Kängor tips

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
MakingPeopleCrazy

Re: Kängor tips

Inlägg av MakingPeopleCrazy »

Mina första kängor gick för 500 kr, var inte imponerad.
Sen köpte jag ett par kängor för strax under 2000 kr, kan ju säga att kvalité och komfort skillnaden är ganska så stor.

Jag rekommenderar att köpa ett par ordentliga kängor så behöver bara din plånbok gråta en gång, istället för att dina fötter gråter hela tiden ;)
Är ofta på forumet så svarar snabbt på PM!

Affärsredovisningar

Fearless

Inlägg av Fearless »

Har ett par Magnum Cobra 8.0, den vattentäta varianten.

När jag fick hem dem så var i alla fall storleken rätt för mig. Men när man tittade på kängorna så märktes det tydligt att de var gjorda enligt amerikansk kvalité. Lite snea sömmar på utsidan (mest kosmetika men syntes tydligt), innerfodret var fastsytt lite snett med följden av att det var flera veck på innerfodret och mest markant där man inte ville ha det, runt hälen. Sen var innersulorna långt ifrån anatomiska och antibakteriella som utlovats och de hade väldigt dålig passform i kängan. De var lite för stora så det blev veck på dem direkt och kanterna gick upp lite för högt i främre delen så det blev skavsår på sidan av foten? Visserligen snabbt löst med en sax, men ändå... Sen är de bara vattentäta upp till plösen. Själva sömmen som håller fast plösen i kängan är inte vattentät.

I övrigt har kängorna presterat skapligt under ett år. De har hållit ihop för söndagsspel och ser fortfarande bra ut. Halvbra grepp i yttersulan och den verkar vara slitstark. De sitter fortfarande inte perfekt på foten så att vandra några längre sträckor med dem skulle jag inte göra. Detta trots att Magnum skryter med både anatomiskt rätta kängor och att man ska slippa gå in dem.

Om man tycker att en HåDe är teknikens under och det bästa man kan köpa så kommer man gilla Magnum. Designat på forntiden i redan då undermålig kvalité, presterar dåligt och har ingen komfort och kan liknas teknologiskt med ett järnspett...

Vill man ha komfort, kvalité och hållbarhet bör man titta på något där det faktiskt lagts lite tid på annat än ett tufft utseende och ett försök att vara mer komfortabla än ett par cementhinkar! Nästa gång blir det förmodligen ett par Lundhags, kanske Meindel eller Lowa. :)
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

SonOfaGun

Inlägg av SonOfaGun »

Djungelkängor är det totala motsatta till gummistövlar. Dom tar snabbt in vatten, men släpper också snabbt ut det. Utmärkta i djungeln, eller sommarsverige. Inte trevliga på vintern (Snorhala och iskalla).

Gore-tex är trevligt, men inte något du måste ha i en känga. Du kan lika gärna ha en Sealskinz strumpa till blöta dagar i naturen och ett par snabbtorkande kängor. Ett par genomblöta kängor utan Gtx torkar snabbare än ett par med Gtx membran.

Men kan du spara lite så är ett par lite dyrare kängor guld. Du kommer kunna ha dem i många år framöver i alla väderlekar (om du sköter dem), och dina fötter, knän och rygg kommer tacka dig.

Sjyst känga under 1000-lappen, kolla på Nike SFB. Inget Gtx membran. Jag har själv två par, och min sambo har ett par.

Sjyst känga över 1000-lappen, Salomon Quest 4D GTX. Ligger runt 1500.

Sen har du de dyrare alternativen av ex. Meindl, Lundhags, Haglöfs etc. Men för att vara ärlig är det denna prisklassen du borde spara till.

Men som sagt, gå runt i friluftsbutiker och sportaffärer, jämför priser, kläm och känn och fråga dig för.

hannibal

Inlägg av hannibal »

Frågan är ju vad du ska ha kängorna till, ska du bara söndagslira lite några gånger i månaden, behöver du kanske inte lägga en förmögenhet, jag kan dock hålla med alla andra, att man ångrar sällan att spendera pengar på bra fotdon, dessa "sniper"-kängor håller nog inte mer än ett år

Skriv svar