Hej alla!
Har suttit på en bössa enligt rubriken i cirka 6-7 veckor nu i runda slängar.
Spelat med den minst 1 gång/vecka sedan dess och har hittills inte gjort mig alltför besviken.
Nu har jag dock bestämt mig för att jag vill försöka genomföra någon form av enklare uppgradering på/i den, och då framförallt i form av en precpipa. Jag anser nämligen att räckvidden och precisionen borde gå att öka markant, utefter det jag läst mig till på forum och guider.
Värt att nämna: Jag är ingen vetenskapsman och heller ingen vågad eller erfaren "intern-mekanism-pillare", men är ypperligt intresserad och villig att ge detta mek och bök ett försök, både för mitt och min bössas bästa.
* Det första jag behöver få klart för mig är vilken typ av precpipa som är både bra, pålitlig, lättskött och framförallt rätt längd för min typ av bössa.
Jag har läst att vissa AKS74U varianter har 290mm pipa och vissa andra kring 250-265mm, beroende på vad bössan är baserad på för konstruktion.
* Jag har dessutom planer på att införskaffa en PBS-4 ljuddämpare inom en snar framtid. Betyder det att jag kan ha en betydligt mycket längre precpipa monterad?
* Är det absolut nödvändigt att byta hopup ifall jag ska uppgradera till en precpipa, eller är det befintliga bra nog?
Vet någon med sig att någon viss modell av precisionspipa fungerar utmärkt med markant förbättring till just en CM AKS74U, så tar jag gärna emot tips och länkar samt en enkel motivering!
Tackar ödmjukast på förhand!
Precpipa - CM.045A, AKS74u
Precpipa - CM.045A, AKS74u
"Efter regn kommer solsken"
- Roland Järverup
- Roland Järverup
Re: Precpipa - CM.045A, AKS74u
Tjo!
1) 247mm ska längden vara på din innerpipa. Du kan också ta en titt i pipan och se hur innerpipan ligger i förhållande till framkanten, de brukar sällan ligga ända längst fram, så lite spel har man på längdvalet, en 250 ska absolut inte vara ett problem, och möjligen funkar även en 265 utan att sticka ut. Gällande tillverkare på pipor så är Prometheus galet bra, men ganska dyra, Madbull Ultimate & Black Python är också bra pipor till ett lägre pris. Att tänka på också är att du kanske inte alls behöver byta pipan för att få tillräckligt bra skillnad i precision. Börja med att sätta i ett bra hop up gummi och en H-spacer (kring 100:- totalt) och se hur det påverkar precisionen. Passa på att rengöra pipan ordentligt invändigt också när du ändå håller på.
2) Du kan men det är tveksamt om du har ett behov av detta. Tänk på att pipans volym ska matcha cylinderns volym. Längre pipa är inte samma sak som bättre precision, allt annat måste matcha pipans längd.
3) Hop up-huset, nej. Hop up-gummi, ja, definitivt, och helst före du investerar i en precisionspipa då gummit gör mycket större skillnad för precisionen än pipan kommer göra.
Det som gör en precisionspipa bra är kvaliteten på insidan, samt materialval (stål ändrar inte storlek speciellt mycket oavsett temperatur t ex). Prometheus gör sina pipor i stål (om jag inte missminner mig helt) med hög invändig precision. Madbull gör sina i aluminium med ganska bra invändig precision. Lägg dock fokus på gummit i första hand. Guarder's genomskinliga gummin och Madbulls blå/röda gummin är väldigt bra. Elements H-spacer är också trevliga.
Lycka till!
1) 247mm ska längden vara på din innerpipa. Du kan också ta en titt i pipan och se hur innerpipan ligger i förhållande till framkanten, de brukar sällan ligga ända längst fram, så lite spel har man på längdvalet, en 250 ska absolut inte vara ett problem, och möjligen funkar även en 265 utan att sticka ut. Gällande tillverkare på pipor så är Prometheus galet bra, men ganska dyra, Madbull Ultimate & Black Python är också bra pipor till ett lägre pris. Att tänka på också är att du kanske inte alls behöver byta pipan för att få tillräckligt bra skillnad i precision. Börja med att sätta i ett bra hop up gummi och en H-spacer (kring 100:- totalt) och se hur det påverkar precisionen. Passa på att rengöra pipan ordentligt invändigt också när du ändå håller på.
2) Du kan men det är tveksamt om du har ett behov av detta. Tänk på att pipans volym ska matcha cylinderns volym. Längre pipa är inte samma sak som bättre precision, allt annat måste matcha pipans längd.
3) Hop up-huset, nej. Hop up-gummi, ja, definitivt, och helst före du investerar i en precisionspipa då gummit gör mycket större skillnad för precisionen än pipan kommer göra.
Det som gör en precisionspipa bra är kvaliteten på insidan, samt materialval (stål ändrar inte storlek speciellt mycket oavsett temperatur t ex). Prometheus gör sina pipor i stål (om jag inte missminner mig helt) med hög invändig precision. Madbull gör sina i aluminium med ganska bra invändig precision. Lägg dock fokus på gummit i första hand. Guarder's genomskinliga gummin och Madbulls blå/röda gummin är väldigt bra. Elements H-spacer är också trevliga.
Lycka till!
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Re: Precpipa - CM.045A, AKS74u
Siffran efter namnet indikerar hårdhet, 50 är ett mjukt gummi, 70 är medelhårt, oftast är ännu hårdare gummin gjorda just av gummi, och inte silikon. Mjuka gummin ger bättre effekt, men slits snabbare. Så beroende på vad du har för utgångshastighet så ändrar man på vilket gummi man använder. Jag brukar köra Guarders genomskinliga silikongummi (50) i bössor upp till 110-115 m/s, över det så använder jag nästan uteslutande Madbulls blå gummi (70) som har en bra balans mellan mjukthet och hållbarhet.
Spacern är lite lurig, för min del har Elements h-spacers fungerat fint, men i vissa bössor vill de inte lira alls. I några fall har jag behövt slipa lite på dem för att de ska glida lätt i hop up-huset. Lyckligtvis kostar de inte många kronor, så man kan prova sig fram utan att falla över ruinens brant
Spacern är lite lurig, för min del har Elements h-spacers fungerat fint, men i vissa bössor vill de inte lira alls. I några fall har jag behövt slipa lite på dem för att de ska glida lätt i hop up-huset. Lyckligtvis kostar de inte många kronor, så man kan prova sig fram utan att falla över ruinens brant

ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.