Hej,
Jag öppnade en gearbox för första gången för ett tag sedan. Jag bytte ut en hel del delar, och passade även på att ta bort allt fabriksfett som fanns i gearboxen. Detta gjorde jag med en tandborste och diskmedel under hett, rinnande vatten. Jag lät det sedan lufttorka i flera timmar, och i princip allt fett hade försvunnit. Jag hade köpt en burk med teflonfett och en flaska med silikonoljespray, dessa två användes till att fetta in delarna i gearboxen enligt följande:
Teflonfett – Gears (även deras axlar), tappetplate (och dess spår), pistongtänder, pistongspår, bushings (lite grann)
Silikonolja – inuti cylindern, cylinderhuvudets o-ring, mellan cylinderhuvud och air nozzle, pistonghuvud (kring o-ringen)
Jag har dock förstått att man inte alls ska ha silikonolja på ovan ställen, utan snarare exempelvis silikonfett som inte försvinner snabbt. Stämmer detta, att jag helt enkelt kan smeta på silikonfett på de ställen jag nu har silikonolja? Eller har jag missat något annat ställe också?
En annan fundering jag har är om jag måste rengöra som en tok och få bort all silikonolja innan jag har på silikonfett. Jag är inte sådär supersugen på att slita ut allt och rengöra med diskmedel igen (det kanske till och med torkar ut o-ringarna?). Räcker det om jag torkar av cylinder, cylinderhuvud, pistonghuvud och nozzle med exempelvis en tygbit och sedan applicerar silikonfett? Har hört att man inte ska blanda olika fetter, men det kanske räcker att torka av med tyg på dessa delar?
Tack på förhand!
Mvh
Adam
Ersätta silikonolja
Ersätta silikonolja
Flecktarn, H&K, sauerkraut und bier über alles.
Ersätta silikonolja
Aha, fungerar det bättre?
Jag har tyvärr fått problem nu.
Torkade av allting och applicerade silikonfett på cylinderhuvud och pistonghuvud. Tog inget i cylindern, därför tog jag lite mer på pistonghuvudet så det inte ska bli för lite och orsaka friktion.
Men när jag skulle testa om det är tätt gled pistongen in hur lätt som helst i cylindern. Testade utan nozzle, så den är det inte. Således läcker det jättemycket någonstans. Men frågan är vart. Min gissning är pistonghuvudet. O-ringen verkar inte vara lika rörlig med silikonfett som med silikonoljan - känns som att fettet kletar fast den lite, men vet inte om det är orsaken.
Det var väldigt tätt och bra när jag hade silikonolja (förutom att det inte gled speciellt bra då oljan försvann rätt lätt), men efter bytet till silikonfett är det i princip inget motstånd alls för pistongen.
Edit: jag har det här pistonghuvudet. Precis nytt. http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... vikt-19841
Jag har tyvärr fått problem nu.

Men när jag skulle testa om det är tätt gled pistongen in hur lätt som helst i cylindern. Testade utan nozzle, så den är det inte. Således läcker det jättemycket någonstans. Men frågan är vart. Min gissning är pistonghuvudet. O-ringen verkar inte vara lika rörlig med silikonfett som med silikonoljan - känns som att fettet kletar fast den lite, men vet inte om det är orsaken.
Det var väldigt tätt och bra när jag hade silikonolja (förutom att det inte gled speciellt bra då oljan försvann rätt lätt), men efter bytet till silikonfett är det i princip inget motstånd alls för pistongen.
Edit: jag har det här pistonghuvudet. Precis nytt. http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... vikt-19841
Flecktarn, H&K, sauerkraut und bier über alles.