Diskussion/frågor om "pang"-regeln [split]

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Cleaner

Re: Era bästa "nej ni missade mig" storys.

Inlägg av Cleaner »

Har en del berättelser om folk som inte tar träff, men det blir så negativt, berättar hellre en händelse som har lite humor i sig och handlar om träfftagning...

Vart:
Norr om Stockholm

Händelse:
Kör flaggspel, vakta flaggen

Vi försvarar basen/flaggan som befinner sig hissad i en liten flaggstång brevid ett tält.

Det tar tid för fi att komma in på området då dom konstant blir nerskjutna, jag går in i tältet och tar en cigg, fortfarande med i spel men vill inte skylta med vart jag var för fi.

Hör någon utanför, frågar om det var Person X i mitt lag, inget svar, regnar kulor mot tältet, hör stegen komma närmare, ser en fi springa emot flaggan ( 5 meter ifrån ), när han är vid öppningen säger jag högt:

Pang!

Han hoppar till och ser helt konfunderad och rädd ut, frågar mig:
- men vadå pang?
- ermm jag har inget sidearm, kör pangregeln istället, har bara karbinen som gör mycket /sek..
- Men..men..vad gör du i tältet ?
- Röker och vaktar flaggan ( smilar upp)
- men, det är ju fusk..såg ju inte dig..inne i tältet ?!
- hur som helst, är du ute ( stort flin )
- Nää..(skrattar nervöst)

sen blir han skjuten av en annan i mitt lag och då tog han upp deathragen... :)

Snackade med han i SZ sen och han var mest besviken då han krypt genom buskage och smugit i 20 minuter för att "ta den där jävla flaggan" så blir han pangad av en rökande dold gubbe i "det där jävla tältet".. :)

Skön dag, sköna snubbar helt enkelt..
Prickskytt

harlekin

Inlägg av harlekin »

panga nån på 5 m? :shock: hur skulle det vara om jag skaffar en bössa som har 40m säkerhetsavstånd och pangar alla inom det?
Skaffa sidearm. ;) Eller missförstod jag dig totalt nu? 8-)

frange och jonatan: på nåt sätt så måste man ändå visa att man är träffad och inte bara stå där och " träff"...
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

ADAM

Inlägg av ADAM »

lite OT men ändå:
Pathfinder: pang-regeln är till för när du har möjlighet att skjuta någon men väljer att inte göra det och istället ropar pang (för att vara snäll). Om du har ett vapen som är för hett för det avstånd fienden är på så har du inte rätt att skjuta fienden med den bössan. Då har du alltså inte heller rätt att panga honom. Det är därför en sniper bör ha med sig en sidearm för att slippa backa när fienden kommer för nära.
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

Cleaner

Inlägg av Cleaner »

lol

Ja ni missförstod mig helt..
nej jag lirar inte som sniper, har en bössa ala m4a med 10 m säk, ville INTE skjuta han med den på så kort avstånd,och pang regeln var accepterad vid detta spel.
Så jag ropade: Pang, som man skall göra.

Adam, jag vet vad och när Pangregeln skall nyttjas, så jag förstår inte din post om jag är ärlig.
Prickskytt

Callahan

Diskussion/frågor om "pang"-regeln [split]

Inlägg av Callahan »

Ett bra typ exempel på varför vi avskyr pang regeln!
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Nix

Inlägg av Nix »

Vad Adam menar är att pang-regeln tillämpas som alternativ till att skjuta någon på nära avstånd där säkerhetsavstånd inte behövs, som tex med pistol.
I ditt fall så fick du inte skjuta då ditt säkerhetsavstånd var 10m.

Alternativet då vore väl att kniva? ;)

ADAM

Inlägg av ADAM »

Pathfinder: antagligen missförstod jag din post totalt :) så jag ska försöka förklara min. Du skriver att du har 10m säk på bössan och att fi var på 5m. Min tolkning är att du i så fall inte får skjuta honom och därför inte heller panga honom. Pang-regeln för mig är en gentlemanna-grej (ungefär som att försöka skjuta på västen) och inte ett alternativ till att ha sidearm.
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

Stag

Inlägg av Stag »

Det där tycker jag låter helkorkat. Så man ska tvinga alla att ha ett sidearm, även de som inte har råd med det? I skarpt läge hade man ju skjutit på kortare avstånd, och inte dragit ett sidearm. Därför gör vi inom vårat lag och omkring det så att vi säger pang, och skjuter i marken bredvid eller liknande. Då får vi fortfarande ljudet från skottet osv, och kan inte utnyttja det till att fuska eller smyga bättre, samt att en kula försvinner ur magget.
Senast redigerad av 1 Twist, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Citera inte inlägget precis ovanför.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

harlekin

Inlägg av harlekin »

Tycker det du skriver låter konstigt.

Har man inte råd med en bössa som gör 100 så kanske man bör fundera över sina prioriteringar.

Man kan inte börja panga folk på långt håll när dom är innanför ditt säkerhetsavstånd. Det är spelförstörande.

Skaffa en boltsniper och panga allt som är innanför mitt 40 m säkerhetsavstånd? :mrgreen:

Skulle inte funka.
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

Stag

Inlägg av Stag »

Eller så är det så att de flesta billigare bössor inte gör 100 ms? Det är iaf sanningen på de flesta kinabössor jag har sett.

Den enda användningen jag har sett av pang-regeln är just att skrika om man är för nära någon med ett vapen som går hårdare. Självklart är det ju heldumt att kuta in i cqb med en sniper och skrika pang, men då spelar man ju heller inte som man bör med vapnet.

Edit @: Så hur gjorde du som nybörjare med en kinabössa som gjorde 120-130? Sköt du ändå innanför ditt säkerhetsavsånd? Eller vände du och sprang bort en bit för att därefter skjuta på fienden? ;P Samt, det är väl ändå mer spelförstörande när någon använder pang-regeln som en gentlemanna-grej som adam säger?
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Skriv svar