Det har uppstått ett behov av en kraftigare handportabel strålkastare till rimligt pris,
Jag ämnar använda den som IR strålkastare beställde just ett par PNV-57A o där medföljer det ir filter för bilstrålkastare så tänkte att typen bärbar handstrålkastare skulle ju vara perfekt. Som jag förstått det (rätta mig om ja har fel) så ger inte tex Cree led särskilt mycket IR så de skulle inte funka, gäller detta även för halogen ?
Kikade lite på CO o de hade denna http://www.clasohlson.com/se/Str%C3%A5l ... r363381000 bra pris, men batteritiden verkar ju va lite sisådär. Kommer använda den under event då man eventuellt är borta från laddningsstation i några timmar så en batteritid på 30-60 min är ju att fördra.
Har ni några rekommendationer eller tips på var man kan hitta det jag är ute efter ? Eller kanske tom vet var man hittar användbara IR strålkastare för vetig penning ? Tänkt användningsområde är i terräng under Airsoftspel (jag vet att andra kan se mitt IR ljus om de har NVG men det har de inte OK)
Har en 3W cree IR (ultrafire WF-501B) o den lämnar mycket att önska vad det gäller spridning på ljuset (reflektor mindre än enkrona) man får en väldigt stark fläck som syns kanske en 5 meter max. Inte testa med NVG ännu, väntar fortfarande på dem, men den ger inte bra resultat med kameror.
Strålkastare ? IR ?
Strålkastare ? IR ?
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance
Re: Strålkastare ? IR ?
Hmm var inte rekomendationer på Ficklampa/strålkastare att sätta filter framför exakt det jag frågade efter, om det inte framgick av orginal inlägget ovan så är det det hela tråden handlar om.
Jag har små ir filter för Ficklampa men vill ha flödesljus därför använde jag benämningen strålkastare lägger till en bild för att förtydliga ännu mera. ngt sådant här fast bättre batteritid än 15-30 minuter o inte altför dyrt

Jag har små ir filter för Ficklampa men vill ha flödesljus därför använde jag benämningen strålkastare lägger till en bild för att förtydliga ännu mera. ngt sådant här fast bättre batteritid än 15-30 minuter o inte altför dyrt

Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance
Kan vara värt att läsa för att få bättre förståelse: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=75&t=822
PNV-57A har synneligen dålig ljusförstärkning och känslighet, och ett gammalt rör kommer ha sämre också så du kommer mycket riktigt behöva kraftig IR strålkastare.
Du kan inte använda en vanlig digital kamera för att testa en ficklampas IR styrka och spridning är, alla utom svartvita har inbyggda filter specifikt för att filtrera bort IR så det inte saboterar färgbilderna, och även en svartvit kamera har helt annan spektral känslighet än olika bildförstärkare. Så vänta med bedömning av IR ficklampan tills du har din NV.
Kan inte rekommendera någon färdig lösning, men du kan säkert modifiera något billigt och fungerande med större batteri eller bygga själv. Går givetvis att göra med den där från Clas O, dock kanske mindre lämplig om man ser på slutprodukten pga format och att det är blyacc i den, kan bli mycket jobb och kostnader som drar iväg med nya batteri osv.
Har du IR filter på väg så vänta tills du får det, fixa en 12V billampa som du kan montera filtret på (rätt diameter och konstruktion), och använd ett 11.1V lipo batteri för att driva det. Handhållen strålkastare är inte praktisk för airsoftspel om man tänkt strida och förflytta sig med det då det låser upp en hand hela tiden och är otympligt med vapen. Exakt hur du vill ha/använda strålkastaren är mycket personligt.
PNV-57A har synneligen dålig ljusförstärkning och känslighet, och ett gammalt rör kommer ha sämre också så du kommer mycket riktigt behöva kraftig IR strålkastare.
Du kan inte använda en vanlig digital kamera för att testa en ficklampas IR styrka och spridning är, alla utom svartvita har inbyggda filter specifikt för att filtrera bort IR så det inte saboterar färgbilderna, och även en svartvit kamera har helt annan spektral känslighet än olika bildförstärkare. Så vänta med bedömning av IR ficklampan tills du har din NV.
Kan inte rekommendera någon färdig lösning, men du kan säkert modifiera något billigt och fungerande med större batteri eller bygga själv. Går givetvis att göra med den där från Clas O, dock kanske mindre lämplig om man ser på slutprodukten pga format och att det är blyacc i den, kan bli mycket jobb och kostnader som drar iväg med nya batteri osv.
Har du IR filter på väg så vänta tills du får det, fixa en 12V billampa som du kan montera filtret på (rätt diameter och konstruktion), och använd ett 11.1V lipo batteri för att driva det. Handhållen strålkastare är inte praktisk för airsoftspel om man tänkt strida och förflytta sig med det då det låser upp en hand hela tiden och är otympligt med vapen. Exakt hur du vill ha/använda strålkastaren är mycket personligt.
This space intentionally left blank
tackar för din åsikt, Jag har tagit med i beräkningen storleken på CO lampan o det är den sizen jag vill ha skall använda dessa glasögon till ett postapp airsoft lajv så dels är de helt klockrena i både stil o prestanda, ett par moderna skulle inte passa in o även rent rollmässigt vara helt fel. Storleken på lampan gör inget så länge jag kan hålla den med en hand jag klarar mig långt med min KWC 1911 väl framme vid målet så kan lampan stå stationärt medans jag byter till sniperbössan. Tanken är Inte att använda lampan vid rörlig strid
Tack för din oro över att jag har köpt för dåliga NVG men jag är helt på det klara med vad det är jag har köpt.
Lagt ut 650:- på dem o det är värda det bara som cool prydnadspryl o ascessoar. Hade jag vela slippa lampa hade jag köpt PNV-57E
Jo Lipo modda har jag tagit med i beräkningen o eftersom ingen verkar veta om något enda bättre alternativ än CO lampan får det nog bli det Hobbyking har ju 11.1 på 8000mah för 300:- så inte allt för dyrt.
PS: går utmärkt att testa IR med digitalkamera bara man öppnar den o pillar ut ir filtret som man gör när man bygger digitala NVG
Tack för din oro över att jag har köpt för dåliga NVG men jag är helt på det klara med vad det är jag har köpt.
Lagt ut 650:- på dem o det är värda det bara som cool prydnadspryl o ascessoar. Hade jag vela slippa lampa hade jag köpt PNV-57E
Jo Lipo modda har jag tagit med i beräkningen o eftersom ingen verkar veta om något enda bättre alternativ än CO lampan får det nog bli det Hobbyking har ju 11.1 på 8000mah för 300:- så inte allt för dyrt.
PS: går utmärkt att testa IR med digitalkamera bara man öppnar den o pillar ut ir filtret som man gör när man bygger digitala NVG