa utifrån skulle själv gärna köpa i butik då man kan få ev. lite hjälp med problem, funderingar och att man kanske får klämma och känna på vapnet.
Jag har aldrig brytt mig om publiken. Jag gillar det jag gör - jag gillar att göra illa människor. Det är vad jag gillar att hålla på med. Jag är i göra-illa-branschen.

SkauneJohan

Inlägg av SkauneJohan »

propan säljs ju många ställen som LPG eller gasol, se bara till att gasolen är ren propan för den är ofta utblandad

silikonolja är bara att sticka till lokala vvs butiken eller googla ;)

oldbone

Inlägg av oldbone »

OK det är så enkelt fick för mig har suttit och läst på forumet att trycket i svenska tuber inte är tillräckligt ?
även funderar jag om en Tokyo Marui Hi-Capa 5.1 GBB klara av den svenska gasen ? om någon vet

Iprenen

Inlägg av Iprenen »

My 5 cents är: Krångla inte till det så mycket.

Som det är just nu så är GBB rent juridiskt inte lagligt men det är inte en åklagare som kommer åtala dig om du kör med GBB istället för CO2.

Med det sagt!

Köp färdigblandad gas i butik. Finns i bra många webbshopar, t.ex. här eller här.

I övrigt så är det svårt att köra med GBB i den svenska vintern, det är för kallt helt enkelt. Ha i åtanke att GBB utvecklades i Japan där medeltemperaturen över året är lite högre än här i Norden.
Mina Affärsredovisningar
WE 416 GBBR
KWA Sig Sauer P226 X-Five
Snigel nörd

Skriv svar