Hej.
Tanken är att skaffa mig en AK 74/AKM men samtidigt har jag blivit intresserad utav AKs 74u då jag finner den väldigt elegant estetiskt.
Min tidigare erfarenhet är främst vapen med pipor längre är som lägst 350+ men oftast legat runt 400-500mm.
Tanken är främst att använda vapnet vid milsim och utomhus. Därför vänder jag mig till er med erfarenhet av vapen med pip-längd som ligger på under 300mm .
Hur stor skillnad märker ni av och hur långt kommer ni med kulorna?
Distansskott -300mm pipa (AKs 74u)
-
Re: Distansskott -300mm pipa (AKs 74u)
Hade en VFC AKS-74u, den gjorde 98-99m/s och nådde precis 50m. Sen rasade VFC-skitboxen (orkade knappt dra runt på 7,4V, rasade direkt med 11.1V ha ha ha....shimma hit o dit va, har inte tid med sånt).
Nåja, jag switchade bara box till en vanlig CYMA V3 och nu gör den 124m/s och når typ 55m.
Sen annars har jag en hemsk mördarmaskin som gjorde 131m/s rakt ur lådan, en Cyma CM045 (den med mörk plast-handguard). Den når definitivt 55m, TROR jag har plockat folk på 60m med den.
Men för att summera, alla någorlunda vettigt ihopsatta AEGs når 50m, annars är de skit...du kan iofs byta hopgummi på en sån bössa.
VÄLDIGT mycket handlar nämligen om hopupen, väldigt lite om piplängden.
Jag har t.ex två JG G3:or, två King Arms FN FAL (riktiga längden), G&P M16A1, Marui XM16E1, Cyma M14, King Arms L1A1...och ingen av dessa bössor har någon speciellt extra lång räckvidd bara för att de har långa pipor (de har vitt varierande utgångshastigheter). Kan nå lika långt med mina Kalashnikovs (når väl över 50m med en AKM som "bara" gör 90m/s).
Sen har vi en grej till - PIPDIAMETERN!
Alla mina vapen har också vitt skilda pipdiametrar. Min enda uppfattning är att en tajtare pipa ger högre utgångshastighet (vanlig fysik bara), men att med supertajta pipor får man oftare pipstopp. Och hur kul är det egentligen?
Nåja, jag switchade bara box till en vanlig CYMA V3 och nu gör den 124m/s och når typ 55m.
Sen annars har jag en hemsk mördarmaskin som gjorde 131m/s rakt ur lådan, en Cyma CM045 (den med mörk plast-handguard). Den når definitivt 55m, TROR jag har plockat folk på 60m med den.
Men för att summera, alla någorlunda vettigt ihopsatta AEGs når 50m, annars är de skit...du kan iofs byta hopgummi på en sån bössa.
VÄLDIGT mycket handlar nämligen om hopupen, väldigt lite om piplängden.
Jag har t.ex två JG G3:or, två King Arms FN FAL (riktiga längden), G&P M16A1, Marui XM16E1, Cyma M14, King Arms L1A1...och ingen av dessa bössor har någon speciellt extra lång räckvidd bara för att de har långa pipor (de har vitt varierande utgångshastigheter). Kan nå lika långt med mina Kalashnikovs (når väl över 50m med en AKM som "bara" gör 90m/s).
Sen har vi en grej till - PIPDIAMETERN!
Alla mina vapen har också vitt skilda pipdiametrar. Min enda uppfattning är att en tajtare pipa ger högre utgångshastighet (vanlig fysik bara), men att med supertajta pipor får man oftare pipstopp. Och hur kul är det egentligen?

Mitt gamla nom de guerre i bushen: "Slavko"
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3